Volkswagen Passat GTE Mercedes-Benz  C 300e

Plug in-hybrid! Men skal du vælge en Mercedes eller VW?

Duel! Mercedes C-klasse plugin hybrid møder den populære VW Passat GTE, når vi undersøger, hvor du får den bedste grønne glorie til prisen?

17. september 2020 af Frederik T. Frey

Mercedes C300e vs. VW Passat GTE

Samvittigheden skal efterhånden være lige så blankpoleret som lakken på bilparken. Heldigvis behøver det ikke betyde, at du må undvære nul til 100 km/t-tider på under 10 sekunder eller el­­slugende apparater som sædevarme og lydsystemer, mens rækkeviddeangsten kommer snigende. Opladnings­hybrider er populære som aldrig før, og i denne måneds duel samler vi to gamle kendinge i form af Mercedes C-klasse og VW Passat. For at være helt med på noderne har begge fået ladestik, batteripakke og elmotorer til at hjælpe benzinmotoren under frontklappen.

Mercedes-Benz  C 300e

Der findes også en 300de ­dieselhybrid, hvis du foretrækker det. C 300e må trække 1.800 kg.

Op til 62,5 km/l i Mercedes'en

På papiret er begge de rene fantaster og farisæere. Med et opgivet blandet brændstofforbrug på 62,5 km/l og en accelerationstid fra stilstand til 100 km/t på 5,4 sekunder virker Mercedes C 300e til en kampagnepris på 489.900 kr. som et onlinetilbud, der er for godt til at være sandt. Sprinten mod de tre cifre, holder nu vand – og den sorte Mercedes føles decideret hurtig takket være sit enorme samlede drejningsmoment på 700 Nm fra de to motorer.

Den stuttgartske sedan føles forfriskende som power-hybrid, hvor de ekstra kræfter kan bruges på køreglæde uden skelen til at komme med i Greta Thunbergs aftenbøn. Naturligvis kan C 300e også være fornuftig. Men som det er tilfældet med alle opladningshybrider, giver de udelukkende mening, hvis dit kørselsmønster og -behov passer til bilen og batteriets begrænsninger. Og glem for guds skyld ikke at lade ved enhver lejlighed – ellers vil du se forbruget styrte mod bunden. 

Mercedes-Benz  C 300e

Med en systemydelse på 320 hk og op til 700 Nm er C-klasse kvik – og ikke langt fra en AMG.

9-trins automatgearkasse

Motorernes store overarme er sjove at engagere, men samspillet mellem de to motorer og den 9-trins automatgearkasse efterlader et lidt rodet billede. Den 4-cylindrede motor springer aggressivt i gang, og dens lyd trænger uhindret ind i kabinen. Det er også tydeligt at mærke, når bilen skifter mellem hybridkørsel og ren eldrift – det bliver aldrig ukomfortabelt, men kunne ske mere jævnt.

Kabinen lever op til forventningerne til Mercedes-emblemet med fine materialer, og på ekstraudstyrslisten er der felter nok at sætte kryds i til at gøre enhver rundtosset. Efterhånden er det dog tydeligt, at C-klasse er et halvt skridt bagud i forhold til Mercedes’ nyeste modeller som f.eks. serien af biler, der er baseret på A-klasse og dens digitale arkitektur. 

Mercedes-Benz  C 300e

C 300e skjuler sin elektrificering i kabinen. P-pakke med 360-graders kamera koster 25.310 kr

Farvel til 180 liter bagage

Langt hen ad vejen skjuler opladningshybriden sine elektriske spor, og det er velkomment – det er trættende med biler, der konstant skal opleves eller betjenes anderledes, fordi de har fået status af plugin-hybrid.

I bagagerummet er der dog ingen formildende omstændigheder. Ombygningen fra benzin til opladningshybrid har snuppet 180 liter af bagagerummet og tilmed nogle profiler, så det er svært at udnytte de resterende 300 liter. Det er en stor pris at betale for at få et ladestik, lynhurtig acceleration og potentiale for et flot brændstofforbrug. Er du mere til dieselmotorer, findes C 300de, der ligeledes er en opladningshybrid parret med en dieselmotor. 

Volkswagen Passat GTE

Passat GTE koster fra 412.517 kr. som sedan. Stationcaren koster 10.000 kr. ekstra. GTE må trække 1.500 kg.

184 liter mindre i Passat

VW Passat lider af samme udfordring i sit bagagerum – omend skaden ikke er helt så stor. Vælger man en Passat uden GTE på bagsmækken, kan sedanen mønstre 586 liter. Så heldige er GTE-kunderne ikke, da de må leve med 184 liter mindre. Passat får dog bonuspoint for at holde formen på bagagerummet regulært og stadig have over 100 liter mere at gøre godt med end Mercedes’en. Generelt er VW’en mere gavmild med rummeligheden og det til trods for, at bilen fra Stuttgart har hele fem cm længere akselafstand.

Bagsædepladsen i Passat er ikke på Skoda Superb-niveau, men pladsen er fortsat rigelig, og der er fint med lys, luft og ikke mindst udsyn. V 

Volkswagen Passat GTE

Passat GTE har en fornuftig kabine. En stor navi-pakke med 9,2” skærm koster 28.995 kr.

6-trins gearkasse i Passat GTE

Ved førerpladsen er designsproget umiskendeligt Passat, men kigger man til venstre for gearvælgeren til den 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse, sidder en særlig GTE-knap. Engageres den, går Wolfsburg-­sedanen i en slags power-indstilling, hvor de to motorer arbejder sammen for at skabe maksimalt overskud.

Den samlede systemydelse fra den 4-cylindrede turbobenzinmotor på 1,4 liter og de elektriske komponenter er 218 hk og 400 Nm. Selv om de kræfter ikke rækker til at rivalisere C 300e i et dragrace, hilser vi forsøget velkomment. Med en nul til 100 km/t-tid på 7,4 sekunder er GTE hurtigere end Passat-søsteren med 2-liters TSI-motor.

Volkswagen Passat GTE

Elmotoren i Passat GTE yder 115 hk. Den samlede system­ydelse er 218 hk og 400 Nm.

Køreegenskaberne lider under mervægten

Køreegenskaberne i begge biler lider en smule under, at elmotorer, batteripakker og ledningsnet tilføjer en ikke ubetydelig ekstravægt – Passat GTE vejer 200 kg mere end Passat 2,0 TSI, og Mercedes C 300e slæber til alle tider rundt på ekstra 235 kg.

På asfalten mærkes vægten i Passat gennem en mere krængende karrosse end ellers, og vinterdækkene kan ikke tilskrives skylden, da grebet er tilstrækkeligt. I lange og bløde sving som motorvejstilkørsler er GTE mere vuggende, end vi drømmer om.

Den slags udfordringer har Mercedes C-klasse ikke i samme grad. Her bliver bilens kg mere en udfordring for komforten. Hverken Mercedes C-klasse eller VW Passat bliver udfordret til et punkt, hvor det er værd at droppe dem af køreegenskabsmæssige årsager. Men ligesom med de indskrænkede bagagerum kommer elektrificeringen med nogle kompromisser.

Volkswagen Passat GTE Mercedes-Benz  C 300e

På dagen hvor der skulle tages billeder, var der ingen Mercedes-sedan tilgængelig – derfor er der en stationcar på billederne.

Du kan nemt gemme lidt strøm

Under vores test ladede vi, hvor vi kunne komme til det, men kørte også flere langture, hvor batterikapaciteten blev brugt op.

Begge biler har forskellige køreprogrammer, og kan gemme el til særligt oplagte strækninger på ruten, hvis denne er plottet ind i navigationen. Begge har også elektriske ­varmepumper, hvilket betyder, at de kan lave kabinevarme uden, at forbrændingsmotoren springer i gang – og nej, sådan er det ikke for alle opladnings­hybrider. Det er et lille plus, der forlænger den ofte støjsvage kørsel, når en køretur starter. 

Kørsel på el alene er også en mulighed i begge biler – vel at mærke ikke udelukkende i kravletempo. Den elektriske rækkevidde er ligesom med al kørsel meget følsom overfor hastighed, trafik og andre forhold. Forvent en reel radius på vel under 50 km selv under optimale forhold. Elmotoren og batteriet giver bedst mening, når den betragtes som en tilføjelse til drivlinen og ikke skal stå på egne ben. 

Volkswagen Passat GTE

Passat GTE har som sedan 402 liters plads i bagagerummet. Det er mere end Mercedes’en men også 184 liter mindre end andre Passat'er.

Ca. 20 km/l i virkelighedens verden

Vores samlede testforbrug lander på omkring 20 km/l, hvilket understreger, at opladningshybrider ikke er for alle – nogle vil kunne køre betydeligt længere i en dieselbil. Den pudsede glorie holder altså ikke i alle situationer, og opladningshybrider kan godt pakke sammen med deres næse i sky – de har deres berettigelse, men er ikke optimale for alle bilejere. 

Vi synes

Opladningshybriderne er ved at finde deres plads. Begge duellanter er lette at leve med i hverdagen – og begge har flotte præstationer. Det er befriende med elektrificerede biler, der ikke konstant er snusfornuftige og fodformede. Men sørg for, at dit kørselsmønster passer til biltypen.

Volkswagen Passat GTE Plus DSG

  • Pris (testbil): 412.517 kr. (484.974 kr.)
  • Opbygning
      • Motor: R4, 1.395 cm3, 16V, turbo + el
      • Systemydelse: 218 hk ved 5.000 o/min
      • Moment: 400 Nm ved 1.500 o/min
      • Hjulophæng for/bag: McPherson/tværsvingarme
      • Transmission: 6-trins dobbeltkobling
      • Bremsesystem for/bag: Ventilerede skiver/skiver
  • Præstationer (fabrikstal)
      • 0-100 km/t: 7,4 sek.
      • Topfart: 222 km/t
  • Dimensioner og vægt
      • Mål (L/B/H): 477/183/146 cm
      • Akselafstand: 279 cm
      • Vægt/last/påhæng: 1.730/490/1.500 kg
      • Bagagerum: 402 liter
  • Dæk (testbil): Dunlop Winter Sport 5
      • Dimensioner for-bag: 215/55R17
  • Økonomi
      • Reservedelsprisindeks* 160
      • Forbrug EU-miks WLTP (målt): 76,9 km/l (20,0 km/l)
      • CO2-udslip: 29 g/km
      • Garanti (mekanik/lak/rust): 2/3/12 år
      • Årlig afgift: 860 kr.

Mercedes-Benz C 300e Aut.

  • Pris (testbil): 553.798 kr. (594.598 kr.)
  • Opbygning
      • Motor: R4, 1.991 cm3, 16V, turbo + el
      • Systemydelse: 320 hk ved 5.500 o/min
      • Moment: 700 Nm ved 1.800 o/min
      • Hjulophæng for/bag: tværsvingarme/multilink
      • Transmission: 9-trins automatgear
      • Bremsesystem for/bag: Ventilerede skiver/skiver

  • Præstationer (fabrikstal)
      • 0-100 km/t: 5,4 sek.
      • Topfart: 250 km/t

  • Dimensioner og vægt
      • Mål (L/B/H): 469/183/145 cm
      • Akselafstand: 284 cm
      • Vægt/last/påhæng: 1.815/535/1.800 kg
      • Bagagerum: 300 liter

  • Dæk (testbil): Bridgestone Potenza S001
      • Dimensioner for-bag: 225/45R18-245/40R18

  • Økonomi
      • Reservedelsprisindeks* 225
      • Forbrug EU-miks WLTP (målt): 62,5 km/l (17,9 km/l)
      • CO2-udslip: 35 g/km
      • Garanti (mekanik/lak/rust): 2/3/30 år
      • Årlig afgift: 860 kr.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...