Søren Juul Ford Mustang Mach E elbil oplader
© Søren Juul

Guide til ladestik | Få styr på elbilen

Det er ikke særlig svært at forstå ladestik - alligevel er der mange, der spørger Bil Magasinet om netop det. Læs 3 ting, du skal vide om ladestik her.

2. oktober 2021 af Frederik Hauschildt

1 | Der bruges tre slags ladestik

Der findes som udgangspunkt tre forskellige typer af ladestik, som du kan bruge til at hælde strøm på en elbil. Én er væsentligt mere brugt på markedet end resten, men alle bruges i et omfang i dag.


  • Type 2 og det er klart det mest almindelige ladestik til elbiler. Her er trefaset AC-ladning muligt med op til 22 kW. Typen er teknisk set en videreudvikling af Type 1-stikket, der ikke længere bruges på det danske marked. Type 2 ses oftest ved ladestandere, både offentligt tilgængelige og derhjemme, der lader med under 50 kW, men bruges også af Tesla til DC-ladning ved de hurtige 'Supercharger'-standere.
  • CSS-stikket er en videreudvikling af det udbredte Type 2-stik. Her bruges i udgangspunktet samme form, men kombineret med to store forbindelser, der tillader en hurtigere DC-ladning end Type 2. Med CSS-stikket kan du oplade med op til 350 kW, og det er det, der ligger til grund for fx Tesla's og Porsche's lynhurtige ladehastigheder. Lighederne mellem CSS-stikket og Type 2-stikket betyder, at den samme elbil typisk er udstyret med både CSS og Type 2. Disse to stiktyper er godt i gang med at blive standarden i Europa, og CSS-stikket findes på stort set alle hurtigladere i Danmark.
  • CHAdeMO-stikket er på vej ud, men ikke desto mindre bruger få elbiler stadigvæk typen. Tidligere var stort set alle japanske fabrikanter en del af standarden, men i dag produceres kun tre personbiler med stiktypen - Nissan Leaf, Kia e-Soul og Mitsubishi Outlander. CHAdeMO lader kun med op til 100 kW, og standardens fordel ligger mest i, at strøm kan gå begge veje igennem stikket. CHAdeMO er stadig standarden i Japan, men er på vej ud i Europa.

Du kan se os teste ladehastigheden i en Kia EV6 herunder:

Type 2 CSS stik til elbiler
Opladningsstikket i Tesla Model 3

Modtager både Type 2 (den afskårne cirkel) og CSS (de nederste to forbindelser).

© Tesla

2 | Du kan ikke ødelægge noget

En frygt blandt nogle fremskydende elbilsejere er, at de kommer til at ødelægge eller kortslutte noget, ved at føre den forkerte stik i bilen. Ro på! Det eneste du skal vide er, at du ikke kan ødelægge noget, medmindre du er ualmindeligt stærk. Stikkene er formet således, at du ikke kan komme til at kortslutte din nyindkøbte elbil.

Du skal dog være opmærksom på, at Type 2-stikkene ofte også passer i CSS-modtagere. Type 2 lader ikke så hurtigt, så hvis du forventer at udnytte den maksimale effekt af et ladesystem, så husk at bruge CSS.

Søren Juul Bil Magasinet Type 2 stik
© Søren Juul

3 | Husk ladekablet!

Modsat fossilbiler så skal du i mange tilfælde selv levere strømkablet, der skal bruges til opladning af en elbil. Typisk kommer det førnævnte CSS-stik i pistol-form, på samme måde som ved en benzintank, men Type 2 skal derimod ofte tilkøbes. Det bør være fast inventar i enhver elbils bagagerum.

Elbiler bliver ofte sælges uden et ladestik. Enten skal det tilkøbes som ekstraudstyr, ellers skal det købes i en helt anden forretning. Ét type kabel, som ofte følger med bilen, er en såkaldt mormor-lader. Kablet passer ind i enhver husholdnings 230-volts-stik, der dog ikke er særlig kraftigt. Det er tiltænkt nødsituationer: Eksempelvis hvis du er strandet uden strøm hos mormor.

Nissan Leaf CHAdeMO clever ladestander
© Bil Magasinet

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...