WLTP, Brændstofforburg, Tankstandsmåler, km/l
© A. Hansen

WLTP: Her er alt du skal vide om den nye målemetode

Fra 2020 indføres en ny måde at målet brændstoføkonomi på. Det betyder, at stort set alle nye biler bliver dyrere

13. december 2017 af Mikkel Thomsager

Hvad står WLTP egentlig for?

Du har måske ikke hørt om den, men allerede fra 1. september 2018 skal du forholde dig til den, hvis du vil købe ny bil, fordi den vil givet vis blive dyrere. 

WLTP er en forkortelse for "Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure", på dansk: "Verdensomspændende Harmoniseret Personbils Testprocedure", og det er en ny måde måle bilers brændstofforbrug på. 

Den nye WLTP-måling erstatter den nuværende målingstype, kaldet NEDC, eller ECE, som vi plejer at benævne den i Bil Magasinet, og den er mere krævende af bilen, end den gamle (se boks herunder), hvilket vil hæve det officielle brændstofforbrug for alle nye biler.

Det betyder intet for, hvor langt du reelt kører på literen i bilen. 

Det kan derimod komme til at betyder meget for, hvad du skal betale for din nye bil, for både registrerings- og ejerafgiften er afhængig af det officielle forbrugstal.

Hvor meget prisen stiger afhænger af mange nye parametre, men på kendte modeller forventer Opel, en stigning i forbrugstallet som svarer til en merpris på bilen på op til 10 procent, og tilsvarende en stigning i ejerafgiften.

Forskellen mellem NEDC og WLTP målemetode

                                                  NEDC (gammel)                    WLTP (ny)

Bil                                            Standardbil uden               Individuel måling 

                                                     ekstraudstyr               for variant og udstyr

Målings varighed                              20 min.                           30 min.

Målings distance                           ca. 11 km                       ca. 23,2 km

Gennemsnitshastighed                   34 km/t                           46,6 km/t

Topfart under måling                      120 km/t                          131 km/t 

Maks effekt benyttet                         46 hk                               64 hk

Målings starttemperatur              20-30 grader                      13 grader

WLTP: Fra 25,0 til 19,6 km/l.

Hertil kommer, at WLTP bliver individualiseret i forhold til hver enkelt variant og version helt ned til, om bilen har stof- eller læderindtræk.

Brændstofmålingen skal foretages individuelt på alle modeller og varianter i forhold til udstyr, så der tages højde for eksempelvis vægtforøgelsen af ekstraudstyr.

Faktisk kan op til 100 forskellige parametre influere på tallet, alle med udgangspunkt i vægt og reelt merforbrug. Det gælder aircondition og dækstørrelse, men også udstyr som anhængertræk, soltag og altså læderindtræk, som vejer mere end stofindtræk.

En given bilmodel med en given motor og gearkasse har således ikke længere ét men mange forbrugstal, alt efter hvordan den er udstyret, og producenterne har pligt til at opgive det reelle tal, eller fra og til tallet.

Ifølge Opel vil en Insignia 1,5 turbo med 165 hk med et NEDC-tal på 25,0 km/l i fremtiden får et WLTP-tal på mellem 19,6 og 22,7 km/l alt efter dækmontering og udstyr.

Dette er reelt allerede trådt i kraft med en revideret version af den gamle NEDC-måling fra september i 2016, men hidtil har vi ikke mærket noget til det. 

Det kan ske frem mod 2021, hvor man tager udgangspunkt i WLTP-målingenre, men omregner det til en tillempet NEDC-tal. fra 2020 bliver udelukkende WLTP-tallene gældende også i Danmark.

WLTP: Mere realistiske forbrugstal

Hvis ikke Skat ændrer på skalaerne, som registrerings- og ejerafgifterne opregnes efter, kan det ifølge Opel medfører en prisstigning på op til 17.000 kr. på omtalt Insignia. 

Fordelen bliver, at de opgivne bliver tættere på det, man reelt kan opnå i trafikken.

WLTP blev faktisk indført fra 1. september i år, men kun for nye biltyper, men fra september 2018 skal også eksisterende modeller opgive brændstoftal efter WLTP-normen.

Frem til 2021 er der dog en omregningsformel, der relaterer tallet i den gamle norm, for at indfører ændringen gradvist.

Det sker faktisk af hensyn til bilfabrikkerne, der har forpligtet sig til at opfylde EU-krav til det gennemsnitlige CO2-udslip for alle biler, der sælges på det tidspunkt.


Det er VW's skyld 

Men omregningsformlen bliver også gældende i Danmark, og dermed kan det få betydning for prisfastsættelsen af alle nye biler, hvis ikke Skat ændrer de skalaer, som afgifterne fastsættes efter.

WLTP har været undervejs i adskillige år, men reglerne for målingen blev strammet betydeligt som følge af VW-skandalen.

Efter Dieselgate har man således indført et begreb der hedder "Real Driving Emissions" (RDE), på dansk "Reel Kørsels udledning", som betyder, at det udslip, som bilen er godkendt til at udlede jævnfør laboratorie-målinger, også skal gælde ude i trafikken.

Det gælder både for benzin og diesel-motorer. RDE gælder dog ikke for CO2, og dermed brændstofforbruget, men kun for udledning af NOx og partikler.

En anden stramning gælder hvilke biler, de officielle målinger skal laves på.

Hidtil har fabrikkerne sendt prototyper, som måske har været optimerede til formålet. Efter de nye regler skal den bil, der måles på, tages tilfældigt fra samlebåndet, og EU vil foretage løbende kontrol, og myndigheder kan til enhver tid plukke en tilfældig bil på samlebåndet ud til kontrolmåling, som da kun må afvige 5 procent.

Hvad betyder WLTP for dig?

Målet med den nye målecyklus er, at få opgivne tal, der er tættere på det, enhver bilist kan opnå i trafikken. 

I praksis forventer blandt andre Opel, at WLTP-tallene bliver mellem 10 og 15 procent dårligere, end de forbrugstal vi kender nu.

Desuden skal du til at forholde dig til, at en given model har mange forskellige officielle forbrugstal, alt efter hvordan den er udstyret.

Det er vigtigt fordi du betaler både registreringsafgift og årlig ejerafgift af bilens brændstofforbrug. som nævnt er det dog endnu uvist, hvordan Skat forholder sig til både WLTP og det omregningsformel, der bliver gældende for producenterne frem til 2021.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, så snart du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.