Honda Civic har altid delt vandene, når det kommer til design. Det holder 2017-udgaven af modellen fast i med en overflod af skærme, skørter, kanter og usædvanlige former.
Designet er umiskendeligt japansk og søgt futuristisk, men fremprovokerer ikke umiddelbart tab af kæber i samme grad, som 8. generation gjorde, da den blev lanceret i 2005.
Den nye Civic er relativt tro mod den sportslige prototype fra Geneva Motor Show i foråret, og ifølge Honda har udviklingen af modellen været den mest gennemgribende i mærkets historie.

Således er 10. generation af Civic udviklet helt fra bunden, og den er både 16 kg lettere og hele 52 % mere vridningsstabil end forgængeren. Det på trods af en forøgelse af akselafstanden på 30mm, der skal gavne pladsen i kabinen.
Bagagekapaciteten er kun vokset en enkelt liter, men med 478 liter til rådighed er det stadig et af de største i klassen.

Konventionel kabine
Interiøret i den nye Civic er heller ikke lige så helhjertet mærkeligt som i forrige generation med instrumenter i ét plan og en midterkonsol, der reelt sidder i midten i stedet for at pege over mod føreren.
Det er på godt og ondt en mere konventionel kabine med touchskærm, digitale instrumenter og multimediesystem.

På motorfronten finder vi to VTEC turbobenzin'ere; en trecylindret 1,0 liters med 128 hk og en firecylindret 1,5 liters med 181 hk.
Senere kommer en 1,6 liters dieselmotor med 119 hk, og samtlige motorer kan leveres med enten seks-trins manuelt gear eller en ni-trins dobbeltkoblingsgearkasse.
Den nye Honda Civic kommer til Europa i foråret 2017, dieselmotorerne og en Type-R udgave burde være klar i slutningen af 2017, mens den familievenlige Tourer-version nok først kommer til 2018.