Biltest af Honda Accord 2,4 Executive
Biltest af Honda Accord 2,4 Executive© bilmagasinet.dk

Honda Accord 2,4 Executive

Falsk Accord

19. juni 2003

Af: Mikkel Thomsager & Karsten M. Lemche

En Honda Accord bliver ikke nødvendigvis en bedre bil, fordi man går en oktav op i motorstørrelse

Med introduktionen af den nye Accord har Honda igen fokuseret på den velkørende sedan med de sportslige egenskaber. Det er kommet toliters-versionen til gode. Efter at konkurrenterne har sat prisen op, ligner den pludselig en værdig konkurrent. Tænk, hvad det ikke kunne blive til, hvis bilen fik lidt mere motor? Men nej, forløsningen udebliver. I hver fald i den 190 hestes 2,4-liters topmodel.

‘Temple of VTEC’ kalder vi her på redaktionen kollega Hjortshøjs (rodede) skrivebord. Thomas Hjortshøj har nemlig aldrig lagt skjul på, at han er stor fan af de fandenivoldske VTEC-motorer. Men selv han må indrømme, at hestene vrinsker mere forsigtigt i topmodellen af Accord, end han havde håbet på. Angiveligt er der tale om et bevidst valg fra Hondas side (det siger Hjortshøj). Ved at brede både effekt og moment ud over hele omdrejningsfeltet bliver motoren mere homogen og brugbar i dagligdagen. Men netop dér savner jeg muligheden for at sætte sporen i siden på dyret. Motoren tager gerne 7.000 o/min, men den leverer ikke forholdsvis mere end ved 4.000, 5.000 eller 6.000 o/min, og derved udebliver min forløsning.

I modsætning til basismodellens 15-tommer hjul stiller topmodellen med 16-tommer, og de gør en afgørende forskel. Sporsikkerheden og styrefølsomheden er væsentligt bedre, uden at det trækker urimelige veksler på komforten.

Men de kan ikke forsvare merprisen på 90.000 kr, selvom den inkluderer Executive-udstyr med fartpilot, stort stereoanlæg, Xenon-lygter, tågeforlygter og elektronisk stabilitetsprogram. For i 410.000 kroners-klassen er konkurrencen en anden end i den klasse, hvor basis-versionen befinder sig til 320.000 kr. Så kan du leve uden udstyret, er der i hvert fald ingen tvivl om, at basis-versionen er et langt bedre køb. Så kan du også selv bestemme, hvilke 16- eller 17-tommer aluminiumsfælge du vil have på.

Honda Accord 2,4 Executive

Tekniske data: Motor: R4, 2.354 cm3, 16V. Ydelse: 190 hk ved 6.800 o/min, 223 Nm ved 4.500 o/min. 0-100 km/t.: 7,9 sek. Topfart: 227 km/t. Brændstofforbrug: EU-miks: 11,1 km/l. Årlig ejerafgift: 4.500 kr. Vægt: 1.350 kg. Mål (L/B/H): 467/176/145 cm. Bagagekapacitet: 459/- liter. Totaløkonomi: Med 2,4-liters motor havner Accord i prestige-konkurrencens hjertekule. Det klarer den knap så godt, og det koster på afskrivningen. Efter tre år og 50.000 kr. har den tabt 37 pct. (ca. 152.000 kr.).
Reservedelsindeks: 189
Service ekskl. materialer:
20.000 km: 756 kr.
40.000 km: 1.375 kr.
60.000 km: 1.031 kr.
Pris: 409.950 kr.

Jeg synes...Accorden er en lækker bil, men 2,4-liters versionen af VTEC-motoren giver ikke fuld valuta for pengene. Toliters-versionen står stærkere i billedet.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...