Audi A8 L 60 TFSI E QUATTRO grøn bagfra bagende
Audi A8

var oprindeligt udviklet med tanke på autonom kørsel af tredje niveau.

© Audi

Få overblikket: Det betyder Level 1-5 for selvkørende biler

Er du også i tvivl om, hvad det betyder, når en bil er selvkørende på "Level 3"? Find ud af det her!

9. maj 2021 af Frederik Hauschildt

Hvad er autonom kørsel?

Selv om selvkørende biler lyder som om, at det hører science-fictionfilm til, så begynder variationer af teknologien faktisk at finde vej til langt de fleste nye personbiler, der sælges i Danmark. 

Men hvad er en 'selvkørende bil', og hvordan defineres de forskellige niveauer af autonom kørsel?

I 2014 udgav amerikanske Society of Automotive Engineers (SAE) en taksonomi, der definerede de forskellige niveauer af autonom kørsel. Standarden er siden blevet adapteret af mange anerkendte bilfabrikanter, såvel som den amerikanske stat. Standarden kaldes J3016, og er døbt 'Levels of Driving Automation'.

Suzuki X-90 forfra front
Bil Magasinets studentermedhjælpers

Suzuki X-90 har ikke nogle førerassistenter.

© Søren Juul

Menneskestyret kørsel

Ved de første tre kategorier er det elektroniske indgreb begrænset, og personen i førersædet skal til enhver tid være vågen nok til at foretage øjeblikkelige indgreb. 

Biler i disse kategorier defineres altså ikke som 'selvkørende', men nogle gange bruges udtrykket 'delvist selvkørende'.

Level 0 - Ingen indgreb i kørslen

Biler uden aktiv elektronisk indgreb i kørslen kategoriseres som Level 0. Niveauet dækker over advarselssystemer som blindvinkelsensorer og den type linjevogter, som IKKE selv griber ind, men blot gør opmærksom på, at der er opstået en risiko. Hertil kan også nævnes parkeringssensorer.

Kategorien dækker dog over den automatiske nødbremse, selv om denne i princippet er et indgreb. Lignende, korte indgreb dækkes også af kategorien.

Eksempler på biler under denne kategori

Ford 17M RS

Nissan Skyline GT-R

Level 1 - Indgreb i kørslen

På SAE's første niveau af autonom kørsel begynder systemerne at få mulighed for at lave indgreb i kørslen. Ting som linjevogtere og adaptiv fartpilot, der løbende justerer bilens retning og hastighed, går under denne kategori.

Eksempler på biler under denne kategori

Dacia Sandero

Kia Picanto

Level 2 - Samarbejde mellem systemer

Springet mellem første og andet niveau er ikke et kvantespring. På andet niveau kan de forskellige systemer samarbejde, og derved samle en kørsel der virker autonom. 

Et eksempel på et sådan system er ved Audi's kombination af adaptiv fartpilot, linjevogter, navigationssystem og rejseassistent. Ved brug af navigation kan systemet sænke hastigheden inden vejkryds, hvor navigationen siger, at bilen skal dreje.

I biler, der er kategoriseret som under andet niveau, vil du typisk være nødt til at holde hænderne på rattet, eller på anden måde vise, at du altid er klar til at tage over.

Eksempler på biler under denne kategori

Audi A6

Hyundai Tucson

Toyota selvkørende transport system Toyota City
E-palette

er et selvkørende køretøj, der er udviklet af Toyota til at fragte atleter rundt i den olympiske by i Tokyo. 

© Toyota

Computerstyret kørsel

Ifølge taksonomien fra SAE, så er alt fra og med Level 3 defineret som selvkørende. Det betyder, at bilen kan styres helt uden løbende indgreb fra et menneske, dog i visse tilfælde afhængigt af situationen.

Level 3 - Situationsbestemt autonom kørsel

Springet til tredje niveau har lille effekt for føreren, men kræver et enormt teknologisk spring. Her kan bilen køre uden, at du som fører skal være opmærksom på trafikken. I visse situationer som i langsomt kørende trafik på en motorvej, kan føreren helt overlade styringen til bilen.

Systemerne på tredje niveau er defineret af situationen. Et eksempel er den automatiske trafikpilot, som Audi's Traffic Jam Pilot, der tillader at føreren bruger mobiltelefon eller læse en bog, når trafikken på motorvejen rykker langsomt. 

Systemet skulle oprindeligt aktiveres i lande, hvor sådan et system var lovligt, men det viste sig sværere at få godkendt end forventet. Systemet er i øjeblikket ikke implementeret (bemærk, at det koster en bøde på 1.500 kr. og et klip i kørekortet at bruge mobil eller have opmærksomheden andre steder end på vejbanen - også selv om din bil kan køre selv eller du holder stille i kø). 

Eksempler på biler under denne kategori

Audi A8

Level 4 - Selvkørende i lokale områder

Fjerde niveau tillader, at biler kører helt uden menneskelige indgreb. Biler i denne kategori kan både komme med og uden betjeningsudstyr, og kan i visse tilfælde også fjernbetjenes.

Den eneste hage er, at bilerne i denne kategori ikke kan køres, medmindre området er kortlagt og ruten i en hvis grad er lagt på forhånd. Det betyder, at systemet på nuværende tidspunkt er begrænset til transport i specifikke områder som lufthavne og messecentre og bruges som alternativ til sporvogne eller busser.

Eksempler på biler under denne kategori

Toyota E-Palette

Level 5 - Selvkørende under alle omstændigheder

Systemer i det femte niveau kan føre bilen igennem alt. Et ikke-kortlagt område udgør ingen forskel for bilens system, der på dette niveau er udstyret med omfattende sensorapparater og en computer, der sikkert kan navigere områderne.

Forbundet med denne type selvkørende bil er naturligvis en række spørgsmål uden konkret svar: Hvem tager ansvaret, hvis bilen kører galt? Hvem tæller som 'fører' af en førerløs bil? Selv om spørgsmålene synes trivielle, er det ét af de store, uløste. problemer bag førerløs kørsel.

Der findes i øjeblikket ikke køretøjer i denne kategori.

SAE International niveauer af selvkørende biler
© SAE International

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...