© iStock

11 gear og 3 koblinger: Her er Honda's tekniske mesterstykke

Honda har indsendt en patentansøgning til de japanske myndigheder, hvor de søger om patent på en ny tripple-gearkasse

24. august 2016 af Mathias Brandt

En dobbeltkobling er efterhånden et udbredt system, når man taler om automatgear. Den ene kobling sørger for de ulige gear, mens den anden leverer de lige gear, og på den måde sker skiftene både ekstremt hurtigt og smidigt.

Stort set alle de store bilproducenter har én i udvalget. Men når man kigger på de japanske patentansøgninger, så kunne det godt se ud til, at vi i fremtiden også skal vende os til tripplekobling.

Grafik fra den japanske patentansøgning. Avanceret stof.

Der er altså tale om tre koblinger i én gearkasse, hvis man skal tro den patentansøgning, som Honda sendte til det japanske patentkontor i slutningen af maj i år.

Det er lidt svært at tyde, hvad systemet nøjagtigt går ud på, da den lækkede patentansøgning figurerer i en oversættelse fra japansk til engelsk, som ikke er særlig god. Men det lader til, at den nye type gearkasse skulle skifte hurtigere, men også mindske modstanden i gearkassen og derved gøre den mere brændstofsøkonomisk.

I ansøgningen står der ikke noget om, hvilken type bil den er tiltænkt, men ud fra beskrivelsen kunne det godt tyde på, at den er tiltænkt en brændstofsøkonomisk bil.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.