Mild-hybrid forklaring


Mild-hybrid – hvad er det?

Mild-hybrid ses i flere og flere biler. Men hvordan fungerer denne teknologi egentlig? Og er mild-hybrid en reel hjælp? Det undersøger Bil Magasinet.

8. januar 2020 af Peter Henneberg

I jagten på lavere brændstofforbrug, og dermed lavere CO2-udledning, har alle bilproducenterne efterhånden lanceret mild-hybrid varianter. Senest har Suzuki valgt, at den folkekære Swift (bortset fra Sport-varianten) nu kun sælges med mild-hybrid teknologi i motorrummet. 

Men hvordan fungerer det egentlig, og hvad er hele princippet bag?

Teknologien er forskellig fra bil til bil

Mild-hybrid systemer virker lidt forskelligt alt efter, hvilket bilmærke du vælger. Suzuki tilbyder f.eks. kun mild-hybrid systemet i forbindelse med manuelt gear og 12V-system.

Hos VW gør de brug af et 48V-system, som har en transformer, så bilens 12V-system kan blive fødet af den 48V kombinerede starter/generator. Der er et separat 48V lithium-ion batteri. Hos VW fås mild-hybrid systemet kun i kombination med DSG-dobbeltkoblingsgearkassen på de nye Golf VIII’ere, men det kommer senere til andre modeller.

Audi og Kia har et tilsvarende mild-hybrid system som VW’s, altså et 48V system og med 48V lithium-ion batteri. Og Mazda bruger et 24V mild-hybrid system.

Mild-hybrid grafik.


Mild-hybrid systemet reducerer brændstofforbruget

Princippet bag de to systemer (12V og 48V) er helt ens. På motoren sidder der en stor starter/generator, som er forbundet til krumtappen via en rem. Enheden fungerer som en elmotor, som er koblet sammen med et lithium-ion batteri, der opsamler gratis energi, når speederen slippes. 

Op mod 40% af energien fra nedbremsninger kan absorberes og lades på batteriet, takket være mild-hybrid systemet. Den opsamlede energi kan så bruges til at aktivere start/stop-systemet, inden bilen holder helt stille, og elmotoren kan give et lille boost ved accelerationer fra stilstand.

Visse mild-hybrid systemer kan også slukke forbrændingsmotoren ved særlig lav belastning ved højere hastigheder – f.eks. når det går let nedad bakke. Når motoren startes igen efter aktivering af start/stop-systemet, sker det ved hjælp af den kombinerede starter/generator via remmen til krumtappen. Det sker meget blødt, hurtigt og vibrationsfrit.

Mild-hybrid systemet giver dog ikke en væsentlig effektforøgelse, hvorfor det altså ikke hjælper på 0-100-tiden. Mild-hybrid systemet er primært en hjælp ved bykørsel, hvor forbrændingsmotoren altså kan slukkes mere end normalt, og hvor der kan samles elektrisk energi op under opbremsningerne. 

Energien kan så bruges til et lille ekstra skub ved igangsætning og kan derfor aflaste forbrændingsmotoren en smule. Ifølge VW skulle deres mild-hybrid system kunne reducere brændstofforbruget med op til 0,4 liter pr. 100 km. Alle kneb gælder!

Mild-hybrid forklaring

Mild-hybrid systemets frontløbere

Indtil videre er Mercedes og Subaru frontløbere med en anden udgave af mild-hybrid systemet, som er mere performance-orienteret. Her sidder en integreret starter/generator mellem motor og gearkasse. På en Mercedes-AMG 53 kan elmotoren kortvarigt give op mod 22 hk og 250 Nm ekstra (de remdrevne løsninger kan p.t. kun give op til 60 Nm).

I forhold til de simplere mild-hybrid systemer kan Mercedes’ og Subaru’s løsninger også drive bilen kortvarigt fremad med op til 25 km/t uden, at forbrændingsmotoren startes. Man kan altså f.eks. liste ud af en parkeringskælder på el og uden at starte forbrændingsmotoren.

Montering af 48V mild-hybrid systemet har også gjort, at Mercedes på CLS, E, og GT 53 AMG har kunnet nøjes med at montere en enkelt turbo på den 3-liters rækkesekser, hvor der tidligere var monteret to møller for at undgå turbotøven. 

Med de 48V kan man via en eldrevet kompressor give et ekstra boost til indsugningen, indtil den almindelige turbo er spolet tilstrækkeligt op, så turbotøven kan minimeres. Samme løsning med en eldrevet kompressor anvendes også på Audi SQ7/SQ8 4,0 TDI.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...