Peugeot 5008 130 BlueHDI Allure aut.
Peugeot 5008 130 BlueHDI Allure aut. © Søren Juul

Nu er bilmarkedet næsten 100 pct. digitalt: Sådan køber danskerne bil i 2018

En ny undersøgelse sætter tal på, hvor godt danske købere af nye og brugte biler sætter sig ind i tingene inden besøget hos en forhandler eller en privat sælger. Se, hvordan vi køber bil lige nu

2. november 2018 af Steen Bachmann


Hver tredje danske køber af en ny eller brugt bil indhenter informationer fra trykte medier som Bil Magasinet eller avisernes biltillæg, mens næsten ni ud af ti (86 pct.) researcher via internettet. Det viser en ny undersøgelse, som Advance A/S har foretaget for Bilbasen og eBay Motors. 

I praksis er det dermed stort set alle danske bilkøbere, der benytter internettet som udgangspunkt for deres næste bilkøb. For branchen betyder det, at den skal målrette markedsføring og forbrugeroplysning til en online-virkelighed, hvor bilkøberne forventer hurtig og overskuelig information. 

Besøger kun forhandleren én gang

”Det betyder også, at kunderne kun besøger forhandleren én gang, og det er, når de handler. Dét er ret afgørende,” siger Nikolaj Gjeding Larsen, direktør for Bilbasen og Bilinfo.

Tidligere var bilkøb en blanding af online research og flere besøg hos forhandlerne. At det stort set er online nu, stiller høje krav til formidlingen af information. 

”Stort set alle dele af de afgørende beslutninger om købet tages også i forlængelse af online processen. Det giver en række muligheder for målrettet markedsføring, der efterfølgende kan analyseres, så indsatsen kan optimeres yderligere,” siger Nikolaj G. Larsen.

© Sådan køber danskerne bil 2018, Bilbasen/eBay Motors

Hvad siger tallene om bilmarkedet?

”Danmark er et foregangsland i forhold til digitalisering. Det gælder ikke kun for bilbranchen, men i almindelighed i forhold til adgang til internettet og forbrug af online-medier. For bilbranchen er signalet klart. Man skal have en digital strategi for hele forretningen. Det gælder ikke kun markedsføring: Digitaliseringen bør være en gennemgribende del af forretningskulturen, for på den måde bliver man i stand til at møde digitale forbrugere.”

Hent rapporten Sådan køber danskerne bil i 2018 gratis som pdf

Hver femte bruger over 10 timer på nettet

Bilbasens undersøgelse viser, at danskerne i gennemsnit bruger fire timer på at undersøge markedet. 

”Men det overrasker mig, at omkring 20 procent af bilkøberne bruger over ti timer på research. Der er altså nogle bilkøbere, der virkelig sætter sig ind i tilbuddene i markedet og detaljerne i produkterne. Vi kan desuden se, at jo dyrere bilen er, des længere tid bruger forbrugeren online på at forberede købet,” siger Nikolaj G. Larsen.

© Sådan køber danskerne bil 2018, Bilbasen/eBay Motors

Kias kunder sulter efter viden

Kia er et af de mærker med kunder, der sætter sig mere og mere ind i tingene inden, de træder ind i butikken.

”Det er utroligt, hvor meget kunderne ved om de nye grønne biler, inden de kommer i butikken. En køber af en bil som en Kia Niro har typisk sat sig ind i forskellen på den almindelige hybrid, opladningshybriden og den eldrevne udgave helt ned i detaljen,” siger adm. direktør Rasmus Haar Aagaard fra Kia Motors Danmark.

Velinformerede kunder stiller krav til sælgerne om at være på tæerne, men det er kun en fordel for en god købsoplevelse, lyder det fra Kia.

Undersøgelsen fra Bilbasen kan hentes gratis her (download som pdf)

Konklusioner

9 ud af 10 (86 pct.) af danske bilkøbere bruger internettet til at finde frem til den bil, de ender med at købe.

6 ud af 10 danskere (58,6 pct.) køber ny eller brugt bil til 100.000-300.000 kr.

2,4 pct. køber ny eller brugt bil til 500.000-750.000 kr.

1,2 pct. køber ny eller brugt bil til 750.000-1.000.000 kr.

Forhandlere sælger 88 pct. af alle biler og 73 pct. af brugte biler.

Over halvdelen (53,3 pct.) af bilkøberne indhenter kun ét tilbud på bilfinansiering.

Kilde: Spørgeundersøgelse blandt 1007 danskere udført af Advice A/S for eBay Motors, oktober 2018.

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.