Danske bilejere: Fjern afgifter på sikkerhedsudstyr

Et stort flertal blandt danske bilejere ønsker at få fjernet de bizarre afgifter på sikkerhedsudstyr

3. juni 2015 af Bil Magasinet



Hvor bilers sikkerhedsudstyr indtil for bare få år siden begrænsede sig til sikkerhedsseler, airbags og ABS-bremser tager sikkerhedsudstyret i nye biler i disse år et kvantespring med bedre trafiksikkerhed og færre dræbte og tilskadekomne til følge. Det kan f.eks. være en automatisk nødbremse, der selv bremser bilen, eller et system, der advarer om biler i de blinde vinkler.

Høje danske afgifter betyder imidlertid, at meget af udstyret fravælges, når danskerne køber ny bil. Men spørger man de danske bilejere, bør al bilens sikkerhedsudstyr være fritaget for registreringsafgift. I en ny undersøgelse, FDM har foretaget, er hele 88 procent af de adspurgte enten meget enige eller enige i, at alt sikkerhedsudstyr bør afgiftsfritages.

”Vi ved, at sikkerhedsudstyret i nye biler gør en afgørende forskel i forhold til at afværge eller mindske skaderne ved trafikulykker. Derfor er det også uforståeligt, at man i Danmark vælger at beskatte udstyret med op mod 180 procent. Ikke mindst når man samtidig har en ambition om at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken,” siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen.

Grotesk forskel på pris i Sverige og Danmark

Til Årets Bil i Danmark 2014, Skoda Octavia, fås en sikkerhedspakke med aktiv fartpilot, der selv holder afstand til bilen foran, og vejbaneassistent, der hjælper med at holde bilen i kørebanen. Prisen for pakken er 7.120 danske kroner i Sverige og 22.090 kr. i Danmark. Forskellen skyldes de danske afgifter, for priserne hos den svenske og danske Skoda-forhandler er de samme.

En komplet pakke med avanceret sikkerhedsudstyr til en Mercedes-Benz C-klasse koster 19.600 danske kr. i Sverige og 54.600 kr. i Danmark.

Bizar afgift uændret: Sikkerhed beskattes med 180 procent

At det netop er registreringsafgiften, der afholder mange fra at tilkøbe sikkerhedsudstyr, fremgår også af undersøgelsen. Hele 84 procent svarer, at de i høj grad eller i nogen grad vil tilkøbe mere sikkerhedsudstyr, hvis de skulle købe ny bil, og afgiften blev fjernet. Tilsvarende svarer kun 1,7 procent, at det ingen betydning vil have ved deres bilkøb.

”At sikkerhedsudstyr i dag er afgiftsbelagt på lige fod med læderindtræk og klimaanlæg, har vi svært ved at se fornuften i. Dermed bliver det hurtigt så dyrt, at mange vælger ikke at tilkøbe det. Konsekvensen er, at udstyr, som kunne være med til at gøre biler mere sikre for alle i trafikken, styrer uden om Danmark. Hvis politikerne virkelig vil højne trafiksikkerheden, bør de fjerne afgifterne på sikkerhedsudstyret,” siger Thomas Møller Thomsen og tilføjer:

”Det bør ske som led i en grundlæggende reform af bilafgifterne. Vi skal væk fra den værdibaserede afgift og i stedet betale afgift efter bilens miljø- og sikkerhedsmæssige egenskaber, og det skal gerne være på et lavere niveau end i dag.”

Undersøgelsen er lavet af Voxmeter for FDM blandt 1.011 danske bilejere.

Bil Magasinet: Hvor er modet til at gøre noget ved afgifterne?

På Bil Magasinet er vi forargede over, at den nuværende regering har talt om en revidering af bilafgifterne siden den tiltrådte i 2011 - for så at meddele kort før udskrivelsen af valget, at man officielt gav op. Der er ikke ændret på bilafgifterne siden 2011, og sikkerhed er fortsat belagt med 180 procent afgift.

"Det er tragikomisk, at regeringen tredobler antallet af fotovogne for at hæve trafiksikkerheden, samtidig med, at man lukker øjnene for den mest oplagte måde at gøre trafikken mere sikker: At få så sikre biler på vejene som muligt. Det er en falliterklæring, der udstiller manglen på politisk mod og muskler," siger redaktionschef Steen Bachmann, Bil Magasinet.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...