Vi får en unik rundtur i Honda's officielle bilsamling udenfor Tokyo

Chefredaktøren tager kameraet med til Japan, hvor han besøger den vildeste samling af Honda, du nogensinde har set. Kom med os indenfor!

7. juni 2020 af Mikkel Thomsager

Historien om Honda

Manden bag Honda, Sochiro Honda, blev født i 1906. Han var en teknisk begavelse og en fremragende håndværker, der arbejdede med mekanik fra det øjeblik, han kunne gå rundt i sin fars cykelværksted i Tenryu i det centrale Japan. Efter Anden Verdenskrig kastede han sig over motorcykler, og det med stor succes både teknisk og kommercielt.

Sochiro startede et firma, der producerede stempelringe til Toyota. Toyota overtog firmaet, og under Anden Verdenskrig producerede Sochiro Hondas firma flere dele til det japanske militær. Hans evne lå bl.a. i at automatisere produktionen af kendte produkter, hvorved de kunne produceres hurtigere og i højere kvalitet.

Sochiro Honda var stor fan af Pontiac Firebird fra 1967, som han selv ejede en af. Det er angiveligt årsagen til, at fronten på Honda 1300 fra 1969 har en vis lighed med amerikaneren.
Sochiro Honda var stor fan af Pontiac Firebird fra 1967, som han selv ejede en af. Det er angiveligt årsagen til, at fronten på Honda 1300 fra 1969 har en vis lighed med amerikaneren.

Japans største MC-producent

Efter krigen etablerede han et nyt firma, som i 1949 blev til Honda Motor Co. Ltd. Det nye firma satte sin egen motorcykel i produktion i 1949, og de følgende år gik det stærkt. Allerede i 1955 var Honda Japans største motorcykelproducent, og i 1982 rundede de tre millioner motorcykler om året. Siden faldt produktionen dog.

T360 var Honda første bil. Den var i produktion nogle få måneder før den første sportsvogn, som en var forløber til S600.
T360 var Honda første bil. Den var i produktion nogle få måneder før den første sportsvogn, som en var forløber til S600.

Japans svar på Henry Ford

Det naturlige næste skridt var en bil – men ikke en hvilken som helst bil. Sochiro Honda er kendt som Japans Henry Ford, og valget af overraskende løsninger var altid en naturlig konklusion på et anderledes men rationelt tankesæt. I 1962 var japansk bilindustri allerede omfattende med adskillige mærker på markedet, så Honda’s første bud måtte skille sig ud.

Typisk Honda var den første serie-producerede bil en ægte sportsvogn. S600 kom som åben roadster og som coupé.
Typisk Honda var den første serie-producerede bil en ægte sportsvogn. S600 kom som åben roadster og som coupé.

2-cylindret pickup

Det første forsøg var en lille pickup med en 2-cylindret motor. Den blev dog kun produceret i få eksemplarer, og den første serieproducerede Honda var en lille 2-personers cabriolet med et fint design og en avanceret og hidsig motorcykel-inspireret motor. Efter et par tilløb med S500-modellen fra 1962 blev S600-modellen introduceret i 1964, og den blev produceret i to år i mere end 13.000 eksemplarer både som roadster og lukket coupé.

Siden kastede Honda sig over andre biltyper. De gjorde dog aldrig tingene helt som de andre, og modellerne havde altid et anstrøg af sport. Om det så var en af Honda’s første masseproducerede mikrobiler, model Z fra 1970, blev den lavet i en GT-version, med tunet motor og større hjul og dekor-detaljer.

Honda Beat fra 1991 var med til at flytte mikrobilsbegrebet i Japan. Den udgik i 1996, men fik i 2015 en afløser.
Honda Beat fra 1991 var med til at flytte mikrobilsbegrebet i Japan. Den udgik i 1996, men fik i 2015 en afløser.

Honda overvejede at droppe biler

Heller ikke denne blev en udpræget succes for Honda, som da var oppe imod hård konkurrence fra både Toyota, Mitsubishi og Mazda, og Honda opgav derfor at eksportere bilen. I begyndelsen af 70’erne overvejede Honda helt at droppe bilproduktionen for at koncentrere sig om motorcykler, som Honda havde anderledes stor succes med.

Heldigvis holdt de fast i bilproduktionen, og flere gange siden har de demonstreret, at de gerne undlader at udvikle afløsere til modeller, hvis succes har aftaget med tiden. Det gælder bl.a. mikrosportsvognen Honda Beat, som kun blev solgt på hjemmemarkedet fra 1991 til 1996. Den var med til at revolutionere mikrobilsmarkedet i Japan. Også modeller som Honda HR-V, der kom i 1998, fik succes uden, at den fik en afløser. 

Til at begynde med havde Honda’s biler begrænset succes. Det blev ændret totalt med Civic fra 1972
Til at begynde med havde Honda’s biler begrænset succes. Det blev ændret totalt med Civic fra 1972

Civic blev vendepunktet

I begyndelsen af 70’erne blev Honda Civic et vendepunkt for fabrikken. Honda var klar med en ny 4-cylindret vandkølet motor, og Civic havde flere avancerede detaljer. Motoren var effektiv og nøjsom, og lanceringen faldt sammen med oliekrisen, som satte fokus på brændstoføkonomiske biler. Civic blevet et hit i USA, hvilket lagde grundstenen til Honda’s efterfølgende succes, som stadig udvikler sig verden over.

Honda NSX er en af mærkets nyere modeller, som allerede har opnået kultstatus med store prisstigninger til følge.

Legenden Honda NSX

Den legendariske Honda NSX er et andet eksempel. Den var i produktion i mere end 15 år fra 1999, men produktionen blev stoppet i 2005 uden, at en afløser var klar – indtil lang tid senere. Og i dag er NSX igen i produktion dog i en helt ny form.

Vil du selv besøge Honda's japanske Collection Hall en dag, kan du finde meget mere info via linket hér!

Coupé-udgaven af tredje generation af Civic fik tilnavnet CR-X, og den blev en kæmpe succes i sig selv
Coupé-udgaven af tredje generation af Civic fik tilnavnet CR-X, og den blev en kæmpe succes i sig selv

Mikrobiler efter særregler

Japansk lovgivning har siden 1949 favoriseret mikrobiler under en særlovgivning. Med udgangspunkt i sin knallert- og motorcykelproduktion lignede K-bilerne, som de blev kaldt, en let indgang til bilproduktion for Honda. Efter eksperimenterne med S600 Roadster og Coupé-modellerne var Honda klar med en sportslig mikrobil i 1970.

Som altid blev basisvarianten fulgt af en sportslig version komplet med større hjul, spoilerlignende ramme om bagruden og GT-logoer. Den ydede 36 hk ved 9.000 o/min. Z-bilerne var dog ingen succes for Honda blandt andet fordi, eksportmarkederne ikke var specielt interesserede i den lille bil. Der blev dog produceret 40.500 styk, inden modellen stoppede.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...