Biltest af Honda Civic 1,4i S
Biltest af Honda Civic 1,4i S© bilmagasinet.dk

Honda Civic 1,4i S

Opdatering udbedes

26. august 1999 af Bilmagasinet

Af: John Sørensen & Thomas Hjortshøj

Honda skal passe på, at udviklingen ikke løber fra Civic

De kalder mig tysker-elsker. Måske er jeg blevet preussisk i hovedet, fordi jeg er færdig med at betale Audien, men der er lidt om det. På visse fronter mangler japanske biler generelt noget i forhold til tyskerne. Især i design og kabineapte-ring.
Tag for eksempel bagkanten af solskærmene på denne Honda Civic.

Kald mig blot krakiler, men prøv at se, hvordan fyldet er stoppet ind med en kulskovl. Sådanne petitesser generer mig, når jeg kører i en ellers fræk, imagestærk og knaldgul Civic 3-dørs hatch.

S-udstyret i Hondaen dækker blandt andet over el-ruder foran og -spejle (uden varme), højde-justerbart rat samt bag-rudevisker/vasker. 50/50 splitbag-sædet omfatter kun ryglænet og ikke sædehynderne, så du får desværre ikke en helt flad bund i det udvidede lastrum.

Centrallåsen virker kun på førerdøren, og der er nogle irriterende mangler i udstyret, som virker påfaldende i betragtning af dagens standard: Der er for eksempel ingen nakkestøtter bagi, kun to airbags, og der er kun frem-kørselsfunktion på forreste passagersæde. Det gør det for det første bøvlet at få passagerer ind på bagsædet via venstre fordør, og bagefter kan du begynde at justere dig tilbage til en ordentlig position i fører-sædet, for der er ingen memoryfunktion på ryglænet. De bageste sideruder kan heller ikke lukkes op.

Hvis du er en Honda-egoist, der kun sjældent har passagerer med, kan du være ligeglad med mange af mine knurrerier. Men jeg synes, det er lidt ærgerligt, at adgangsforholdene i tredørsmodellen besværes, for takket være bilens meget store akselafstand på 2,62 m. er der faktisk plads til voksne på bagsædet.

Du kan se på Hondaen, at den står godt fast. Standarddækkene er lidt beskedne i dimensionen 185/60 R14, men stor af-stand mellem hjulene og små udhæng giver stabilitet ved kørsel lige ud samt et fast greb i vejen ved undvigemanøvrer. Heldigvis skuffer Hondaen ikke på de punkter, for traditionen tro er 1,4-liters- motoren på 90 hk af den slags, der tager omdrejninger for rigtigt at rykke. Maks-effekten er først ved 6.300 o/min, men bilen trækker tåleligt ved lavere omdrejninger, så du kan komme i nærheden af den fine, opgivne benzin-økonomi på 14,7 km/l.

Du får dine bedste oplevelser som Civic tredørs-ejer ude på de små veje, hvor vejgreb og kvik respons betyder mere end pladsen i bagagerummet (og fyldet i solskærmene).

Honda Civic 1,4i S 3-dørs 169.950 kr.

Tekniske data
Motor: R4, 16V, 1396 cm3. Ydelse: 90 hk ved 6.300 o/min. 124 Nm ved 4.500 o/min. Topfart 177 km/t. 0-100 km/t: 10,8 sekund. Grøn ejerafgift: 2.200 kr. Euromix: 14,7 km/l.

Totaløkonomi:
En tre-dørs Honda lider ikke i samme grad som andre tre-dørs under en ekstra stor afskrivning. Civic er populær som brugtbil blandt det yngre publikum og får god karakter i afskrivning - kun skæmmet af den vel høje nyvognspris. Efter tre år og 50.000 km. har Hondaen tabt 54.000 kr. (32 procent)
Reservedelsindeks: 123
Service ekskl. materialer:
15.000 km: 550 kr.
30.000 km: 550 kr.
45.000 km: 1.250 kr.

Vi synes:
Ikke det helt store sus af en Honda at være

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...