Honda e blå
© Honda

5 TING, der får os til at drømme om Honda e, hvis vi KUN skal køre i storbyen

Elbilen Honda e er kommet til Danmark, og Bil Magasinet tester den og finder 5 gode grunde til at købe den nuttede elbil, og 1 grund til at lade være.

26. maj 2020 af Anders Richter & Jacob Dalby

Honda e er netop landet i Danmark, og Bil Magasinet har kørt de første kilometer i den på dansk jord, og vi er på mange måder imponeret. Derfor gennemgår vi her 5 facts, som er fedt ved den nye Honda e, men også et enkelt punkt, som gør det mindre godt. 

HUSK, at vi længere nede i artiklen har en video om Honda e, hvor Bil Magasinet's Anders Richter giver dig en gennemgang af modellen. 

Honda e blå bagfra

1. Honda e ser bragende godt ud!

Designet er noget af det mest nuttede, vi længe har set fra det japanske mærke, og Honda e kæmper om pladsen med pandaerne i KBH Zoo, om at tiltrække sig flest blikke i bybilledet. Både for og bagfra har Honda e et markant design, som fungerer rigtig godt live, og mange af detaljerne, der blev vist på den oprindelige konceptbil (Honda Urban EV Concept), hvilket er rigtig fedt. 

Husk at du kan læse en mere uddybende test af Honda e mod Mini Cooper SE i en af de næste udgaver af Bil Magasinet, som du kan købe ved at klikke på linket hér!

Honda e blå fælge dæk

2. Honda e er perfekt i storbyen

Honda e er baghjulstrækket, hvilket giver den to klare fordele: Den føles meget agil rundt i sving, hvor der er godt greb i både for- og bagaksel, men det gør samtidig også at den kan dreje rigtig skarpt og dermed har en lille venderadius på 4,3 meter. Det gør Honda e ekstremt praktisk – i hvert fald hvis du bruger den i storbyen. 

Vægtbalancen er samtidig på 50:50 pct. mellem for- og bagakslen, hvilket igen er med til at give Honda e nogle lækre køreegenskaber. 

Honda e kabine

3. Kabinen i Honda e er lækker

Kabinen i Honda e er opbygget meget kubistisk og i lækre materialer. Stilen er kantet og lækker, og den føles mest af alt lidt i stil med BMW's i3. I det hele taget virker det som om, Honda e er møntet mest på BMW i3, som dens hovedmodstander. Der er fin plads på forsædet, men bagsædet er bedst til børn. Bagagerummet kan lige præcis rumme en sammenklappet klapvogn, men det er også det. 

Honda e digitale sidespejle

4. Honda e har digitale spejle, der fungerer

Honda e er udstyret med digitale sidespejle – en detalje, du også finder på Audi e-tron. Forskellen mellem Audi og Honda er dog, at de fungerer langt bedre i Honda e. Det gør de, fordi skærmen ikke er placeret i dørsiden, men i stedet ovenpå instrumentbordet lige omkring A-stolpen. Det er her, du naturligt kigger hen efter et analogt sidespejl, og derfor er placering mere naturlig end i Audi e-tron, hvor det er placeret længere nede. 

Honda e kabine

5. Honda e føles som noget fra fremtiden

Instrumentbordet i Honda e er fyldt med tre skærme på stribe flankeret af en skærm i hver ende til de digitale sidespejle. Derudover har Honda e også et digitalt bakspejl, hvilket betyder, at dens kabine er fyldt med ialt seks skærme. Det er en af de detaljer, der får Honda e til at føles meget fremtidsagtig. Honda e er i hvert fald perfekt til dig, der godt kan lide fine gadgets. Honda siger selv, at model e er tænkt, som mærkets bud på, hvordan en bil vil se ud i år 2030. Jeg vil nok nærmere sige år 2025, men så passer pengene også.

Honda e opladning

Det dårlige! Rækkevidden...

Honda e er en udpræget bybil, og selv om dens officielle rækkevidde er på op til 220 km, så er virkeligheden en lidt anden. Under vores testkørsel af Honda e var 150 km rækkevidde et mere realistisk tal. Vores test bestod af en fin blanding af by og motorveje, og selv om Honda e ligger meget fint og stabilt ved motorvejshastigheder, så er byen bedst ved den – specielt når vi tager rækkevidden i betragtning. 

Kan du leve med den relativt begrænsede rækkevidde, er Honda e dog klart en af de bedste elektriske bybiler på markedet lige nu. 

5 ekstra facts om Honda e

  • Den fås med to effekter 136 hk og 154 hk.
  • Priserne starter ved 277.100 kr.
  • Dens batterikapacitet er på 35,5 kWh.
  • Du kan styre bl.a. opladning og klimaanlæg fra en ny Honda app.  
  • Du kan lade Honda e til 80 pct. med CCS-stik på 30 minutter.

Artiklen herunder er fra første gang vi prøvede Honda e i juli 2019

Hvor er vi?

Honda har en lille afdeling nær Frankfurt, som de kalder Honda Akademie. Det er her, Honda til hverdag uddanner en række teknikere. På samme område ligger et lille testanlæg, hvor vi har fået lov at trykke Honda e Prototype lidt på maven. 

Først en acceleration, så en rundkørsel, et dobbelt S-sving, en slalombane af kegler og til sidst slutter vi cirklen med en lille test af venderadiusen. Mere skal der faktisk ikke til, for at få smilet frem.

Bil Magasinet var inviteret af Honda Danmark.

© Honda

Hvad er nyt i Honda e Prototype?

Selvom Honda stadig kalder den e Prototype er fakta ved at være på plads. Bilen vi sidder bag rattet i er så tæt på færdig, som den kan være. De tørre tal kan dog ved første øjekast se små ud på papir, men i virkeligheden giver de mere mening end som så.

Elmotoren drives af et vandkølet 36 kWh lithium-ion batteri fra Panasonic. Det giver sammen med elmotoren en ydelse på 150 hk og 300 Nm, der som bekendt er til stede fra stilstand. Batteriet kan oplades med enten Type 2 AC eller CCS2 hurtiglader. Sidstnævnte gør det muligt at lade batteriet 80% på 30 minutter, fortæller Honda. Det hele giver en rækkevidde på omkring 200 km.

200 km er bare ikke ret langt med nutidens standarder for elektrisk rækkevidde. Tag for eksempel Nissan Leaf, der er opgivet til 270 km og BMW i3 til 285 km. Henholdsvis 26 og 30 procent længere på en opladning end e Prototype. 

Men Honda har en forklaring.

© Honda

Hvad er forklaringen på det?

Ser du – det mindre batteri, der er årsag til den lidt korte rækkevidde, vejer nemlig mindre. Og dét kan vi godt li’ i en bil, der også skal være sjov at køre. Bag rattet giver den mindre vægt, sammen med baghjulstrækket og den kompakte indpakning, en bil der er i balance og ganske neutral uanset hvad du smider efter den.

Baghjulstrækket giver samtidig den sidegevinst, under hård acceleration, et meget bedre vejgreb. Følelsen af vægt der bliver smidt til de trækkende baghjul i stedet for forhjul, der skal kæmpe for greb giver en ganske tilfredsstillende følelse.

Læs meget mere om Honda e Prototype i et kommende nummer af Bil Magasinet.

© Honda

Hvem er konkurrenterne?

Det spurgte vi Kohei Hitomi om, som er projektleder på Honda e Prototype:

”I øjeblikket ser vi ingen direkte konkurrenter. Hvis vi skal vælge én, vil det være BMW i3, men dens koncept er helt anderledes. De bruger en masse carbon og så videre – det er en helt anden tilgang. Men i forhold til specifikationer er BMW i3 den nærmeste.”

Den danske pressechef hos Honda udtaler, at Honda e bliver billigere end BMW i3.

© Honda

Hvornår lanceres Honda e?

Vi kender endnu ikke den endelige lancering på det danske marked. Den endelige pris er heller ikke på plads endnu. Vi ved dog, at den bliver dyrere end Nissan Leaf og billigere end BMW i3. Det vil sige et prisleje mellem 260.000 og 329.000 kr. Vi gætter forsigtigt på 310.000 kr. 


Om Honda e synes vi...

Honda e Prototype er lidt af en charmetrold og vi er sikre på, at den produktionsklare bil også bliver det. Hvis præmissen med de 200 km rækkevidde kan accepteres, er der ikke meget, der kan gå galt. Det bliver sjovt at få den på gaden i Danmark og opleve reaktionerne fra forbipasserende.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...