Landsret: Du skal have tid til at hente din p-billet

Dom giver FDM medhold i, at bilister skal have rimelig tid til at hente p-billet, inden de kan få en p-bøde

10. januar 2014 af Bil Magasinet

Hvor lang tid må man bruge på at hente en parkeringsbillet på en privat parkeringsplads, inden en parkeringsvagt må udskrive en P-afgift? Det var omdrejningspunktet for den sag, Østre Landsret netop har givet FDM medhold i.

Sagen drejede sig om et FDM-medlem, der af det private parkeringsselskab City Parkering havde fået en parkeringsafgift for at holde på en P-plads uden den påkrævede gæsteparkeringslicens. FDMs medlem havde dog forinden først været forbi et ejendomskontor, der viste sig at være lukket, for at hente parkeringslicensen for derefter at få den hos den beboer, medlemmet havde en aftale hos. En tur, der tog omkring et kvarter, og altså udløste en P-afgift.

City Parkering forklarede efterfølgende, at selskabet internt opererer med en observationstid på 10 minutter. Det fremgår imidlertid ikke af skiltningen på parkeringspladsen, ligesom det ikke fremgår, hvor parkeringslicensen skal afhentes, og den går altså ikke, mener Østre Landsret.

”Vi er naturligvis glade for dommen, der er en klar styrkelse af bilisternes retsstilling og skaber klarhed på et område, hvor der har hersket usikkerhed. Det betyder, at selskaberne, der står bag reglerne på parkeringsområdet, skal skilte med de vilkår, der gælder, så bilisterne ikke går i parkeringsfælder og kommer til at betale for at overtræde et ukendt vilkår. Gør selskaberne ikke det, siger dommen meget klart, at det ikke er parkeringsselskabernes egne fastsatte observationstider, men om der er brugt en rimelig tid på at hente en parkeringsbillet, der er afgørende,” siger advokat i FDM, Lennart Fogh, der førte sagen i landsretten.

FDM får jævnligt henvendelser om lignende sager. Derfor er FDM også tilfreds med, at dommen er så klar, og at den vil fastlægge retspraksis, så lignende sager ikke tabes af bilisterne.

”Derudover er dommen vigtig, fordi den giver en række klare styresignaler, som parkeringsselskaberne nu kan administrere efter. Det kan medføre en bedre skiltning, så alle ved, hvad der gælder, hvilket er til fordel for både selskab og bilist. Man kan ikke dømmes for at overtræde et vilkår, man ikke kender,” siger Lennart Fogh.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...