Kia Picanto GT-Line Hyundai I10 Essential
© Mathias Brandt

Bil Magasinet tester: Boksekamp for mikroputter

Mikrobilerne fylder ikke meget i salgsstatistikkerne, men de findes stadig. Vi tager et pulstjek på to nært beslægtede koreanere, der hver især står stærkt i klassen

21. december 2020 af Mathias Brandt


Der var engang, hvor biler som Kia Picanto og Hyundai i10 dominerede toppen af salgsstatistikkerne. Den grundlæggende årsag var bilernes pris. Jeg husker tydelig en diskussion fra 2002, som jeg havde med min daværende matematiklærer fra folkeskolen. 

Vi var uenige om, hvorvidt man nogensinde ville kunne købe en ny bil i Danmark for under 100.000 kr. – han mente ikke, det ville blive muligt – jeg var uenig.

Da de første modeller som Peugeot 107 og Toyota Aygo blev lanceret herhjemme, var det ikke svært at forstå, hvorfor bilerne var så billige. De var det, man kalder en blikspand uden nævneværdig komfort – til gengæld var de billige. 

Denne artikel stammer fra Bil Magasinet. Gå ikke glip af dit månedlige bilfix! Husk at starte dit abonnement i dag ved at klikke hér!

Kia Picanto GT-Line
Kia Picanto GT-Line

Selv om GT-Line får Picanto til at ligne en sportslig mikrobil, så er køreegenskaberne ikke knivskarpe. 

© Mathias Brandt

Titlen som blikspand er nok det sidste, jeg vil give disse to duelbiler. Til trods for lavere salgstal har klassen aldrig været bedre, end de er i dag.  

Vi har taget et sæt tvillinger med i denne test, da begge biler i princippet bygger på samme platform og deler samme 67-hestes benzinmotor med tre cylindre. I sit simple udgangspunkt er Hyundai i10 testens billigste bil og kan erhverves fra 99.995 kr. Du skal finde en sølle femkrone mere for at få en Kia Picanto, der starter ved 100.000 kr.

Fås også med automatgear

Begge varianter kan købes med en 5-trins automatiseret manuel gearkasse. Her løber Hyundai endnu engang med titlen som den billigste, da den automatiske gearkasse har en merpris på 15.000 kr., mens Kia skal have 20.000 kr. for at levere Picanto med “automatgear”. 

Kia Picanto GT-Line
Kia Picanto GT-Line

Vælger du Picanto i GT-Line, kommer disse 16” hjul med som
standard. 

© Mathias Brandt

Mikrobilerne får en mindre afgiftsstigning på grund af S-regeringens mystiske afgiftsomlægning (som er mystisk, fordi ingen kan finde hovede og hale i den), men Hyundai venter med at lade den træde i kraft til 1. februar.

Priserne her i duellen er derfor opdaterede.

Ny Hyundai fra 99.995 kr.

De to modeller i månedens test adskiller sig mest i valg af udstyr. Hyundai i10 er udstyret med mellemste udstyrsniveau, som hedder Essential, der starter fra 109.995 kr. Her får du 8” touchskærm, aircondition, elruder, bluetooth med Apple Carplay og fjernbetjent centrallås. 

Hvis du gerne vil have en Kia Picanto med aircondition, kræver det en “Upgrade”-pakke til mellemste udstyrsniveau, Prestige, og så lander prisen på 126.000 kr., hvilket er et godt stykke over Hyundai i10.

Den Kia Picanto, vi har med i testen, mangler ikke noget. Den stiller med højeste udstyrsniveau, som hedder GT-Line. Her får du 16” alufælge, fuldautomatisk klimaanlæg – prisen er på 145.000 kr. 

Kia Picanto GT-Line
Kia Picanto GT-Line

Begge biler leveres med en 8” touchskærm som standard ved mellemste udstyrsniveau.  

© Mathias Brandt

Generelt er Kia’s udstyrsprogram sat anderledes sammen, hvilket betyder, at du kommer til at betale mere for en bil med basale ting som aircondition, fordi det er inkluderet i et udstyrsniveau med mere udstyr.

Hvor Hyundai i10 kom på markedet sidste år, har Kia Picanto netop været igennem et lille facelift og er blevet relanceret. GT-Line gør det lettere at se ændringerne. Hele fronten er lavet om med nye forlygter og ny GT-Line-kølergrill.

Selv om de to 67-hestes benzinmotorer ser identiske ud på papiret, har Picanto’ens motor fået foretaget nogle småjustering for at forbedre brændstofsøkonomien. Blandt forbedringerne kan nævnes nedkøling af EGR-ventilen og justering af benzinindsprøjtning. Dette har medført, at motoren i Picanto er blevet mere benzinøkonomisk. 

Hyundai I10 Essential
Hyundai i10 Essential

Den røde lak hedder Dragon Red og er ekstraudstyr til 5.495 kr. Standardfarven er en hvid, kaldet Polar White. 

© Mathias Brandt

I teoriens verden kører i10 dog stadig længere end Picanto, men virkeligheden afslører noget andet. På en identisk testrute, der strækker sig over 93 km og indeholder motorvej, landevej og bykørsel, løber Kia Picanto med sejren med det bedste benzinøkonomi. Brændstofsmåleren i Picanto’en står stille på 19,2 km/l mens Hyundai i10 ikke klarede mere end 17,1 km/l. 

Adaptiv fartpilot i Kia Picanto

Testruten afslører også en anden væsentlig betragtning. Nemlig at begge modeller er udmærkede pendlerbiler, omend klejne, med lavt støjniveau og god retningsstabilitet. 

Picanto’en har tilmed adaptiv fartpilot med vognbaneassistent, som medfølger i en sikkerhedspakke til 10.000 kr. Systemet er ikke på niveau med de større konkurrenter, men ved motorvejskørsel bidrager det til en øget komfortfornemmelse.

Hyundai I10 Essential
Hyundai i10 Essential

16” hjul er ikke standard på Hyundai i10. De er ekstraudstyr til 10.995 kr. hvilket svarer til 10 pct. af bilens pris.  

© Mathias Brandt

Der er ingen forventninger om, at biler som Picanto og i10 kommer til at toppe salgslisterne igen. Men denne biltype har stadig sin berettigelse. Der findes endnu folk, der vil sætte pris på en spritny bil til under 100.000 kr., selv om min gamle matematiklærer mente, at det aldrig ville ske. 

Når det er sagt, vil jeg anbefale, at man grave lidt dybere i kisten og finder omkring 10.000 kr. mere. Så får du en veludstyret Hyundai i10 med det udstyr, du har brug for. Højeste udstyrsniveau i i10 hedder Advance og starter ved 116.995 kr. Samme udstyrsniveau i Picanto hedder Prestige Upgrade og koster 126.000 kr.  

Hyundai I10 Essential

Hyundai i10 er udstyret med komfort-pakke til 4.995 kr., som blandt andet giver varme i rattet.  

Vi synes:

Selv om de to modeller på mange måder minder om hinanden, så har Hyundai i10 sammensat et udstyrsprogram, som passer bedre til de danske købere. Hyundai i10 giver marginalt mere bil for pengene. Personligt synes jeg også, at i10 har et mere harmonisk design. Derfor løber den med sejren, til trods for at motoren er en anelse mindre brændstoføkonomisk. 

Hyundai I10 Essential Kia Picanto GT-Line
© Mathias Brandt

Hyundai i10 Essential

  • Pris (testbil): 109.995 kr. (131.480 kr.)
  • Opbygning
    • Motor: R3, 998 cm3, 12V
    • Effekt: 67 hk ved 5.500 o/min
    • Moment: 96 Nm ved 3.500 o/min
    • Hjulophæng for/bag: McPherson/Compoundaksel
    • Transmission: 5-trins manuel 
    • Bremsesystem for/bag: Ventilerede skiver/tromler
  • Præstationer (fabrikstal)
    • 0-100 km/t: 16,8 sek. 
    • Topfart: 147 km/t
  • Dimensioner og vægt
    • Mål (L/B/H): 367/168/148 cm
    • Akselafstand: 243 cm
    • Vægt/last/træk: 999/313/0 kg
    • Bagagerum: 252-1.050 liter
  • Dæk (testbil): Bridgestone Turanza T005
    • Dimensioner: 195/45R16
  • Økonomi
    • Reservedelsprisindeks*: ikke oplyst 
    • Forbrug EU-miks WLTP (målt): 20,8 km/l
    • CO2-udslip: 109 g/km
    • Garanti (mekanik/lak/rust) 5/5/12 år
    • Årlig afgift: 1.000 kr.

Kia Picanto GT-Line

  • Pris (testbil): 145.000 kr. (174.500 kr.)
  • Opbygning
    • Motor: R3, 998 cm3, 12V
    • Effekt: 67 hk ved 5.500 o/min
    • Moment: 96 Nm ved 3.500 o/min
    • Hjulophæng for/bag: McPherson/Compoundaksel
    • Transmission: 5-trins manuel
    • Bremsesystem for/bag: Ventilerede skiver/tromler
  • Præstationer (fabrikstal)
    • 0-100 km/t: 14,8 sek.
    • Topfart: 158 km/t
  • Dimensioner og vægt
    • Mål (L/B/H): 360/160/149 cm
    • Akselafstand: 240 cm
    • Vægt/last/træk: 999/346/0 kg
    • Bagagerum: 255-1.010 liter
  • Dæk (testbil): Nexen N'Blue HD Plus
    • Dimensioner: 195/45R16
  • Økonomi
    • Reservedelsprisindeks*: ikke oplyst
    • Forbrug EU-miks WLTP (målt): 19,6 km/l
    • CO2-udslip: 116 g/km
    • Garanti (mekanik/lak/rust) 7/5/12 år
    • Årlig afgift: 1.000 kr.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...