Honda Civic 1,6i D-TEC S

1. juli 2013 af Mikkel Thomsaer

Vi har været kritiske over for designet af den nye Civic, men det springer vi over denne gang, for det vigtige er den nye motor.

Honda har i mange år undsagt sig diesel som brændstof. Ligesom Toyota har de satset hårdt på hybridteknologi og sågar brint som brændstof, hvorfor den 2,2-liters diesel på 150 hk var eneste mulighed for diesel i Honda’s modeller. Hvad, der har fået Honda til at tænke anderledes, ved vi ikke, men nu er der endelig kommet en mindre diesel på programmet. En 1,6-liters med 120 hk, og som du vil forvente, fungerer den fuldstændig fremragende. Det er derfor svært at argumentere for den 30 hk stærkere og 60.000 kr. dyrere 2,2-liters - lige bortset fra én detalje: Nu er det et år siden, jeg kørte den store diesel og hukommelsen kan spille et puds, men jeg er overbevist om, at den nye 1,6-liters, larmer mere end den 2,2-liters.

Støjen er dog langtfra anmassende, og resten af mekanikken fungerer mindst lige så godt, som jeg husker. Det vil sige god omdrejningsvillighed, fremragende gearskifte, god føling i det lækre læderrat, og i det hele taget en dejlig køreglad bil, der rummer al den køreglæde, jeg gerne vil huske Honda for.

Honda Civic 1,6i D-TEC S

Pris 361.990 kr.

Motor R4, 1.596 cm3, 16V, turbodiesel
Ydelse 120 hk ved 4.000 o/min / 300 Nm ved 2.000 o/min

Topfart 206 km/t 0-100 km/t 10,2 sek. | EU-miks 27,8 km/l

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...