Vi tester: Få markant mere lys på din gamle bil med nye LED-pærer

En ny type af bilpærer gør det muligt, at give din gamle bil LED-lys med markant mere effekt, men det afføder et ret stort problem. Vi tester om det virker.

25. februar 2020 af Anders Richter

De lange nætter i øjeblikket kræver, at vi har masser af lys på bilen, og hvis dit køretøj er af ældre dato, kan det godt være en udfordring. Gammeldags halogen-pærer med H4- eller H7-fatning kan sagtens opgraderes til nogle kraftigere typer, men bagsiden af medaljen er, at pærens levetid hermed forringes. Jo kraftigere lys, jo kortere levetid. Men nu er nogle af de store producenter af autopærer begyndt at producere LED-pærer, som passer i de originale lygtehuse til biler med halogenpærer. Producenterne lokker med en kraftigere lyskegle samtidig med, at de har en levetid på op til 12 år.

Nogle af de første på markedet er Philips, som har lanceret sin serie af Xtreme Ultinon LED-pærer i Skandinavien. De koster fra 1.100 kr., hvilket er tæt på ti gange prisen for et sæt normale halogen-pærer i mellem kvalitet. Vi har bestilt et sæt LED-pærer til test for at se, om de duer til noget, eller det reelt bare er noget dyrt lir.

Artiklen her stammer fra BM1909. Bestil et abonnement på Bil Magasinet lige hér, så får du hver måned gode tips til bilen direkte i postkassen!

Sættet kommer dog med strenge formaninger, for der er et indbygget problem. Hvis din bil fra fabrikken ikke er typegodkendt til at køre med LED-pærer, er det ikke lovligt at sætte dem i og køre med dem på offentlig vej. Det skal dog ikke stoppe redaktionen fra at prøve fremtidens teknik, så vi afspærrer et område for skifte og ikke mindst teste pærerne.

Vi monterer også et kamera ved bilen, som skyder et før- og efter-billede på samme blændetal og lukketid, der kan være med til at vise, om eller hvor stor forskellen er.

Sværere end et pæreskift

Vi gik til opgaven med at skifte fra gammeldags halogen-pærer til LED i den tro, at det ville tage to minutter. Helt så let var det ikke, for de kraftigere LED-pærer kræver mere plads. Én ting er selve fatningen, som har en indbygget blæser, hvilket gør, at den er markant større, men der følger også en lille elektronikboks med, som skal placeres i umiddelbar nærhed af LED-pæren.

Pladsen i og omkring lygtehuset svinger meget fra bilmodel til bilmodel, så det kan være en idé at undersøge inden, om andre har prøvet at montere LED-pærer på lige netop din bilmodel. Køber du eksempelvis pærerne på Landberg.dk, har de en liste med alle de bilmodeller, de har prøvet at montere pærerne på. Det kan være en stor hjælp, så du ikke er i tvivl om, hvorvidt de kan være der eller ej.

Vi åbner kassen med de hundedyre forlygtepærer

Det er næsten helt angsprovokerende at løfte pærerne op fra kassen, da de hver koster 550 kr. Med det samme står det klart for os, at vi skal undersøge bilens lygtehus for, om der er plads til at montere pæren, der har en langt større fatning end før. Der er heldigvis plads i testbilen.

Artiklen her stammer fra BM1909. Bestil et abonnement på Bil Magasinet lige hér, så får du hver måned gode tips til bilen direkte i postkassen!

De gamle halogen-pærer afmonteres

Lygtehuset åbnes, ledningen klikkes fra og herefter kan vi fjerne de gamle halogenpærer. Eneste irriterende element er, at på denne type Volvo sidder der én pære til nær- og én til fjernlys. Hvis vi skulle skifte til komplet LED, ville det derfor kræve to sæt pærer.

Der skal findes plads til de “sorte bokse”

Med hver LED-pære følger en sort boks, som der også skal være plads til inde i lygtehuset. Denne må ikke ligge løs og skal derfor monteres med nogle medfølgende strips. Som vi hurtigt erfarer, kan det dog være en udfordring at finde noget, du kan sætte boksen fast på.

Store fingre kan blive et problem under monteringen

Billedet viser lygtehuset, inden vi monterer boksen og LED-pæren med den nye og større fatning. Umiddelbart tænkte vi, at der var masser af plads, men der var ikke meget luft tilbage, da vi først fik monteret LED-pærer og bokse. Pølsefingre kan blive et problem under monteringen. 

Artiklen her stammer fra BM1909. Bestil et abonnement på Bil Magasinet lige hér, så får du hver måned gode tips til bilen direkte i postkassen!

Operationen lykkes – til sidst

Fra start til slut tog operationen omkring en times tid. Det er noget længere, end hvis det bare havde været et normalt skift. Sværhedsgraden er mellem. Har du aldrig før skiftet en bilpære, vil vi anbefale at få hjælp fra en uddannet mekaniker. Er du fiks på fingrene, kan du godt gøre det selv.

Volvo V70 GLT fra 2000 udstyret med konventionelle H7-pærer. Billedet er ikke blevet manipuleret eller efterbehandlet, og det er taget under samme lysforhold og blænde/lukketid som "efter"-billedet.

Volvo V70 GLT fra 2000 efter skiftet til H7-LED pærer. Det er tydeligt, at der er markant kraftigere og et mere hvidt lys. Billedet er ikke blevet manipuleret eller efterbehandlet, og det er taget under samme lysforhold og blænde/lukketid som "efter"-billedet.

Konklusion

Efter skiftet fra halogen- til LED-pærer er der kommet markant bedre blus på. Se selv på billederne, som er taget med samme blændetal og lukketid. Det er tydeligt, at LED-pærerne nederst giver et bedre og mere klart lys end de øverste halogen. Lyskeglen forbliver den samme som før, men de afgiver også mere lys over mørkegrænsen, hvilket er det lys, som blænder modkørende.

Artiklen her stammer fra BM1909. Bestil et abonnement på Bil Magasinet lige hér, så får du hver måned gode tips til bilen direkte i postkassen!

Havde pærene været lovlige til gadebrug, ville vi helt klart overveje at bruge de ekstra penge på dem. Når du kører på en mørk landevej, vil du gerne have så meget lys som muligt. Testbilen har et ringe nærlys med halogen-pærer. Med LED er det forandret til et mere jævnt og skarpere hvidt lys, som giver et markant bedre overblik.

Hvorfor er de ulovlige?

Dine lygter og dine pærer skal være godkendt til hinanden, og hvis du eftermonterer andre typer pærer (LED eller xenon eksempelvis), skal disse være godkendt til lygten. Grunden dertil er, at der er strenge krav til, hvordan dine nærlys lyser og ikke mindst, at de ikke blænder andre. Fra producenterne af LED-pærerne arbejdes der på at få fokus på denne nye teknologi og få det lovliggjort. Denne proces er pt. i fuld sving. Produkterne skal dog først godkendes i FN, og senere overtages reglerne og godkendelsen så af EU. Indtil den godkendelse kommer, må de ikke bruges på offentlig vej.  

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...