© Honda

Her er den faceliftede Honda Civic Type R

Den barske GTI får visuel opstrammer og optimeret undervogn

12. januar 2020 af Søren Juul

Rynkerne var så småt begyndt at titte frem på Japans mest hårdkogte GTI, der i seneste generation blev lanceret i 2017. Nu glatter Honda dem ud med et tyndt lag rynkecreme på designet og små justeringer af mekanikken. Resultatet er netop blevet præsenteret på Tokyo Auto Salon.

© Honda

Her ses den gamle Type R. Kan du se forskel? 

© Honda

Endnu et foto af 2017-modellen.

© Honda

Ny snude giver bedre motorkøling

Du have luppen frem for at spotte forskellene før og efter faceliftet. Udvendigt har Honda installeret en ny kølergrill med større luftindtag for at optimere kølingen af motoren.
  
Kofangerne har desuden fået en lille, lakeret "vinkel" i hvert hjørne. Der er også debut til den nye farve "Boost Blue".

© Honda

Nyt rat og syntetisk motorlyd

Kabinen er frisket op med et nyt Alcantara-svøbt rat og en ny gearknob. Mere interessant er det nye "Active Sound Control" system, som modificerer motorlyden i kabinen afhængig af det valgte køreprogram.
  
Syntestisk motorlyd er for mange bilentusiaster et fy-ord i en sportslig bil, men da motorlyden i denne generation Type R i forvejen er temmelig steril, kan det nye tiltag måske være en god ting. Pressemeddelelsen lover i hvert fald muligheden for et pirrende lydspor, når der køres til på en bjergvej eller racerbane - og en mere afdæmpet motorlyd til hverdagskørsel.

Endelig skulle sikkerheds- og førerassistentsystemet Honda Sensing nu også være standard på Civic Type R.

Kortere gearskift og bedre bremser

Der er ikke pillet ved den 2,0 liters turbomotor, der fortsat yder 320 hk og 400 Nm, der leveres til forhjulene med hjælp fra et differentialespær. Men den i forvejen præcise 6-trins manuelle gearkasse har fået kortere vandring mellem gearskiftene.

Undervognen er blevet opgraderet med nye, to-delte bremseskiver og nye klodser, der skal reducere risikoen for bremsefading og forbedre stabiliteten, når der bremses ned fra høje hastigheder.

Dertil nye støddæmpere for højere komfort, stivere bøsninger bagtil for bedre vejgreb – og mere feedback fra styretøjet opnået ved en reduktion af friktion i forhjulsophængene.     

Dansk lancering og pris er endnu ukendt. 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...