© iStock

Ny rederørelse: Staten tjener flere penge på at sænke afgiften

Staten forventer at tjene flere penge på registreringsafgiften, efter de har sænket den.

29. juli 2016 af Mathias Brandt

Vi har taget et kig på den økonomiske redegørelse fra 2015 og 2016. Her fremgår det, at staten forventer at indtjeningen fra registreringsafgiften vil stige fra 2015 til 2016. 

Det kan man måske undre sig en smule over, da de i den mellemliggende periode har sænket afgiften på biler med 30%. Helt præcist forventer de, at den vil stige med 300 millioner – fra 19 mia. til 19,3 mia.

Flere eksperter peger dog på, at det er for tidligt at konkludere noget som helst, ud fra den økonomiske redegørelse, da der blot er tale om skøn fra regeringens side.

Nye vaner

Men noget tyder på, at afgiftnedsættelsen har ændret danskernes vaner, når de køber ny bil. Kigger man på pressemeddelsen fra De danske bilimportører, der beretter om første halvår af 2016, sker der nogle interessante ting.

Ikke overraskende er det stadig små og mikrobilerne, der står for 48% af det totale nybilssalg. Bemærkelsesværdigt er det dog, at andelen i første halvår af 2015 var oppe på 55% – altså et fald på 7%. Det er i dette segment staten tjener absolut mindst pr. solgt bil.

Mest interessant er det, at de større SUV’er og MPV’er med op til syv sæder, samlet set har øget deres andel fra 12 til 19% af det totale nybilssalg. 

© De Danske Bilimportører

Danskerne vil have sikkerhed og miljø

Ifølge De danske bilimportørers administerende direktør Gunni Mikkelsen kan danskerne ikke kun nøjes med mikrobiler.

Han udtaler:

- Vi møder mange købere, som har et reelt transportbehov der matches af lidt større

biler, der samtidig gerne vil være økonomiske i deres valg. Det kan i dag fint afspejles ved at udskifte den noget ældre bil til en ny større bil, som forurener mindre og er mere sikker.

Og tilføjer:

- Danskerne har en meget stor appetit på nye biler, og vi oplever stor efterspørgsel på biler i alle størrelser. De små biler udgør stadig langt størstedelen i Danmark, men salget viser, at det er alle typer kunder, der er ude og købe bil – den lidt større familie, de yngre førstegangskøbere og firmabilisterne.

Hvis den tendens fortsætter, så er det ikke urealistisk, at regeringes skøn for 2016 holder stik. 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...