© Toyota

Ny elbilbatterier gør det muligt at tanke strøm, som du tanker benzin

Solid state er fællesbetegnelsen for en ny batteritype, der har mange fordele i forhold til det kendte litium-ion batteri. Få forklaringen og fremtidsudsigten her

7. maj 2022 af Mikkel Thomsager

Fremtiden for elbiler

Solidt state batterier kan være løsningen på elbilens fremtid.

Batteri-typen, der på dansk kaldes tørstof-batterier, har en lang række fordele frem for de kendte lithium-ion-batterier, som vil kunne eliminerer en del af de udfordringer, vi har med elbiler nu.

Lithium-ion-batterier udvikler sig kun lidt og langsomt. Nogle producenter formår at gøre dem lidt mindre med den samme kapacitet, men den primære udvikling omkring dem gælder ladning, idet vi kan lade hurtigere og hurtigere og mere og mere på dem, når de ligger i biler.

Solid state-teknologi vil dog tage batterierne og dermed elbilerne til et helt nyt stadie.

Meget mere og meget hurtigere

Allerede i den nuværende kendte form rummer tørstofbatterier to en halv gange mere energi, end et lithium-ion-batteri af samme størrelse, men det forventes optimeret yderligere i løbet af få år, og der er mange andre fordele. 

De kan oplades hurtigere, de kan klare højere spænding, og de kan produceres uden flere af de giftige materialer, som lithium ion-batterierne lider med nu.

Solid state-batterier er også mere sikre at bruge, fordi det er lithium-ion-batteriets flydende, brandfarlige elektrolytter, man erstatter med et mindre brandfarligt, fast stof.

Varmeudviklingen i tørstofbatterier er generelt omkring en fjerdedel af varmeudviklingen i lithium-ion-batterier, hvorfor solid state-batterier kræver færre sikkerhedssystemer, som igen øger energitætheden på modul- eller cellepakkeniveau. De kendte solid state-batterier bruger endda også færre dyre materialer.

Dette er den grundlæggende teknik under VW's ID-modeller. En solid state batteripakker vil ikke se anderledes ud udefra.

Toyota er klar i 2024

Alt taler således for at skifte teknologi, så hvorfor er det ikke sket for længe siden?

Udfordringen er at bevare de flydende elektrolytters egenskaber i det faste stof, hvilket kræver avancerede produktionsmetoder. som endnu er langsommelige, hvorfor de endnu er svære at producere i stor skala til en konkurrencedygtig pris.

Udvikling har stået på siden begyndelsen af 90’erne. De seneste år har flere af de store bilproducenter kaster sig voldsomt ind i udviklingen af den nye batteritype. 

Toyota præsenterede en futuristisk konceptbil kaldet LQ med solid state teknologi i 2019, og producenten meddelte i 2021, at de ville have en bil med solid state batterier klar i løbet af 2024. 

VW-koncernen bruger store beløb på at udvikle batteri-typen, men også Mercedes, BMW, Honda, Hyundai og Nissan er involveret i kapløbet om at være først med den nye batteri-type.

Nio ET7 vil kunne fås med en ny solid state-type batteri i 2023

Solid state på efterbevilling

Kinesiske Nio, der komme til Danmark i efteråret 2022, siger, at de har en version af et solid state-batteri klar til sine biler allerede i 2023. Batteriet bliver på 150 kWh. 

Det smarte med Nio er, at deres biler har batteriskifteteknologi, så det nye batteri kan monteres i den eksisterende bilpark. Det bliver således muligt at få eftermonteret et 150 kWh-batteriet i den Nio ET7, der ventes til Danmark allerede i 2022.

Denne artikel er produceret i samarbejde med Forenede Danske Elbilister, FDEL

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...