Honda Civic 2,2 d Sport
Honda Civic 2,2 d Sport© bilmagasinet.dk

Første indtryk: Den skæve to'er

Uge 14/12 Honda Civic 2,2 d Sport HOT

10. april 2012 af Mikkel Thomsager

I påsken fik jeg endelig chancen for at køre den nye Honda Civic, og tak for det. Det gælder om at komme bag rattet hurtigst muligt, for evolutionen af det gamle Civics skelsættende design er en kikser.

Især skåt bagfra ligner baglygterne et par udstikkende griseøjne, og de lækre trekantede udstødningsrør er ikke bare væk, udstødningen er helt usynlig.

Men se at komme bag rattet, for her er der kun godt nyt. Det specielle instrumentdesign med digitalspeedometer, du ser hen over rattet, og analog omdrejningstæller og sekundære instrumenter, som du ser gennem rattet, er bevaret. Det er fint. I Sport-varianten får du desuden et bakkamera på den lidt for lille sekundære skærm, der sidder ved siden af det digitale speedometer.

Fint kompromis mellem sport og komfort
Og se så at komme i gang. Væk er den larmende motor og den hårde undervogn, men ikke på bekostning af dynamikken. Selv om komforten nærmest er revolutioneret i forhold til forgængeren, så er det fine styretøj i behold. Det er en ualmindelig fin kombination.

Hertil kommer en super fin gearkasse, med korte præcise skift, som det er svært ikke at lege med.

Dieselmotoren er en gammel Honda-favorit. Også den er nu dæmpet til fint niveau. Jeg fik ikke lejlighed til at prøve benzinversionen, som vi havde til test i marts, hvor den var en af fire i en stortest, som du kan læse i næste nummer af Bil Magasinet.

Jeg kan godt afsløre, at Hondaen klarede sig godt - rigtig godt. Det siger en del, når en af konkurrenterne var den super fede Alfa Romeo Giulietta 1,4 TB.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...