Honda e Prototype, Charge Yellow Metallic
Honda e Prototype, Charge Yellow Metallic © Honda

Yes yes yes! Vi får endelig lov til at køre Honda e-prototypen

Endelig kan vi fortælle om andet end design på den lille, venlige elbil fra Honda. Vi har fået lov at køre de første kilometer i en af årets mest hypede elbiler

3. juli 2019 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

Honda har en lille afdeling nær Frankfurt, som de kalder Honda Akademie. Det er her, Honda til hverdag uddanner en række teknikere. På samme område ligger et lille testanlæg, hvor vi har fået lov at trykke Honda e Prototype lidt på maven. 

Først en acceleration, så en rundkørsel, et dobbelt S-sving, en slalombane af kegler og til sidst slutter vi cirklen med en lille test af venderadiusen. Mere skal der faktisk ikke til, for at få smilet frem.

Bil Magasinet var inviteret af Honda Danmark.

© Honda

Hvad er nyt i Honda e Prototype?

Selvom Honda stadig kalder den e Prototype er fakta ved at være på plads. Bilen vi sidder bag rattet i er så tæt på færdig, som den kan være. De tørre tal kan dog ved første øjekast se små ud på papir, men i virkeligheden giver de mere mening end som så.

Elmotoren drives af et vandkølet 36 kWh lithium-ion batteri fra Panasonic. Det giver sammen med elmotoren en ydelse på 150 hk og 300 Nm, der som bekendt er til stede fra stilstand. Batteriet kan oplades med enten Type 2 AC eller CCS2 hurtiglader. Sidstnævnte gør det muligt at lade batteriet 80% på 30 minutter, fortæller Honda. Det hele giver en rækkevidde på omkring 200 km.

200 km er bare ikke ret langt med nutidens standarder for elektrisk rækkevidde. Tag for eksempel Nissan Leaf, der er opgivet til 270 km og BMW i3 til 285 km. Henholdsvis 26 og 30 procent længere på en opladning end e Prototype. 

Men Honda har en forklaring.

© Honda

Hvad er forklaringen?

Ser du – det mindre batteri, der er årsag til den lidt korte rækkevidde, vejer nemlig mindre. Og dét kan vi godt li’ i en bil, der også skal være sjov at køre. Bag rattet giver den mindre vægt, sammen med baghjulstrækket og den kompakte indpakning, en bil der er i balance og ganske neutral uanset hvad du smider efter den.

Baghjulstrækket giver samtidig den sidegevinst, under hård acceleration, et meget bedre vejgreb. Følelsen af vægt der bliver smidt til de trækkende baghjul i stedet for forhjul, der skal kæmpe for greb giver en ganske tilfredsstillende følelse.

Læs meget mere om Honda e Prototype i et kommende nummer af Bil Magasinet.

© Honda

Hvem er konkurrenterne?

Det spurgte vi Kohei Hitomi om, som er projektleder på Honda e Prototype:

”I øjeblikket ser vi ingen direkte konkurrenter. Hvis vi skal vælge én, vil det være BMW i3, men dens koncept er helt anderledes. De bruger en masse carbon og så videre – det er en helt anden tilgang. Men i forhold til specifikationer er BMW i3 den nærmeste.”

Den danske pressechef hos Honda udtaler, at Honda e bliver billigere end BMW i3.

© Honda

Hvornår lanceres Honda e?

Vi kender endnu ikke den endelige lancering på det danske marked. Den endelige pris er heller ikke på plads endnu. Vi ved dog, at den bliver dyrere end Nissan Leaf og billigere end BMW i3. Det vil sige et prisleje mellem 260.000 og 329.000 kr. Vi gætter forsigtigt på 310.000 kr. 


Vi synes...

Honda e Prototype er lidt af en charmetrold og vi er sikre på, at den produktionsklare bil også bliver det. Hvis præmissen med de 200 km rækkevidde kan accepteres, er der ikke meget, der kan gå galt. Det bliver sjovt at få den på gaden i Danmark og opleve reaktionerne fra forbipasserende.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...