© bilmagasinet.dk

Honda accord 2,2 d Type S

I en tid hvor alle andre bilmærker minimerer forbruget, ­maksimerer Honda hellere køreglæden.

8. marts 2012 af Thomas W. Brixen

Dieselmotoren på 2,2 liter yder normalt 150 hk, men Honda er klar med en pumpet version med 30 hk ekstra under hjelmen. Den tilbydes kun i den sportslige Type S-udstyrlinje, som også giver dig 18” alu, spoilerkit og læder/stof-indtræk. Små ændringer der får Accorden til at fremstå særdeles sportslig. 380 Nm indfinder sig ved 2.000 o/min, og herfra går det stærkt.

Ignorér skifteindikatoren, og du får et godt los bagi. Motoren føles omdrejningsvillig, og du belønnes med en sagte hylen fra turboen, der sportsligt signalerer: Klar til afgang. Det sportslige islæt fortsætter i kabinen. Mellem sæderne spotter dit øje en super-kort gearstang, og der er vitterligt tale om en ægte short-shifter.
En fornøjelse at betjene, så pyt med at automatgear ikke fås til denne motor. Pedalerne er af alu, og de sportslige sæder har flabede røde kanter. Forvent ingen skandinavisk lethed og lys kabine, den er dunkel og sportslig, som kun japanerne formår.

Accord kører præcis så godt, som den ser ud. Styretøjet er stramt, og undervognen sportslig uden at være alt for hård. Den type bil du med fornøjelse kører ned gennem Europa. Forbruget er uden at være prangende ganske fornuftigt, og for en gang skyld virker de opgivne Honda-tal slet ikke utopiske. Den føromtalte skifteindikator fortjener et ord med på vejen. Hvor andre biler jager dig op gennem gearene, så du kører 40 km/t i sjette gear, beder Honda dig faktisk om at geare ned i femte og sjette, når omdrejningerne er for lave. Det illustrerer meget fint, hvilken type bil Type S er.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...