Under kølerhjelmen
I en normal bil ville topstykket forlængst have forladt motorblokken i protest, men jeg befinder mig i en Honda Civic Type-R årgang 2002, og dén tager 7.900 o/min uden at kny. Vrælet, når det olietryksregulerede knast- og ventilstyringssystem (VTEC) forskyder knasterne ved 6.000 o/min, og jagten på det røde felt intensiveres, er vanedannende, og når Honda's præcise close-ratio gearkasse gør det muligt at holde maskinen til ilden konstant, kræver det en disciplineret hånd (og fod!) ikke at køre bisset permanent – især fordi racerundervognen også lægger op til en seriøs gang speedermassage. Kan det anbefales at købe sådan en vogn brugt?
Ja, da! Civic Type-R er om nogen bil bygget til bank, men der er en række tjekpunkter, du skal være opmærksom på.
Det skal du kigge efter
Omdrejningsorgiet forudsætter, at motoren får lov at blive driftsvarm, før den skydes af. Rigelig og god olie imellem serviceintervallerne på 20.000 km/1 år er også essentielt. Tjek indledningsvis oliepinden og servicehæftet for stempler. Er de i orden, tåler den motor flere tæsk end Bokse-Brian i en OL-kamp.
Har motoren startproblemer eller ujævn tomgang, er det værd at tjekke, om tændrørene er blevet skiftet ved 120.000 km. Fire nye tændrør koster 867 kr. hos Terminalen i Birkerød. Tandremsskift skal du ikke engang tænke på, for de 16 ventiler betjenes af kædetrukne knastaksler. VTEC-systemet passer sig selv og kræver ingen særlig omsorg.