Honda CR-V 1,6 i-Dtec Elegance

1. februar 2014 af Thomas W. Brixen

Vi har tidligere rost Honda’s nyeste 1,6-liters dieselmotor, der blev introduceret i Civic. Nu har den lille dieselmaskine også fundet vej til den store CR-V. Man kunne frygte, at CR-V ville blive en
for stor mundfuld for den lille 120 hk motor, men det er helt ubegrundet. De 300 Nm føles som 400 Nm, og resultatet er alle de kræfter, du har brug for. Kun hvis du jævnligt trækker en campingvogn gennem Kassel-bakkerne, vil du savne kræfter.

Den nye motor vejer 47 kg mindre end den gamle 2,2-liters sag, hvilket gør den til en af de letteste motorer i klassen. Og sammen med forhjulstræk i stedet for firehjulstræk er vægtbesparelsen i alt 116 kg. Det gør CR-V’en i stand (lovmæssigt) til at trække 1.700 kg.

Det manuelle gearskifte er en fornøjelse, og på motorvejen ligger CR-V trygt og stabilt. Motoren er opgivet til 22,2 km/l, men så langt når jeg ikke - mit forbrug lyder på 16,7 km/l. Det skal dog siges, at det også omfatter en del bykørsel. 

Bagsæderne kan smart og nemt foldes helt plant med gulvet, og der er god plads i kabinen, men især på første parket er der plads til forbedringer. Det er som om, tiden er løbet fra CR-V-kabinen, hvor især instrumenterne synes gammeldags og for ­plastikagtige. For eksempel er der hele tre skærme, der viser det ene eller andet, og rigeligt med knapper på rattet, der styrer dit eller dat, og er alt andet end selvforklarende.

Honda CR-V 1,6 i-Dtec Elegance
Pris 385.000 kr.
Motor R4, 1.596 cm3, 16V, turbodiesel
Ydelse 120 hk ved 4.000 o/min / 300 Nm ved 2.000 o/min | Topfart 182 km/t
0-100 km/t 11,2 sek. | EU-miks 22,2 km/l

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...