Danske Motorcykel Journalister (DMJ) har efter tre intense testdage kåret Årets Motorcykel 2018. Kåringen er delt op i tre klasser, og vinderne er:
* F.B. Mondial HPS 125 tog sejren i den lille klasse på maksimalt 125 ccm til kørekortkategorien A1.
* Kawasaki Ninja 400 blev vinderen i A2 klassen, hvor maskinerne maksimalt må have en ydelse på 35 kW (48 hk).
* Honda CB 1000R løb – for anden gang gennem årene – med sejren i den store klasse til kørekortkategorien A.
Den nye 'Pilen'-serie fra Husqvarna – Svartpilen 401 og 701 Vitpilen – fik juryens ærespris for nyfortolkning af retrodesign med særlig appel til unge og nye motorcyklister.
Seks fagjournalister, der til daglig arbejder professionelt med test af motorcykler, deltog i årets kåring, som også blev beriget med en onlineafstemning fra almindelige brugere.
Mindre maskiner fortjener opmærksomhed
"Opdelingen i tre klasser er ny ved årets kåring, for vi synes, at det giver god mening at matche de tre kørekortkategorier," siger talsmand for DMJ og primus motor bag kåringen, Tommy Rønn fra onlinemediet Magacin.dk, hvis læsere også havde fået adgang til at lægge en samlet stemme i kurven.
"Samtidig er der de seneste år lanceret rigtig mange interessante nyheder i de mindre klasser, som beviser, at en sjov og sikker motorcykel ikke nødvendigvis behøver at være en stor motorcykel. Producenterne har virkelig budt ind med høj standard i de små klasser samt komfort- og sikkerhedsudstyr, man ellers kun ser på de større maskiner."
Også af den grund mener Danske Motorcykel Journalister, at de mindre maskiner fortjener mere opmærksomhed og større udbredelser som et sjovt og meget miljøvenligt alternativ til en bil.

Nogle synes, at F.P. Mondial HPS 125 er for overgjort. Vi mener, at designet af den frække 125'er med 14 hk og 6-trins manuelt gear sidder lige i skabet.
© MC-Revyen 2018"De små motorcykler er bedre, mere miljøvenlige og mere sikre end nogensinde, men rent økonomisk er de stadig meget opnåelige – også for unge mennesker. Samtidig kan de også yde et stort bidrag til f.eks. trængselsproblemer ved og i byerne, fordi de fylder så lidt i både trafikken og på parkeringspladsen," påpeger Tommy Rønn.
"Politikerne burde af mange gode grunde interessere sig mere for de mindre motorcykler. En nem måde at fremme dem på kunne f.eks. være at sænke aldersgrænsen for de helt små maskiner, ligesom det er sket med kørekort til bil for 17-årige."
Køb MC-Revyen 2018 til særpris
Alle tohjulere på det danske marked, inklusive de 30 i kåringen, er med i årbogen MC-Revyen 2018. Få syv motorcykelnyheder fra bogen her, og køb MC-Revyen til særpris på 120,95 kr. + porto lige her.

401 Vitpilen er et friskt pust i den nedre mellemklasse. Det dristige design med tank og sidedæksler ud i ét forskrækkede mange, da modellen blev vist som showcase på EICMA-udstillingen i efteråret 2014. Men det mærkelige fordamper med tiden, for nu fremstår den nye Husqvarna visionær og hip, selv om der stort set ingen forskel er på prototypen og den produktionsklar udgave, som langt om længe er begyndt at rulle af båndet.
© MC-Revyen 2018
Splinternye Ninja 400 indtager i 2018 den plads, som Ninja 300 efterlod, da Euro4 tog livet af den lille A2-sportsmaskine. Og med splinterny mener vi ny fra inderst til yderst. Den nykonstruerede motor er som forgængeren en 180-graders twin, men trods forøgelsen i slagvolumen fra 299 til 399 kubik fylder den ikke mere end en 250’er.
© MC-Revyen 2018
CB 1000 R genopstår i 2018 som denne moderigtige og 12 kg lettere Neo Sports Café, der får Honda’s store streetbike til at blotte meget mere metal. Den muskuløse fremtoning bakkes op af en 20 hk stærkere motor, baseret på drivværket fra 2004-FireBlade’n – med 8 mm større ride by wire-styrede spjældhuse end forgængeren og køreprogrammerne Rain, Standard, Sport samt dit helt eget kaldet User.
© MC-Revyen 2018Data
Motor 4-cylindret vandkølet 4-takts rækkemotor med 2 overliggende kædetrukne knastaksler. 4 ventiler pr. cyl. 1 balanceaksel. Boring: 75,0 mm. Slaglængde: 56,5 mm. 998 cm3. Kompression: 11,6:1. 145 hk ved 10.500 o/m. 104,0 Nm ved 8.250 o/m. Ride by wire-indsprøjtning med 4 stk. 44 mm spjældhuse. Traction control. Riding-modes. Olieskift: 12.000 km. Ventilcheck: 24.000 km.
Få redaktør Klavs Lyngfeldts bedømmelse af den nye CB 1000 R og mange flere data, priser og specifikationer på Honda'en og alle andre mc'er, 125'ere og knallerter på markedet i MC-Revyen 2018.