Er Type 2, CCS og CHAdeMO volapyk? Læs vores guide om ladestik til elbiler!

Er du stadig ikke helt med på de nørdede detaljer omkring elbiler, så frygt ej, for Bil Magasinet hjælper dig her med at finde ud af, hvordan du kender forskel på de forskellige typer af ladestik.

6. juli 2020 af Mikkel Ryrsø

Bil Magasinets guide til elbilernes ladestik

Elbilerne kommer, men hvordan er det nu lige med de forskellige typer af ladestik og elbiler? Frygt ej, for Bil Magasinet guider dig her til alt, hvad du skal vide om at lade din elbil op i fremtiden. 

Vi starter med at gennemgå de 3 typer af stik til din elbil, og herefter får du hele den generelle historie om dem. Vi starter med at vise dig, de 3 almindelige stiktyper, når det kommer til at lade din elbil. Stikkene er følgende:

Psssst! Hvis du mangler at læse om det såkaldte "Mormor-stik", er det et nødladekabel, der følger med de fleste elbiler, og som kan bruges i et normalt 220V-stikkontakt. Man anbefaler ikke, at du bruger det til andet end nødsituationer, da det stiller store krav til din elinstallation, og det bruger også for lang tid på opladningen. 

Type 2 stik til elbiler
Her ser du et Type 2-stik til elbiler, som er det mest almindelige stik, der bruges pt.

Type 2 – det mest almindelige stik til elbiler 

Type 2-stikket er det mest normale indenfor elbiler. Det er dog også det, som oplader langsomst. I Tesla bruges Type 2 stikket dog også, hvor det dog er oppe på en helt anden strømstyrke.

CHAdeMO – er populært på japanske elbiler

Chademo er en af de nyere stiktyper, som primært bruges af de japanske bilproducenter. Det er f.eks. denne type stik, der sidder i en Nissan Leaf.

CCS – den hurtigste stiktype der pt. findes

CCS Combo er en slags udvidet Type 2-stik. Det bruges af den europæiske bilindustri, og det er denne type man satser på i EU fremover. 

Hvilket stik skal du vælge i din elbil?

Skal man gå efter et Chademo, CSS Combo- eller Type 2-stik? For mange lyder dette som volapyk, men har du tænkt dig en fremtid, hvor elbilen bliver en del af din dagligdag, har du brug for at få styr på begreberne og ikke mindst teknikken. Selv for bilnørder kræver det, at kæden holdes stram, og fysikundervisningen genopfriskes. Men selv om bilproducenterne ikke kan blive enige om, hvilket stik der skal være i bilerne, har det ikke så stor betydning:

“Der er lidt af et våbenkapløb i gang mellem producenterne om, hvilket stik der skal bruges i bilerne. Det er selvfølgelig ikke optimalt for kunderne, at man ikke har en fælles standard, men til gengæld kan man sige, at elbilerne trods det ligner hinanden mere og mere, når det kommer til teknologien. Derfor kan man i dag i højere grad gå efter den model, man bedst kan lide, uden at skele så meget til, hvilket stik den for eksempel har,” siger Peter Bach Andersen fra DTU Elektro, der har speciale i elbiler.

Husk at vi hver måned nørder biler i Bil Magasinet, så husk at starte dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér!

Type 2 er det mest udbredte stik

Elbiler fås i dag med tre typer af stik: Type 2, Chademo og Combo. Type 2 er det mest udbredte og har været det primære stik i flere år. Her har du oftest dit eget kabel med, som du sætter til en ladestander ude i byen eller til din ladeboks derhjemme.

Chademo- og Combo-stikket er de nyeste typer og har klare fordele. Førstnævnte bruger de japanske bilproducenter, mens Combo-stikket bruges af de europæiske bilfabrikanter, ligesom stiktypen er vedtaget som standard i EU.

“Chademo og Combo-stikket muliggør begge hurtigladning med meget stor effekt. Man er f.eks. begyndt at opføre ladestandere, der kan lade 350 kW. Efter en time har man altså ’tanket’ op til 350 kWh, og det kan man som hovedregel gange med fem for at få det antal km, du kan køre. Med 350 kW-ladere, kan man efter en time i teorien køre 1.750 km,” siger Peter Bach Andersen.

Type 2 stikket kan være begrænsende

Uanset, om du vælger en bil med Combo- eller Chademo-stikket, er du altså sikker på, at du kan være med på beatet, når det kommer til at presse så meget saft i batteriet som muligt. Her er Type 2-stikket til gengæld en hæmsko, da det maksimalt kan lade omkring 50 kW med undtagelse af Tesla.

Med både Chademo- og Combo-stikket skal begrænsningen i opladningstid stedet findes i bilerne og ladestanderne.

“At kunne lade 350 kW på en stander og i en bil, tror jeg ikke vil blive rullet ud i stor skala lige foreløbig. Det er for det første dyrt at bygge den kapacitet i ladestanderne, og samtidig er bilerne ikke klar til det. Det vil kræve, at man opgraderer batterierne til at køre på 800 volt i stedet for cirka det halve i dag, eller at komponenterne opgraderes, hvis de skal kunne klare effekten. Som det ser ud nu, kommer ladestanderne og bilerne, der kommer her i 2019 og 2020, til at kunne lade mellem 100 og 150 kW. Og det vil for de fleste være langt rigeligt. Ved 100 kW kan du nemlig på en time få op til 500 km rækkevidde,” siger Peter Bach Andersen.

Køb en af de nyere større elbiler

Ifølge forskeren er du godt kørende, hvis du køber en elbil med et batteri på mindst 50-60 kWh, der kan oplades med op til 100 kW, altså 500 km på en time. Til info kan en Audi e-Tron lade med op til 150 kW, Mercedes EQC med 110 kW og Jaguar i-Pace med 100 kW. En Porsche Taycan Turbo S kan dog nå helt op til 250 kW i kortere perioder. 

Mange lynladere kommer til

I takt med, at batterierne bliver større og større, bliver det også en større udfordring at kunne lade dem op derhjemme. Planlægger du at køre langt i din elbil og lade den derhjemme, er det derfor vigtigt, at du undersøger, hvordan bilens elsystem er konstrueret, så vi spørger E.ON, om det er korrekt forstået, at man ikke kan lade mere end 3,7 kW derhjemme?

“Nej, det er det ikke. Næsten 100 pct. af alle huse har faktisk mulighed for at kunne lade 11 kW uden nogen ændringer. Faktisk kan man principielt lade op til 22 kW, men så kræver det, at man tager nogle andre forholdsregler, og så bliver det noget dyrere,” siger Martin Jahrsdorfer, Head of Operations i E.ON, der har lavet hjemmeinstallationer af ladere i omkring 10 år.

Elbilen afgør ladehastighed

Spørgsmålet er så, hvad der afgør, om man kan lade med 3,7 kW eller 11 kW?

“Det afgør ens elbil faktisk. Har man en elbil, der har tre faser i sit elsystem, kan man lade med 11 kW derhjemme og muligvis højere, men har elbilen kun én fase, må man i Danmark ikke lade mere end 3,7 kW. Det er ret teknisk, men man kan tænke på faser som værende ledninger, og i det danske elnet har man tre faser til stort set alle huse. Ved opladning på én fase må man maksimalt trække 3,7 kW, men ved opladning på tre faser frafalder denne begrænsning. Der findes en løsning på markedet med en inverter, der omdanner de tre faser til én fase, så en et-faset elbil kan lade med mere end 3,7 kW.”

Og den ekstra effekt kræver ingen ændringer på husets elforsyning?

“Nej. Det kræver hverken særlige ændringer eller dyrere ladebokse og installationer at lade med 11 kW. Det svarer i virkeligheden til, at man tilslutter et komfur med indbygget ovn – det kører som regel også på tre faser og bruger 11 kW," slutter Martin Jahrsdorfer. 

Husk at vi hver måned nørder biler i Bil Magasinet, så husk at starte dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...