Hvornår bliver en bil veteranbil?
Det er værd at sætte sig ind i reglerne for veteranbiler, fordi der er penge at spare på afgifter og forsikring! Først og fremmest skal man vide, hvornår en bil bliver veteranbil.
Når det er 30 år siden, at bilen først blev indregistreret, kan du registrere den til veterankørsel.
Det betyder, at bilen blot skal synes igen, når den er 35 år, og efterfølgende hvert 8. år. Det er dog værd at bemærke, at alderen ikke er eneste krav til veteranbiler. Veteranbiler må nemlig udelukkende bruges til lejlighedsvis, privat kørsel.
De vigtigste regler for veteranbiler:
- Du kan registrere din bil til veterankørsel 30 år efter, at bilen først blev indregistreret.
- Husk, at veteranbiler udelukkende må bruges til lejlighedsvis, privat kørsel.
- Veteranbiler skal blot synes hvert 8. år.
Syn af veteranbil
Veteranbiler skal, som førnævnt, blot synes hvert 8. år, når de er fyldt 35 år. Der er derfor god tid mellem synene til at lappe, pudse og fikse på de klassiske biler!
Fordelen kommer dog ikke uden krav, for veteranbilen må ikke længere bruges i daglig kørsel eller erhversmæssig brug. Veteranbilen må nu kun bruges til “lejlighedsvis kørsel”.
Hvis planen er at køre tusindvis af kilometer i veteranbilen, skal den ikke anmeldes til veterankørsel, hvorfor der ikke er nogle begrænsninger i brug af bilen.
Bilen kan anmeldes til veterankørsel enten ved syn hos en synsvirksomed, eller hos Motorstyrelsens ekspeditioner i enten Aalborg, Aarhus, Høje-Taastrup eller Odense. Det kan også klares hjemmefra, som guiden her forklarer:
Bilen vil ikke blive indkaldt til syn i vinterperioden fra 15. november til 15. marts.

Der er forskel på, om du vil bruge din veteranbil som en hverdags-beater, eller om den udelukkende er til lune sommerture.
© Bil MagasinetSådan melder du din bil til veterankørsel
- Log ind på motorregistret.skat.dk.
- Find din veteranbil på siden.
- Vælg ‘Tilladelser’ og dernæst ‘Veterankørsel’.
- Ønsker du en ny registreringsattest, hvor veterankørsel er påført, skal du anmode om det. Der er ingen praktisk forskel, da bilen uanset hvad vil blive kaldt til syn hvert 8. år herfra.
Vægtafgiften nedsættes for veteranbiler
Bilen bliver billigere i vægtafgift, når den fylder 35 år. Vægtafgiften falder til en fjerdedel af den normale sats, og dette sker helt automatisk, når afgiften opkræves. Det er dermed ikke noget, som bilejeren selv skal gøre, og det er irrelevant, om bilen er opgivet til veterankørsel eller ej.
Import af veteranbil
Hvis en veteranbil importeres, skal den naturligvis indregistreres her i landet. Derfor skal der betales registeringsafgift, og det er heldigvis ikke til samme procentsatser som for nye biler.
Som tommelfingerregel skal der beregnes en afgift i forhold til den danske markedsværdi, ligesom man gør med brugte biler. Det betyder typisk, at afgiften bliver omkring halvdelen af bilens danske markedsværdi.
Skal en bil over 34 år indregisteres, er der en overgrænse på 75% af bilens nypris. Denne regel kommer dog kun i brug ved biler, der har bevaret deres stand godt. Derfor er det værd at tage højde for, hvis man importerer en bil, der er steget i værdi.
Det er svært at gætte sig frem til afgiften, og derfor kan det være en god idé at beregne afgiften på forhånd. Det kan du gøre her. Derudover kan du se tidligere afgift-vurderinger i motorregistret, der ofte danner præcedens for fremtidige vurderinger.
Triller du til udlandet for se på bil, er det en god idé at have det internationale kørekort i orden.

Mange danskere vælger at importere fra det tyske marked. Tjek altid tidligere vurderinger af registreringsafgiften på veteranbilen, inden du køber!
© Johannes MaximilianForsikring af veteranbil
En veteranbil adskiller sig ikke lovmæssigt fra andre biler, når den skal forsikres. Derfor er det eneste krav, at veteranbilen skal have en ansvarsforsikring.
Hos forsikringsselskaberne er der derimod forskellige ordninger for veteranbiler, og det er individuelt fra selskab til selskab. Nogle selskaber tilbyder biler på over 25 eller 30 år forsikret som 'youngtimers', hvilket er en billigere løsning, indtil bilen kan få veteranstatus. Hos nogle selskaber kaldes det for 'klassiske biler', altså fra bilen er 25 år til den bliver 35 år.
Langt de fleste selskaber tilbyder forsikring under særlige ordninger til veteranbiler, så snart bilen er over 35 år, men der kan være krav til, at man også har en almindelige bil forsikret i samme selskab.
Derudover kan der være krav til eksempelvis en ildslukker, lukket garage, udelukkende sommerkørsel, ligesom der oftest er en årlig kilometerbegrænsning. Krav, som disse, varierer fra selskab til selskab, og derfor er det en god idé at undersøge markedets forskellige ordninger for veteranbiler.
Læs også: Sådan bygger du din egen garage
Originalitetskrav er afskaffet
Den danske regering fjernede i slutningen af 2020 originalitetskravet til veteranbiler. Før betød kravet, at mange bilejere kom på kant med afgiftsreglerne, hvis de reparerede for meget på deres veteranbiler.
Det er derfor blevet nemmere at være ejer af klassiske biler, da man ikke skal bekymre sig for meget om uoriginale dele eller ombygninger. Kravet til at importerede biler skal stå i original stand er ligeledes sløjfet.
De fleste veteranbiler ruster, blot de hører vejrudsigten. Læs her, hvordan du rustbeskytter din bil.
Andre veteran-køretøjer
De fleste af de ovenstående regler for veteranbiler er ligeledes gældende for andre køretøjer. Til gengæld skal motorcykler og campingvogne ikke til periodiske syn, hvorfor de ikke skal meldes til veterankørsel.
Til gengæld skal motorcykler og campingvogne over 5 år synes ved ejerskifte, hvis det er mere end 2 år siden sidste syn. Er køretøjet over 10 år, skal det være synet indenfor det sidste år, for at ejerskiftet kan gennemføres.