Wankel, række eller boxer? Brug vores store guide til at blive ekspert i motorer!

Velkommen til den store motorguide, hvor vi i dag vil gå i dybden med 4 af de mest almindelige motortyper. Læs med, så du selv kan blive en ægte bilnørd!

16. juli 2020 af Peter Henneberg

Velkommen til den store motorguide!

I dag fås der grundlæggende fire forskellige motortyper: Rækkemotoren, boxermotoren, V-motoren og elmotoren. Vi dykker her nærmere i, hvordan de forskellige typer virker, og hvilke fordele og ulemper, der er.

RÆKKEMOTOREN

Rækkemotoren er den mest udbredte og kendte motortype. Her er alle cylindrene placeret side om side, så stemplerne via hver sin plejlstang driver krumtappen. I dag har en rækkemotor to, tre, fire, fem eller seks cylindre på række. I perioden op til omkring 2. Verdenskrig fandtes der også 8-cylindrede rækkemotorer. Hvis en rækkemotor har under seks cylindre, giver konstruktionen vibrationer, som kan dæmpes med balanceaksler. Disse roterer modsat krumtappen og monteres typisk på 3- eller 4-cylindrede motorer. Man kan minimere vibrationerne på denne måde, men det er dog ikke lige så godt, som en silkeblød 6-cylindret rækkemotor i perfekt balance.

Denne guide er hentet fra Bil Revyen, som giver dig mange timers læsestof, når du kan blive ekspert i alle nye biler på det danske marked. Køb den via dette link og få den til en særpris.

BOXERMOTOREN

Boxermotoren er en lidt eksotisk motortype, som efterhånden er en truet art. Det er faktisk kun Porsche og Subaru (og så Toyota GT86, som grundlæggende er en Subaru BRZ), der gør brug af den kompakte motortype. Her er to cylinderrækker, der ligger vandret over for hinanden. Stemplerne arbejder her direkte mod hinanden – de ”bokser” altså. En af fordelene ved boxermotoren er, at den er meget lav og kompakt og naturligt i balance, fordi de modsatrettede kræfter ophæver hinanden. Det giver perfekt harmoni, og det lave og kompakte design er med til at forbedre køreegenskaberne med sit lave tyngdepunkt. 

Før i tiden var boxermotoren meget udbredt. Citroën 2CV, Panhard (flere), Alfa Romeo Alfasud, 33 og 145/146, Lancia Flavia og Gamma, Ferrari 365 GT4 BB, 512 og Testarossa var alle udstyret med boxermotorer, som havde fra 2-12 cylindre (Ferrari’s var dog ikke ægte boxermotorer, men reelt 180-graders V-motorer). Boxermotoren er dog en ret dyr konstruktion, hvorfor det som nævnt nu kun er Porsche og Subaru, der holder fast i princippet.

V-MOTOREN

I V-motoren er de to cylinderrækker anbragt i en vinkel. Det giver en kortere og mere kompakt motor, som gør det muligt at klemme flere cylinderrækker ind på forholdsvis lidt plads. De to cylinderrækker danner et V, hvor vinklen kan variere mellem 13 og 180 grader. V-motorerne med lav vinkel er for eksempel VW’s 6-cylindrede VR-motorer, som fandtes i bl.a. Golf III VR6 i 1990’erne. V-motorerne i dag har seks, otte, ti eller tolv cylindre, og findes typisk i de mere eksklusive biler. VW-koncernen har udviklet 8- og 12-cylindrede V-motorer med fire cylinderrækker, som kaldes W-motorer. 

ELMOTOREN

Elmotoren vinder frem, især som supplement til forbrændingsmotoren i diverse hybridvarianter og plug-in hybridvarianter, men også som bilens eneste motor. Elmotoren er meget kompakt, ekstremt lydsvag og med høj virkningsgrad. Elmotoren har et højt drejningsmoment helt fra start. Elmotoren giver eminent speederrespons og helt jævnt træk. 

De mindre elmotorer kan være sammenbygget med bilens gearkasse. Det er typisk det, som vi ser på hybridbiler. Elmotoren har mange fordele frem for forbrændingsmotoren, men den begrænserede batterikapacitet (og dermed rækkevidde) og opladningstiden samt de begrænsede lademuligheder er fortsat det, som bremser elbilens udbredelse.

Denne guide er hentet fra Bil Revyen, som giver dig mange timers læsestof, når du kan blive ekspert i alle nye biler på det danske marked. Køb den via dette link og få den til en særpris.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...