Her er de tre bedste sommerdæk - og ét der er decideret farligt

Bil Magasinets sommerdæktest afslører ét farligt, men mange gode sommerdæk at vælge imellem

28. maj 2022 af Mikkel Thomsager

Det rigtige dæk kan redde dig

Bil Magasinet store sommerdæktest 2022 gælder en af de mest udbredte størrelser til almindelige personbiler i øjeblikket: 225/50R17. Testen omfatter 12 af de mest udbredt modeller fra de kendte fabrikater, plus et par mindre kendte herunder tre discountdæk.

Det kan være fristende at vælge det billigste dæk, for hvad betyder det i sidste ende? 

Men netop i sidste end, altså der hvor bilen kører på grænsen af sin formåen, kan et godt dæk være forskellen mellem død og overlevelse. Det fremgår også af testen, som afslører flere dårlige og et decideret farligt dæk. 

Herunder får du konklusionen for de tre bedste og det absolut dårligste dæk:


Vinder: Michelin Primacy 4 - 75 point

Det er tredje år i træk, at Michelin vinder vores dæktest – med overbevisning. Dækket falder ikke igennem på nogle områder, og det formår ikke mindst at kombinere gode dynamiske egenskaber med lav rullemodstand, hvilket er en stor udfordring i udviklingen af bildæk.

  • Mønsterdybde 6,1 mm
  • Hastighedskode V
  • Vægt 9,2 kg
  • Produktionsland Italien
  • Belastningsindex 94
Bremseegenskaber
  • Våd vej 10
  • Tør vej 10
Vejegenskaber
  • Akvaplaning 7
  • Våd vej 9
  • Undvigetest 10
Komfort
  • Støddæmpning & lydnivau 9
  • Stabilitet 10
  • Brændstofforbrug 10
  • Pris 1.200 kr.
Karaktererne går fra 0-10 hvor ti er det bedste

Test fra BIl Magasinet

Testen, som er lavet i samarbejde med Bil Magasinet svenske søstermagasin, Teknikens Värld, omfatter i alt 12 dæk. Testen blev bragt i Bil Magasinet i juni 2022. Vil du læse hele testen, kan du tegne et prøveabonnement på Bil Magasinet. Så får du også digital adgang til de seneste 12 numre af bladet. Prøv tre numre af Bil Magasinet for bare 99 kr.


#2 Pirelli P7 Cinturato - 73 point

Pirelli ligger helt i toppen side om side med Michelin. Det er decimaler, der skiller de to, og faktisk overbeviser Pirelli-dækket med sin optræden på våd vej, hvor det overgår den franske konkurrent, som til gengæld er en anelse bedre på det generelle vejgreb.

  • Mønsterdybde 7,3 mm
  • Hastighedskode Y
  • Vægt 10,2 kg
  • Produktionsland Italien
  • Belastningsindex 98
Bremseegenskaber
  • Våd vej 10
  • Tør vej 10
Vejegenskaber
  • Akvaplaning 7
  • Våd vej 10
  • Undvigetest 10
Komfort
  • Støddæmpning & lydnivau 8
  • Stabilitet 9
  • Brændstofforbrug 9
  • Pris 1.100 kr.
Karaktererne går fra 0-10 hvor ti er det bedste


#3 Nokian Hakka Blue 2 - 71 point

Finske Nokian, som er en del af Michelin-koncernen, er kendt for vinterdæk, men sommerdækket klarer sig også overbevisende, ikke mindst på tør vej, hvilket giver dækket en samlet tredjeplads. Reelt bliver dækket dog bortdømt på prisen, hvilket kan skyldes, at Nokian hurtigt har måttet flytte sin produktion fra Rusland som følge af Ukraine-konflikten.

  • Mønsterdybde 7,7 mm
  • Hastighedskode W
  • Vægt 11,0 kg
  • Produktionsland Rusland
  • Belastningsindex 98
Bremseegenskaber
  • Våd vej 8
  • Tør vej 10
Vejegenskaber
  • Akvaplaning 9
  • Våd vej 9
  • Undvigetest 9
Komfort
  • Støddæmpning & lydnivau 80
  • Stabilitet 9
  • Brændstofforbrug 8
  • Pris 1.800 kr.
Karaktererne går fra 0-10 hvor ti er det bedste


Undgå dette dæk: Milestone Green Sport - 38 point

Testens billigste dæk er også testens dårligste dæk. Laveste karakter gælder komfort, men også brændstofforbrug, men som med Greentrac underkender testholdet også vådvejsegenskaberne, hvilket handler om sikkerhed. Vælg et andet dæk.

  • Mønsterdybde 7,3 mm
  • Hastighedskode W
  • Vægt 10,9 kg
  • Produktionsland Kina
  • Belastningsindex 98
Bremseegenskaber
  • Våd vej 5
  • Tør vej 6
Vejegenskaber
  • Akvaplaning 7
  • Våd vej 3
  • Undvigetest 6
Komfort
  • Støddæmpning & lydnivau 1
  • Stabilitet 3
  • Brændstofforbrug 7
  • Pris 1.100 kr.
Karaktererne går fra 0-10 hvor ti er det bedste

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...