VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti blev torsdag aften enige om nye bilafgifter. Mellemklassebiler bliver billigere, og ifølge aftaleparterne skal biler med højt sikkerhedsniveau tilgodeses.
Det med sikkerheden er imidlertid ikke nemt at få øje på, når man læser teksten i aftalen.
Listen over sikkerhedsudstyr, der udløser et fradrag i registreringsafgiften, blev senest revideret i 2007. Den er håbløst forældet og medtager fradrag for udstyr som ABS-bremser og ESC-stabilitetssystem, som begge er lovpligtige i nye biler. Parterne er enige om at afskaffe de to fradrag.
Men så begynder vi at finde lappeløsningerne frem.
Åh nej, ikke flere lapper
For nye biler, der er forsynet med selealarmer, bliver registreringsafgiften i dag nedsat med 200 kr. pr. selealarm. Nedsættelsen kan maksimalt ydes for tre alarmer. Med omlægning af bilafgifterne forhøjes fradraget til 1.000 kr. pr. selealarm op til tre alarmer.
Hvorfor der lige skal sættes en begrænsning på tre alarmer, fremgår ikke af aftalen.
Håbløst forældet inden det er vedtaget
I dag opnås et fradrag i registreringsafgiften på 2.000 kr. for sikkerhed i biler, som har fået mindst fem stjerner af Euro NCAP. Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at forhøje fradraget til 8.000 kr. Det lyder fint.
Men så går det galt. I forslaget står der:
"Nedsættelsen af registreringsafgiften bidrager også til at reducere den merpris, der er forbundet med at tilvælge ekstra sikkerhedsudstyr for de biler, der ligger under det forhøjede skalaknæk. Samtidig reduceres prisen på større og ofte mere sikre biler. Omlægningen af bilafgifterne øger således tilskyndelsen til at vælge mere trafiksikre biler."
Det vil med andre ord sige, at du skal taknemmelig for kun at betale 85 pct. afgift på udstyr som nødbremse og aktiv fartpilot. Medmindre din nye bil koster over 185.000 kr., for så er der 150 pct. afgift som i dag.
Faktisk er udstyr som aktiv fartpilot, vognbaneassistent, undvigeassistent, blindvinkelassistent, nattesynsassistent, intelligente forlygter, delvist selvkørende funktion, hjertesensor i sædet, der holder øje med, om føreren er i live, og automatiske nødopkald ved ulykker slet ikke nævnt. Her har du bare at betale ved kasse 1. Betale for at gøre trafikken mere sikker for alle.
Der er heller ikke taget forbehold for fremtidige teknologier, der vil gøre bilerne mere sikre.
Det ender desværre med endnu flere lappeløsninger og en fortsat brandbeskatning af sikkerhed i biler.
Pas på i trafikken derude.