Der kan meget vel være en gave på vej til bilisterne i Danmark. Det mener Mikkel Thomsager.

© iStock

Chokmelding: Bilafgifterne falder igen i 2017

Bil Magasinets chefredaktør tror, at afgifterne bliver reduceret igen i 2017 takket være Liberal Alliances medvirken i finansloven. Se hvad det kan betyder for bilpriserne her.

11. november 2016 af Mikkel Thomsager

Det er kun en uge siden, at jeg slog fast, at der ikke sker noget med bilafgifterne i 2017, men er jeg af en anden opfattelse. På Christiansborg går snakken, regnedrengene er i gang, og Anders Samuelsen fra Liberal Alliance har meldt klart ud.

Det sker i forbindelse med den kommende finanslov. 

Meldingen må komme snart, men der kan gå flere uger, inden vi ved noget konkret, og hvor meget det ender med, kan blive afgjort en sen nattetime sidst i processen. Sidste år skete det den 22. november.

Torsdag meldte formanden for Liberal Alliance, Anders Samuelsen, klart ud i blandt andet Jyllands-Posten, at han vil arbejde for en reduktion i bilafgifterne i forbindelse med en finanslovs-aftale for 2017, og allerede i går hørte vi om embedsmænd, der forsøger at beregne konsekvenserne af forskellige scenarier. 

Det er meget sandsynligt, at LA skal med i finansloven for 2017, hvorfor det er tilsvarende sandsynligt, at partiet får sit krav igennem.

Ned på skalaknækket

Resultaterne fra sidste års reduktion i registreringsafgiften på 30 procent point er da også positive. Da finansloven for 2016 blev vedtaget, opregnede finansloven det til en ekstra udgift på 350 mio. Reelt får staten en merindtægt på flere milliarder, fordi vi har købt dyrere biler, og fordi nybilsalget er steget og formentlig slår rekord igen i 2016.

Netop den kendsgerning kan være med til at gøre en ny afgiftsreduktion mere spiselig for alle parter. Anders Samuelsen kan nu påstå, at en lavere registreringsafgift vil give staten en merindtægt og ikke en udgift, men sådan opregner embedsmændende det næppe.

Hvor meget afgiften bliver reduceret med, tør jeg ikke sige. I Jyllands-Posten siger Anders Samuelsen ”så meget som muligt”. Et målområde kan være det såkaldte skalaknæk på 105 procent.

I mange år har det være sådan, at der kun beregnes 105 procent af den første del af en bil pris. Skalaknækket er hævet løbende de senere år, i forbindelse med en tidligere politisk aftale, og det udgør nu 82.800 kr. En bil, der uden afgift koster under 82.800 kr. betaler altså kun 105 procent i afgift. Herfra skal trækkes rabat for god brændstoføkonomi, som for mange små bilers vedkommende gør, at de kommer ned på minimumsafgiften på 20.000 kr. for en ny bil.

50.000 kr. billigere

Af det beløb, nye biler koster mere end 82.800 kr., beregnes i øjeblikket 150 procent. Det var den sats, der blev reduceret fra 180 procent sidste år. I branchen taler man om, at dette skalaknæk er en irriterende beregnings-forhindring, hvorfor man gerne vil af med det. Det kunne man komme ved simpelt hen at reducere afgiften over skala-knækket fra 150 til 105 procent.

Det vil betyde en afgiftsreduktion på 45 procentpoint, og dermed 15 procentpoint mere end sidste år, og det vil reducere prisen på en bil, der nu koster 450.000 kr., til knap 400.000 kr. men prisen for biler op til 170.000 kr. vil være uændret.

En anden mulighed er at fjerne skalaknækket og samtidig reducere hele afgiften til en lidt højere sats, for eksempel 120 procent, hvorved reduktionen bliver den samme som sidste år i procentpoint. Men dette vil betyde, at Danmarks billigste biler bliver dyrere, hvilket måske er et uheldigt politisk signal. En Toyota Aygo til 96.000 kr. vil således stige med næsten 10.000 kr. til 105.000 kr.

Alt andet en grundlæggende uenighed er usikkert i politik, men efter Anders Samuelsens udtalelser torsdag tror jeg, at der kommer en ny afgiftsnedsættelse på biler fra 1. januar 2017. Hvor meget den bliver, tør jeg derimod ikke spå om, men herunder finder du priseeksempel på forskellige biltyper beregnet efter forskellige afgiftssatser. 

Priserne er beregnet af Bilbasen.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...