Den 3-dørs VW Polo GTI koster 325.300 kr. på danske nummerplader. Prisen på gaden i Tyskland er 170.000 kr.
Den 3-dørs VW Polo GTI koster 325.300 kr. på danske nummerplader. Prisen på gaden i Tyskland er 170.000 kr. © Bil Magasinet

FDM: Staten flår dig i bilafgifter

Staten tjener mere på afgifter på biler end noget andet land i Europa. Resultatet er, at danskerne må køre i mindre sikre og mere forurenende biler, mener FDM

23. august 2011 af Bil Magasinet

Ikke mindre end 210.922 kr. har den danske stat tjent på en gennemsnitsbil, når den har kørt på vejene i 12 år. Det er dobbelt så meget som gennemsnittet i de europæiske lande, vi normalt sammenligner os med og næsten fire gange så meget, som en spansk bilejer betaler i afgifter i den samme periode.

Tal fra de europæiske bilproducenters organisation, ACEA, viser, at det ikke bare er indgangsbilletten til bilejerskabet, registreringsafgiften, der ligger i top. Danmark er efterfølgende også det dyreste land at eje bilen i, da både ejerafgifterne (vægt- og grøn ejerafgift) og forsikringsafgifterne ligger i top. Hertil kommer, at danske bilejere også betaler ekstraordinært meget i moms både i forbindelse med bilkøbet og ved afgifter på reparation og service.

Afgifter skader miljø og sikkerhed
”Som afgifterne er skruet sammen i dag, er de både til skade for trafiksikkerheden og for miljøet. Konsekvensen er, at danskerne kører i ældre biler, som hverken sikkerhedsmæssigt eller miljømæssigt rummer den samme teknologi som nye biler. Og meget af det udstyr, som kunne forbedre sikkerheden i nye biler, bliver belagt med så høje afgifter, at det ikke vinder udbredelse i Danmark”, siger FDMs adm. direktør Thomas Møller Thomsen.

Men selv hvis den høje danske registreringsafgift blev afskaffet, ville Danmark stadig ligge i top fem over de dyreste lande i EU at holde bil i over 12 år. Det skyldes de høje ejer-, forsikrings- og brændstofafgifter.

”Christiansborg bør efter det kommende valg indse, at bilerne er vigtige for mobiliteten i Danmark, og at det derfor ikke er holdbart med det høje afgiftstryk på bilejerne. Et første naturligt skridt ville være at omlægge afgifterne fra en anskaffelsesafgift til en brugsafgift, hvor man lader dem, der bruger infrastrukturen mest, bidrage mest. Samtidig bør man belønne ekstra sikkerhedsudstyr og mindre forurenende biler frem for at straffe dem med afgifter. Omlægningen vil kunne ske uden at man bringer europarekorden i beskatning af bilisme i fare”, siger Thomas Møller Thomsen.

Ekstraafgift på nummerplader
Også noget så basalt som nummerplader tjener staten gode penge. FDM har tidligere påvist, at nummerplader i Danmark er væsentlig dyrere end i andre lande i Europa, og at prisen for et sæt nummerplader langt overstiger de faktiske omkostninger til produktion, administration og distribution af pladerne.

Den danske stat indkasserer årligt omkring 40 mia. kr. i bilafgifter.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.