Honda Accord 2,0 Elegance
Accord'en er velproportioneret, men skærmene hænger en smule på hjulene© bilmagasinet.dk

Honda Accord 2,0 Elegance

Accord skærper konkurrencen

1. september 2008 af Claus Møller

Honda har skabt en glad og velfungerende Accord, der kører lige ind i top 5

af Mikkel Thomasger

Lige siden prototypen af den nye Accord blev vist på biludstillingen i Frankfurt sidste år, har jeg glædet mig til at køre i den. Og ventetiden har ikke været forgæves. Den nye Accord er en ægte Honda tilsat europæisk design. Resultatet er en fremragende mellemklassebil, som brager direkte ind på Bil Magasinets Top 5 i den store mellemklasse. Det flotte resultat skyldes summen af gode løsninger, som hver for sig ikke skubber konkurrenterne af banen, men som helhed er den nye Accord en af den slags biler, man bare bliver glad for at
køre i. Selv om førerpladsen ser kompliceret ud, går der ikke mange minutter før du tager i mod invitationen til en god køreoplevelse. Den er enkel at bruge og fungerer præcist - ligesom resten af bilen. Det gælder ikke mindst motor og gearkasse. Basismotoren på 155 hestekræfter er mere end rigelig. 

Det maksimale moment ved 4.000 o/min antyder, at motoren skal have omdrejninger for at præstere, men da Honda om nogen magter at få en motor til at rotere frit og ubesværet, er det en fornøjelse at give den omdrejninger. Det samme gælder gearet, der nærmest skifter ved tankens kraft, og drivlinien fungerer så integreret, som kun japanske bilproducenter kan gøre det. Resultatet er hen ad Toyota Avensis eller Mazda 6, bare er federe...
Sådan ser det i hvert fald ud på denne side af en stortest med netop disse biler. I forhold til den gamle model er den nye Accord vokset betydeligt, hvilket især er kommet bagsædet til gode, og da prisen samtidig er uændret i forhold til den gamle Accord, står den nye rigtig godt i forhold til konkurrenterne, hvoraf VW Passat må være den nærmeste. To detaljer reducerer karakteren fra blinkende seks stjerner til klare fem. Plastfinishen i kabinens frontpanel er delvis hård, og presses undervognen til det yderste, er den for blød til give igen.

Honda accord 2,0 elegance

Motor R4, 1.997 cm3, 16V
Ydelse 155 hk ved 5.500 o/min
190 Nm ved 4.000 o/min
Topfart 215 km/t 0-100 km/t 9,3 sek.
EU-miks 13,7 km/l Årlige afgifter 3.020 kr.
Mål (L/B/H) 473/184/144 cm
Vægt/last/påhæng 1.522/413/1.500 kg
Bagagerum 460 liter
Dæk 225/50R17V
Reservedelsprisindeks 110
Værditab/3 år ca. 135.000 kr. (38 pct.)
Pris 353.600 kr.

Vi synes ...
Honda Accord ophøjer den japanske
perfektionisme, som også kendes fra
Toyota, til sjov og ballade

 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...