© bilmagasinet.dk

Honda Civic 1,8 Sport i-SHIFT

Mormor-modellen

19. februar 2008 af Bilmagasinet

 

Af Søren Juul

HnnnNNNNG-WIIIII! Et dap på speederen og den villige 1,8-liters Honda-motor svarer friskt på gassen som forventet, men i stedet for at forlade lyskrydset smidigt, sørger testbilens automatiserede manuelle i-SHIFT gear for et exit i bedste mormorstil med koblingsfilning og en utilsigtet gang hjulspin...

Gearskiftene foregår automatisk - eller på din kommando via plastpaler bag rattet eller på gearvælgeren. Den manuelle metode tyer du hurtigt til, for så times finten med at lette på gassen, indkoble det nye gear og give gas igen, nemmere for at minimere rykket i bilen ved gearskift.

Med ren automatik bliver kørslen meget abrupt. Den ellers fantastiske 1,8-liters motor med 140 hk lever normalt på høje omdrejninger, men dens mangel på moment udstilles, når automatikken går op i et højere gear tidligt.

Selvom mérprisen kun er 15.000 kroner i forhold til en almindelig Civic 1,8 Sport ville jeg kun overveje den her bil, hvis det var mig fysisk umuligt at betjene Hondas fremragende, manuelle gearskifte. Så glem i-Shift og prøv en tur i almindelig Civic. Den er til gengæld for fed!

HONDA CIVIC 1,8 SPORT I-SHIFT
Motor    R4, 1.799 cm³, 16V
Ydelse     140 hk ved 6.300 o/min
    174 Nm ved 4.300 o/min
Topfart 205 km/t    
0-100 km/t 10,9 sek.
EU-miks 15,4 km/l   
Årlige afgifter 2.020 kr.
Mål (L/B/H)    425/177/146 cm
Vægt/last/påhæng    1.351/399/1.400 kg
Bagagerum    415-1282 liter
Dæk    225/45R17
Reservedelsprisindeks    99
Værditab/3 år    ca. 114.000 (40 pct.)
Pris    284.998 kr.

VI SYNES...

Køb den KUN, hvis du mangler en arm til at skifte gear. Den fine Civic spoleres af dette uraffinerede mormor-gear

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...