© Manuel Portugal

Første test: Honda's første elbil er en munter fætter med en vild kabine

Så kom vi bag rattet af den færdigudviklede elbil Honda e, der bl.a. skal konkurrere mod Mini's nye elbil. Få Søren Juuls førstehåndsindtryk samt de danske priser her.

30. januar 2020 af Søren Juul

Hvor er vi? 

Vi er taget til Valencia og omegn for at køre Honda's første elbil. Jacob Dalby har tidligere kørt en prototype af Honda e på en lukket bane, men denne gang er bilen færdigbagt, fintunet og klar til at ramme de danske veje til juni. 

Bil Magasinet var inviteret til Spanien af Honda Danmark.

Hele instrumentpanelet er beklædt med skærme. De yderste fungerer som sidespejle, de to store i midten kan vise alt fra navigation, powerflow til streamet indhold fra en Chromecast. Panoramaglastag er standard.

© Manuel Portugal

Hvad er nyt? 

Honda e er en elbil til byen med baghjulstræk, en fin 50:50 vægtfordeling mellem akslerne, et kvikt styretøj og plads til fire voksne i kabinen. Under gulvet finder du et 35,5 kWh litiumionbatteri, mens elmotoren ligger i hækken. 

Mekanikken er med andre ord identisk med føromtalte prototype, men nu kender vi de nøjagtige præstationer:
 
En Honda e har som standard 136 hk og 315 Nm, som gør den i stand til at ramme 100 km/t på 9,0 sekunder. Tager man den dyrere Honda e Advance stiger effekten til 154 hk og accelerationstiden falder til 8,3 sekunder. Topfarten er i begge tilfælde 145 km/t. 
 
Rækkevidden opgives til beskedne 222 km – og 210 km, hvis man opgraderer fra 16" til 17" fælge. Honda har valgt at proppe et lille batteri i bilen af to grunde: 

  1. Honda mener, at folk i gennemsnit kører 40 km om dagen og ikke har brug for mere rækkevidde. 
  2. Et stort batteri vejer for meget og vil gå ud over køreegensskaberne. 

Batteriet i Honda e kan lades op til 80 pct. på 30 minutter i en 50 kW hurtiglader.

© Søren Juul

Hvorfor købe en Honda e, når rækkevidden er ordinær?

Der er flere gode grunde. Den ligner en eksotisk konceptbil stukket af fra en biludstilling. Og så kører den faktisk temmelig sjovt, når du pisker den gennem en rundkørsel eller lokker den gennem sving udenfor bygrænsen. Den føles nemlig ikke tung og klodset affjedret, som mange andre elbiler i denne størrelse. På motorvejen er den tilmed behagelig at køre i takket være en relativt komfortabel affjedring og et lavt støjniveau.

Og så opleves kabinen som noget særligt. Hele instrumentbrættet er klistret til med skærme, hvor de yderste fungerer som monitorer for de digitale sidespejle. Det fungerer bedre end i en Audi e-tron. Du sidder behageligt i forsæderne og alt det elektriske isenkram er rammet solidt ind med pæne materialer. 

Honda e ligner en lille legetøjsbil på billeder, men den har reelt plads til to voksne på det bænk-agtige bagsæde. 

© Manuel Portugal

Bagagerummet er med sine 171 liter nærmest et forvokset handskerum. Du kan kan dog nedfælde bagsædet med et snuptag og udvide det til 571 liter.

© Manuel Portugal

Hvad koster en Honda e? 

Den veludstyrede basisvariant med 136 hk hedder Honda e og koster 277.100 kr. 

Tager du en Honda e Advance med 154 hk, får du bl.a. parkeringsassistent, opgradering fra 16" til 17" fælge med Michelin Pilot Sport dæk, et kraftigere stereoanlæg og ratvarme med i prisen til 299.500 kr. 

Modellen kan bestilles nu til levering i juni, hvor bilen har dansk premiere hos Honda-forhandlerne. 

Hvem er konkurrenterne? 

Der er mange elbiler, men få der tilbyder det en Honda e kan levere. En anonym Honda-repræsentant foreslår selv den nye, elektriske Mini, som starter på 265.000 kr, men du kan jo også overveje en BMW i3, der starter ved 280.000 kr. - eller en Peugeot e-208, der starter ved 230.000 kr. og topper med den sportsligt udstyrede GT-variant til 275.000 kr. 

Læs den endelige dom over den nye Honda e i Bil Magasinet nr. 2004, der udkommer 12. marts. Husk derfor at købe et abonnement lige hér, hvor vi pt. har et par ret skarpe tilbud.

© Manuel Portugal

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...