© BMW

Ratvarme "on demand": Nu rykker abonnementerne ind i de danske biler

Streaming-modellen har gået sin sejrsgang på det danske marked de seneste år - i hvert fald, når det kommer til ting som serier og musik. Nu er det også ved at vinde indpas hos bilmærkerne på det danske marked. Men er det egentlig en fordel for kunderne?

27. januar 2023 af Jakob Illerup

Abonnementer er ikke ligefrem en ny ting, og langt de fleste mennesker har mange forskellige. Til telefon, TV, streamingtjenester og fitness. Men det er de færreste, der abonnerer på funktioner i deres egen bil - som hvor meget baghjulene kan dreje, at lygterne selv kan styre det lange lys, og at man kan tilslutte sin telefon i bilen.

Men det kan meget vel være, at du kommer til det i en nær fremtid. For i øjeblikket vokser tendensen med tjenester on demand for alvor frem på det danske marked. 

Det er primært luksuriøse mærker, der er bannerfører for det, men som med så mange andre ting før det, så tyder det på, at det vil sprede sig til mere prisvenlige biler.

On demand-overflod i tyske luksusvogne

Der tegner sig umiddelbart et ret tydeligt billede af, hvor man i dag kan købe funktioner på abonnement i biler. Det er især de tyske luksusmærker BMW, Audi, Porsche og Mercedes, der har et stort udvalg.

Listerne er lange over mulige funktioner, man kan købe on demand. Det drejer sig både om fysiske og digitale funktioner. Fælles for dem er, at de er bygget ind i bilen fra fabrikken, og derfor låser man op for dem, når man køber adgang.

Porsche tilbyder, især i Taycan, flere forskellige ting on demand - de fleste ting kan både købes på abonnement og permanent. Nøglefri åbning, software der kan styre lygterne, tyverisikring og servostyring, der tilpasser sig til bilens hastighed.

Der er en del forskellige ting på on demand-menukortet hos Porsche, især i Taycan.

© Porsche

I nogle BMW-modeller kan man blandt meget andet købe ratvarme på abonnement. En måned koster 70 kr., mens man kan købe det permanent for 1.700 kr. af andre ting, BMW sælger på abonnement og permanent, kan nævnes fjernlysassistent, udvidet fartpilot og parkeringsassistent.

Mercedes tager mekaniske ting, man kan købe on demand, et skridt længere. Her kan man låse op for bagakselstyring med stor vinkel for 390 kr. om måneden, eller købe det årligt for lige under 4.000 kr.

Som Audi-kunde er det primært digitale tjenester, udover forskellige lygtestyringer, man kan købe on demand.

Mængden af digitale tjenester, man generelt kan købe hos de tyske luksusmærker kan virke overvældende. 

Udvalget af ekstraudstyr on demand er stort hos blandt andre Mercedes.

© Mercedes

Mærket, der har muliggjort hele det her on demand-udvalg er Tesla, da de som den første bilproducent indførte over the air-opdateringer. Det kan du læse mere om her

Men overraskende nok, så har Tesla kun ét abonnement, Premium Connectivity, for deres danske kunder. Det oplyser de til Bil Magasinet. Efter prøveperioden er udløbet, koster det 99 kr. om måneden. For prisen åbner man blandt andet op for streaming-tjenester, tyverisikringen ‘Sentry mode’ og for at kunne synge karaoke i bilen.

Andre mærker som VW og Peugeot har også et mindre udvalg af tjenester, og der kommer hele tiden flere, der til tilbyder det.

Friheden kan blive uoverskuelig

Ifølge cheføkonom hos FDM Ilyas Dogru, er der både fordele og ulemper ved de mange abonnementer.

“Mange er glade for abonnementer, og et eller andet sted er det positivt, at forbrugerne ikke nødvendigvis er tvunget til at købe store pakker, hvor de får alt muligt med, de ikke har brug for,” siger han til Bil Magasinet.

“Det bliver dog svært for forbrugerne at prissætte udstyret. Derfor er det svært at gennemskue, om forbrugerne får den tilsvarende rabat ved købet af bil, hvis de fravælger nogen af tingene”.

Derfor peger Ilyas Dogru på et område, der er særligt vigtig for forbrugerne.

“Gennemsigtighed og fleksibilitet er nøgleord, for jeg har stor tiltro til at forbrugerne tager de rigtige valg for dem selv, hvis de får lagt mulighederne og priserne åbent frem. Det skal være helt tydeligt for forbrugerne, hvad der kan købes med bilen og efterfølgende på abonnement. For jo mere der sættes på abonnement, jo mere kompleks bliver det samtidigt,” fortæller han.

Chefkonsulent hos FDM Ilyas Dogru.

© FDM

FDM: Her går grænsen

Men er der så slet ikke nogen grænse for, hvad der kan sættes på abonnement? Det har FDM og Ilyas Dogru en klar holdning til.

“Der skal være basale funktioner i bilen. Ting som, at bilen kan startes og sikkerhedsudstyret. Need to have og nice to have. For mig er sikkerhedsudstyr need to have. Det der har noget med sikkerhed at gøre, bør ikke sælges on demand. Derimod er ting som fuldautomatisk autopilot og internetopkobling eksempelvis nice to have” siger Ilyas Dogru der påpeger, at fleksibiliteten til at komme ind og ud af abonnementerne er helt essentielt.

Flere og flere sikkerhedssystemer bliver dog løbende lovpligtige i EU. I nye biler er det pt. blandt andet lovpligtigt, at biler skal have advarselssystemer om træthed, vognbaneassistance og avanceret nødbremse. Derfor kan disse ting ikke sælges on demand. Og ifølge Ilyas Dogru, så er det også fremover på EU-plan at sikkerhedsbeskyttelsen af billisterne skal varetages.

Forsmag på fremtiden

Ifølge Ilyas Dogru lader det til blot at være starten på en ære med tjenester på abonnement. 

Hvis vi vender blikket ud i verden, så er der også eksempler på, at det er blevet en vigtig forretning for flere bilfabrikanter. Eksempelvis amerikanske General Motors, der bekendtgjorde, at de sidste år tjente næsten 14 milliarder kr. på on demand tjenester i, og at de har et mål om at tjene op mod 170 milliarder kr. på det i 2030.

Et tegn på, at tendensen er begyndt at smitte af på mere prisvenlige biler, er at de to sydkoreanske giganter, Kia og Hyundai, vil indfører det i kommende modeller.

Kia oplyser, at EV9 bliver den første Kia, der får funktioner on demand. Den store SUV er seneste skud på stammen af elektriske biler fra det sydkoreanske mærke. Den får verdenspremiere i første kvartal af i år.

Hyundai oplyser, at den nyeste aftapning af KONA, ligeledes er den første Hyundai med funktioner on demand - og overraskende nok ser den ret fed ud.

Kia EV9 får verdenspremiere i første kvartal af 2023

© Kia

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...