Hvem opfandt verdens første bil?
Tyskeren Carl Benz starter officielt bilhistorien, da han i 1886 tager patent på verdens første bil. Han havde da også forudsætningerne som en motoringeniør, der arbejdede med udviklingen af forbrændingsmotoren. Netop den motortype blev bilens hjerte, selvom dampmaskiner dengang var vidt udbredt.
Carl Benz opfattes som faderen til bilen og den medfølgende industri. En titel, der leder tilbage til hans patenterede motorkøretøj, som verden først fik øjnene op for i 1888. Det blev dog ikke med opfinderen bag rattet, at bilen blev kendt. I stedet var det hans kone, Bertha Benz, der skabte opmærksomhed, da hun fortog en testkørsel med børnene på bagsædet.
Hun tilbagelagte 106 kilometer i køretøjet, som hun også var investor i. Bertha Benz var ud af en rig familie, og mange af pengene blev investeret i mandens virksomhed. Carl Benz var ikke selv meget for at promovere sin opfindelse, og det fik Bertha til at tage sagerne i egen hånd.
I den korte film herunder kan du se bilen i aktion:
Benz Patent-Motorwagen
Motorkøretøjet, der blev patenteret som verdens første bil, har en 1.0-liter motor med en enkelt cylinder. Motoren kaldes for en firetaktbenzinmotor, og den yder 0,75 hk ved 250 0/min. Den var utrolig let for sin tid - omkring 100 kg - og som udviklingen skred frem kunne model nr. 2 prale af en hastighed på 16 km/t. På det tidspunkt yder motoren 1,5 hk, mens tredje og sidste udgave af Benz Patent-Motorwagen har 2 hk.
Hastigheden på 16 km/t lyder undervældende, men for den tid var det revolutionerende. Det var, hvad der muligggjorde, at Bertha Benz' tur på over 100 km kunne lade sig gøre på under 12 timer.
Der blev i alt produceret 25 Benz Patent-Motorwagen. Senere blev Carl Benz' virksomhed lagt sammen med Mercedes, hvilket er det Mercedes-Benz, vi kender i dag.

Dampmaskine på hjul var først
Selvom Benz Patent-Motorwagen Nr. 1 anses for at være verdens første bil, så er den ikke det første køretøj, der kom frem ved egen kraft.
I 1769 eksperimenterede franskmanden Nicolas Cugnot med dampmaskiner på en rullende vogn. Det blev dog aldrig nogen succes, fordi dampmaskinerne var for tunge til den tre- eller firehjulede vogne.
Dengang forsøgte man sig både med dampmaskinerne og gasmotorer. Problemet var, at hvor geniale de end var til stationære formål, så var de et dårligt match for de bevægelige vogne.
Derfor var der behov for en let og kompakt forbrændingsmotor, og det var netop, hvad Carl Benz skabte i slutningen af det 19. århundrede.
Et kapløb indenfor biludvikling
Carl Benz var ikke den eneste, der havde luret køretøjets behov for en forbrændingsmotor, der kørte på flydende brændstof. I det næste århundrede ville skæbnen, at han ville komme til at slå sin virksomhed sammen med dem, men i slutningen af 1880'erne var han i hård konkurrence med Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach. De arbejdede på deres første bil, som stod klar på verdensudstillingen i Paris i 1889.
I 1894 sendte Carl Benz sin Velo på markedet, som var den første serieproducerede bil i verden. Den blev en stor kommerciel succes, og blev fulgt op af en bus og en lastbil.
Fra starten af den automobile historie, var motorsport vigtigt, fordi det demonstrerede bilens egenskaber på den mest ultimative måde. Daimler Motoren Gesellschaft (DMG) lavede i 1901 en racerbil til Emil Jellinak, der var en del af direktionen og solgte DMG-biler i flere forskellige lande. Den blev opkaldt efter hans datter Mercedes. DMG tog patent på navnet i 1902, og skabte derved et af verdens mest kendte bilnavne.

"Mercedes"-varemærket blev første gang registreret den 23. september 1902 af Gottlieb Daimler
© Mercedes-Benz GroupI 1909 fik Mercedes den verdenskendte stjerne som logo, hvor de tre ben symboliserer mobilitet på land, vand og i luften.
Efter 1. verdenskrig var både Benz og DMG ramt af de hårde økonomiske forhold i Tyskland. Derfor nærmede de to tidligere konkurrenter sig hinanden, for at skabe en endnu stærkere virksomhed sammen.
Den 28. Juni 1926 mødtes repræsentanter fra DMG og Benz & Cie. og underskrev kontrakten, der fusionerede de to ældste og største bilfabrikanter i Tyskland. Den nye koncerns navn blev Daimler-Benz AG. Samtidig skabte de mærket Mercedes-Benz.