Mads Christensen: På den 2-hjulede Camino kan du både køre nord og syd

Er det fedt at køre på langs af Europa på motorcykel i gummisko? Det ved Mads Christensen noget om, og han vil råde dig til at være opmærksom på, om du kører mod nord eller syd.

29. juni 2021 af Mads Christensen

Kriblen i buksebagen

Italienerne har noget, de kalder den tohjulede Camino. Det er motorcyklisternes pilgrimsfærd, den eftertænksomme kørers indre rejse.

Jeg havde netop sat min signatur på en ny (brugt, men for mig ny) motorcykel. En BMW R 1250 GS Adventure, og det både kriblede og krablede i min buksebag for at komme ud og køre en tur. Jeg ville på den tohjulede Camino!

Corona-teknisk var Italien netop rykket ud af den meget restriktive orange-status til gul, og derfor skulle det være nu. Afsted det gik.

Metodikken var at komme til Sicilien hurtigst muligt og så nyde det lidt mere på hjemvejen.

Rødby-Puttgarten, Autobahn, Brennerpasset, et stop og en overnatning i Maranello, hjemmet for den sorte Balsamico-eddike og de der røde biler – hvad er det nu, de hedder?

Selv om man må køre 180 km/t på Autobahn, kommer man i praksis ikke langt over 100 kilometer tilbagelagt i løbende time. Tanke, tisse, spise, drikke, strække ud – det går bare ikke hurtigere. Og således vil enhver matematiker kunne regne ud, at det koster 14 timer i sadlen at tilbagelægge 1.400 kilometer – og så er man træt!

Et Motorsportsmekka

På Sicilien fik jeg gjort, som reglerne foreskriver: Jeg svømmede ud på øen Isola delle Correnti og vendte mig demonstrativt mod nord.

I 50´erne kørte motorsports esser og stjerner fra hele verden hvert år det berømte og berygtede gadeløb Targa Florio på bjergvejene lige syd for Palermo. Targa Florio kørtes første gang i 1906 og er således verdens ældste motorløb.

I årene mellem -55 og -73 indgik løbet som en del af World Sportscar Championship. I 1977 kørte Gabrielle Ciuti galt i sin BMW-Osella prototype og dræbte to tilskuere, og det blev efterfølgende besluttet at lukke arrangementet af sikkerhedshensyn.

Ruterne er der stadig, bjergvejene er der stadig, asfalten er mindst lige så ringe som i 1906, og jeg kørte selvfølgelig alle tre baner på henholdsvis 72, 108 og 140 km.

MC i 20 meter sne?

Hjemover valgte jeg efter ­Messinastrædet ruten langs Calabriens kystlinie, langsommere, men i herlighed langt bedre end den i øvrigt spektakulære EU-finansierede nye motorvej fra Napoli til Messina.

En kort visit hos gode venner i Roccaverano ved Acqui Terme og derefter på sporet igen med Passo San Bernardino og op igennem Tyskland og hjem.

Weekenden efter luftede jeg overfor en anden mc-kører min ambition om at køre videre til Nordkap i den efterfølgende uge. ”Der ligger 20 meter sne deroppe, du kommer kun til Nordkap nu, hvis du har en helikopter”.

Jeg havde tænkt mig bare at køre deropad og så finde ud af det undervejs – i gummisko selvfølgelig. Fjols!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...