Hvis lydanlægget i bilen ikke er helt så godt, som du håbede, skal du næppe regne med at få en ny bil, men hvis der er andre mærkelige lyde i bilen, kan du være berettiget dig til erstatning. Det viser to afgørelser i Ankenævn for biler, som omtales i seneste udgave (adgang artiklen kræver abonnement) af bilbrachens ugeavis, motor-magasinet.
Ankenævn for biler tager sig af forbrugerklager i forbindelse med handel og reparation af biler. Nævnets afgørelser bliver i store træk fulgt af branchen, hvorfor afgørelserne er retningsvisende, og her har to bilejere fået erstatning for fejl, som udelukkende er beskrevet som "underlig lyd i bilen".
Den ene sag gjalt en Peugeot 208 med en 1,6 BlueHDI motor på 100 HK. Køber og sælger var enige om, at bil bilen havde resonans/lyd fra gearkassen ved kørsel omkring 84-87 km/timen; især forekommende i 4. men til dels også i 5. gear.
Bilen blev købt fra ny, og trods to udskiftninger af gearkassen på garantien, lykkedes det ikke at fjerne lyden. Ankenævn for biler tilkendte derfor ejeren en erstatning på 25.000 kr.
Den anden sag, gælder en Hyundai i10, hvor ejeren også påtalte lyde fra bilen under kørsel. Også her forsøgte forhandlere at udbedre fejlen uden held, og sagen blev afgjort med med, at handlen gik tilbage.
Ankenævn for biler
Oprettet af brancheorganisationerne Bilbranchen, Dansk Bilbrancheråd og AutoBranchen Danmark samt af forbrugerorganisationen FDM (Forenede Danske Motorejere).
Ankenævnet består af en nævnsformand, der er dommer, samt et ligeligt antal repræsentanter for forbruger- og erhvervsinteresser.
Det koster 400 kr. at oprette en klage til Ankenævn for biler, og for at klagenævnet vil forholde sig til klagen, er der en række forhold, der skal være opfyldt. Det gælder:
- du allerede har klaget til forhandleren/værkstedet, uden at I kunne finde en løsning på sagen
- du er en privatperson og selv ejer bilen (eller har en skriftlig fuldmagt fra ejeren til at gennemføre klagesagen)
- bilen er en person- eller varebil med en registreret totalvægt til og med 3.500 kg
- bilen har kostet mere end 10.000 kr. – når du klager over køb
- reparationen/serviceydelsen har kostet mere end 1.500 kr. – når du klager over reparation/serviceydelse
- den forhandler (ny- eller brugtbilforhandler) eller reparatør, som du klager over, skal som udgangspunkt være beliggende her i landet.