audi a6 3,0 tdi
Brugt dieselbil

En 6-cylindret Audi A6 3,0 TDI fra 2014 har et moment på 500 Nm nede fra 1.400 o/min, hvilket giver en magtfuld fremfærd. Den årlige afgift 6.380 kr,

© Marc Østergaard

4 ting du skal vide om at købe brugt dieselbil

Der er fantastisk gode køb på markedet for brugte dieselbiler lige nu, hvis du fejer myter af banen og forholder dig til fakta

6. april 2021 af Steen Bachmann

I april-nummeret af Bil Magasinet skriver vi, at brugt diesel kan være et kanonkøb lige nu på grund af faldende efterspørgsel og en række myter om biltypen. 

Bil Magasinet april 2021: "Efterspørgslen falder, men dieselbilerne fejler ingenting"

Diesel er udskældt som drivmiddel, men kritikken er typisk baseret på en forestilling om 30 år gamle og osende biler. 

Moderne dieselmotorer har partikelfilter og er underlagt samme emissionskrav som benzinmotorer, men har et cirka 20 pct. lavere forbrug. Derfor giver diesel stadig mening for dem, der kører langt. 

Men hvad så, hvis du er i markedet for en brugt bil og kunne fristes af et godt tilbud på en dieselbil? Hvad skal du vide?

Vi vil pege på fire centrale spørgsmål om køb, drift og salg af brugt dieselbil.

1. Kan jeg køre diesel i byer i fremtiden?

Storbyer som London, Amsterdam og Stockholm indfaser restriktioner for ældre dieselbiler, og herhjemme har København lagt forsigtigt ud med at forbyde ældre dieselvarebiler. 

Modstanderne råber op om krænkelse af personlig frihed, mens tilhængerne insisterer på, at det ikke handler om frihed, men om ren luft for dem, der bor i byerne. 

Stockholm har forbudt dieselbiler ældre end 10-12 år, og fra juni 2021 er der decideret forbud mod at køre ind i byen i andet end Euro 6-biler.

“Vi bør allerede i 2023 også have miljøzoner i Danmark, der kun tillader personkørsel af Euro 5 og 6. I 2025 bør man hæve grænsen, så kun Euro 6 kan køre i -miljøzonen,” siger Mads Rørvig, adm. direktør fra brancheorganisationen De Danske Bilimportører.

Bil Magasinet mener

Du kan køre med en dieselbil på danske veje og i danske byer de næste mange år, og risikoen for kørselsforbud er ikke noget, der bør have betydning i overvejelserne om bilkøb i dag - i hvert fald så længe vi taler Euro 6-dieselbiler fra efter 2015.

2014 Audi A6 3,0 TDI
2014 Audi A6 3,0 TDI

Audi A6 i modelgeneration 4G var i produktion 2011-18. Langt de fleste brugte eksemplarer i Danmark og Europa er med dieselmotor, og fordelingen sedan/stationcar er cirka 20/80 pct. Testbilen er en Euro 6 med partikelfilter.

© Marc Østergaard

2. Er diesel farligt for miljøet?

Fossildrevne bilers luftforurening (herunder partikler, kulilter og NOx) og udslip af CO2 er en udfordring ved udvikling af motorerne. 

Dieselolie efterlader flere affaldsstoffer end benzin ved forbrænding i en forbrændingsmotor. Det kompenseres der for i moderne dieselbiler med et partikelfilter, som opsamler og afbrænder de mest skadelige partikler. 

Moderne dieselmotorer godkendt til Euro 6d-temp-normen har indsprøjtningssystemer og partikelfiltre, der sænker udslippet af partikler, så det typisk ligger på et lavere niveau end i luften omkring bilen. Ved at bruge tilsætningsstoffer er det muligt at forbrænde de fleste skadelige partikler, inden de sendes ud i omgivelserne.

Teknologisk Institut i Aarhus målte i 2019 udslippet af skadelige partikler fra en Peugeot 308 diesel med partikelfilter og en Peugeot 308 benzin uden partikelfilter på en 76 km rute ved Aarhus. Dieselen udledte 2,1 pct. af benzinbilens partikeludledning. 

Bemærk, at nye benzinbiler også har partikelfilter i dag, og at resultatet af testen derfor ikke siger så meget om den reelle situation i dag. Påstande om, at dieselbilen ligefrem gavner miljøet, er noget vrøvl - den udleder fortsat giftige og skadelige stoffer uanset hvor effektivt partikelfilteret er.

Bil Magasinet mener

Køber du brugt dieselbil, skal den have partikelfilter. 

3. Dieselbilen har lavt forbrug i praksis

På grund af motorens kontruktion udnytter en diesel energien i brændstoffet mere effektivt end en benzinmotor. Det betyder lavere brændstofforbrug og CO2-udslip. 

Hvis en Audi A6 3,0 TDI som på billederne kører 25.000 km om året og går 15 km/l, og den tilsvarende benziner går 10 km/l, er udgiften til brændstof 14.000 kr. for diesel og 25.000 kr. for benzin. 

Det vil sige, at benzineren er 40 pct. dyrere, hvilket mere end kompenserer for den højere ejerafgift. CO2-udslippet er mindst 20 pct. lavere for dieselmotoren.

Dieselbilen har et forudsigeligt brændstofforbrug uanset om det er frostvejr, op ad bakke, modvind eller om du hænger noget tungt bagpå.

Bil Magasinet mener 

En 2014 Audi A6 3,0 TDI V6-diesel går 15 km/l i snit, hvilket faktisk er pænt i betragtning af de store muskler og en 0-100-tid på 6.1 sek. Den årlige ejerafgift er 6.380 kr., hvilket skal sammenlignes med den tilsvarende 3,0 TFSI benzinmotor med en afgift på 3.780 kr. Den gode nyhed er, at du kender forbruget på forhånd.

4. Men hvad så med værditabet?

Stort set alle brugte biler steg i pris i 2020 – med undtagelse af Euro 5-dieselbilerne, hvilket groft sagt vil sige dieseler fra før 2015. Og det gør dem til interessante køb. De er decideret billige i forhold til hvor meget bil, du får for pengene, og kan du acceptere den højere (og stigende) årlige ejerafgift, er der vildt gode køb at gøre. 

Euro 6-dieselbiler fra cirka 2015 og frem faldt ikke lige så meget i pris i 2020, men her kan du formentligt også presse sælger, fordi der ikke ligefrem er kø efter brugte dieselbiler.

“Diesel får en anbefaling, hvis man kører mange kilometer og vil have høj komfort. Det vigtige er her, at en lav anskaffelsespris til at starte med kompenserer for det højere værditab. Omkostninger til brændstof er også lavere,” siger markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen.

Bil Magasinet mener

Læg myter og med eller mindre begrundet skræk for dieselbiler på hylden, og grib en lommeregner. Hvor mange km kører du om året, hvad koster bilen, hvor meget billigere er den i forhold til en tilsvarende benzinbil, hvor meget dyrere er den i ejerafgift og hvor meget mere, vil den tabe i værdi, mens du ejer den?

Får du klarhed over det, kan det være nemmere at træffe beslutningen om et køb. 

Over 1300 Euro 6-dieselbiler

Hos Biltorvet er det muligt at søge specifikt på en bestemt type biler. Vi har her lavet en søgning på dieselbiler årgang 2014-19 med partikelfilter. Det giver omkring 1.300 hits (du kan gå til søgningen og foretage yderligere begrænsninger af f.eks. pris og km-tal):

Brugte dieselbiler 2014-19 til salg på Biltorvet lige nu

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...