Se, hvor meget afgifterne på elektriske biler stiger efter nytår

I 2020 vedtog et flertal i folketinget en aftale om grøn omstilling af vejtransporten. Dén aftale indebærer, at afgifterne på elbiler og plugin-hybrider stiger løbende frem mod 2035 - her kan du se stigningerne for 2023.

30. december 2022 af Emil Winter

Længe har fordelagtige afgifter været en af de store fortalere for at skifte benzinslugeren ud med en bil med elektrisk drivline. Det skyldes, at regeringen i 2015 vedtog en aftale om, at udskyde registreringsafgifterne på elektrisk drevne biler i et forsøg på at gøre dem mere attraktive for de danske bilejere.

Dén aftale bliver dog fra årsskiftet erstattet af en ny aftale, som et flertal i folketinget vedtog i 2020. Den nye aftale indebærer, at registreringsafgiften på el- og plugin-biler skal øges hvert år frem mod 2035 - hvilket betyder, at afgifterne pr. 1 januar 2023 stiger for alle plugin-hybrider samt størstedelen af elbilerne.

Elektriske biler har længe været fritaget for de tårnhøje, danske afgifter, da de spiller en stor rolle i den grønne omstilling. Alligevel mener nogle, at elbiler fortsat har sine fejl og magler, men selvom elbiler ikke er perfekte, er de langt bedre end alternativerne. 

Så meget stiger afgifterne

De stigende afgifter følger et særdeles kringlet system, som ikke altid er til at gennemskue. I grove træk stiger afgifterne i tråd med bilens pris. Det betyder, at de billige plugin-hybrider står til at stige en lille smule i afgift ved årsskiftet, mens de dyre luksus-PHEV’er kan se frem til en ordentlig afgiftslussing.

Helt så slemt står det ikke til med elbiler, der først fra 2025 bliver ofre for markante afgiftsstigninger. Det betyder dog ikke, at de går helt fri i denne omgang. De dyre elbiler kommer nemlig stadig til at smage stigningerne i registreringsafgifterne i 2023, mens de billigste slet ikke påvirkes ved indgangen af det nye år.

Sådan påvirkes afgifterne for plugin-hybrider:

Ifølge beregninger fra FDM vil afgifterne på plugin-hybrider stige på følgende måde i 2023:

Plugin-hybrider, der i 2022 koster 350.000 kr. vil stige med 14.061 kr. i afgift pr. 1.1.2023.

Plugin-hybrider, der i 2022 kostede 450.000 kr. vil stige med 18.390 kr. i afgift pr. 1.1.2023.

Plugin-hybrider, der i 2022 kostede 650.000 kr. vik stige med 26.993 kr. i afgift pr. 1.1.2023. 

Sådan påvirkes afgifterne for elbiler: 

Ifølge beregninger fra FDM vil afgifterne på elbiler stige på følgende måde i 2023:

Elbiler, der i 2022 kostede 350.000 kr. eller mindre, vil ikke blive påvirket af dette års afgiftsstigninger.

Elbiler, der i 2022 kostede 450.000 kr. vil stige med 920 kr. i afgift pr. 1.1.2023.

Elbiler, der i 2022 kostede mellem 500.000-600.000 vil stige med 11.732 kr. i afgift pr. 1.1.2023.

kilde: FDM.dk

Uheldig timing

Det har længe været kendt, at afgifterne har skulle stige frem mod 2030. Idéen bag var, at afgifterne ville stige i takt med, at produktionsomkostningerne på batterier faldt. På den måde ville forbrugerne ikke have mødt de enorme prisstigninger, som der er udsigt til nu.

Ifølge FDM var grundtanken veloplagt og hensigtsmæssig, men i lyset af den seneste tids stigende omkostninger på verdensplan, vækker udsigten frygt snarere end fryd.

“Hos FDM mener vi, at den seneste afgiftsomlægning var intelligent og fremmede grønne biler. Dog er vi bekymret for en brat opbremsning af den grønne omstilling af bilparken, da især elbilerne er steget markant i pris mod forventningen om, at teknologien vil gøre elbilerne billigere,” siger Ilyas Dogru chefkonsulent i FDMs Økonomiske Politiske Sekretariat.

Da virkeligheden ikke stemmer overens med den oprindelige tanke bag de stigende afgifter på eldrevne biler, advarer FDM nu mod at bevare de planlagte stigninger.

“Derfor advarer FDM mod at indføre de markante stigninger. En afgiftsstigning i 2026 på omkring 40.000 kr. bør allerede nu få alarmklokkerne at ringe,” fortsætter Ilyas Dogru.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...