Bilafgifterne stiger i 2015

Socialdemokratiet, Radikale, SF, Venstre og Konservative har besluttet at hæve den årlige ejerafgift med syv procent i 2015

18. december 2014 af Bil Magasinet

Den daværende SRSF-regering, Venstre og Konservative aftalte en skattereform i 2012, der får konsekvenser i 2015 for dem, der ejer en bil. Denne gang er det den halvårlige ejerafgift, som stiger godt syv procent fra årsskiftet. Det betyder, at regningen for en benzinbil, der kører 15 km/l, stiger med 200 kroner om året, fra 2.760 kroner i 2014 til 2.960 kroner næste år.

Baggrunden for stigningen skal findes i skattereformen tilbage fra 2012. Reformen sigte var, at flere skulle i arbejde. Paradoksalt nok blev det samtidig dyrere at komme på arbejde. For i forbindelse med reformen blev det vedtaget, at finansieringen blandt andet skulle komme fra en øget udligningsafgift for dieselbiler, der lægges oveni den halvårlige ejerafgift. Afgiften steg i gennemsnit med 52 procent. Konsekvensen af det har været, at mange forbrugere siden har vendt dieselbilerne ryggen og i stedet købt benzinbiler.

Afgiften stiger over syv procent
Men også den halvårlige ejerafgift fik tilbage i 2012 et ekstra nyk op i skattereformen. Helt konkret blev det vedtaget at hæve ejerafgiften med 1,8 procent pr. år i hele perioden 2014 til 2020, med såkaldte diskretionære forhøjelser i 2015 og 2018.

På almindeligt dansk betyder det, at man som bilister kommer til at betale ca. 7,2 procent mere i 2015, når procenterne lægges sammen. På den måde tages der højde for den inflation, der har været i 2014 og fremadrettet vil være i 2015-2017. Sandheden er dog, at inflationen lige nu er rekordlav og i skrivende stund ser det ud til, at prisstigningen i 2014 kun er omkring 0,5 procent.

Hvordan priserne vil udvikle sig fremover er det ifølge FDM vanskeligt at spå om. Men indtil videre er de altså langt under 1,8 procent. Det betyder i praksis, at afgiftspresset i nutidskroner stiger for ejerskabet af en bil i årene fremover.

Dyrere for dem, der beholder bilen
"Den gode nyhed er, at biler kan køre længere i dag end tidligere. Derfor ender man ofte i en billigere kategori, når man skifter bilen ud," siger forbrugerøkonomi i FDM, Allan Skytte Christensen.

"Ja, og det er fint for dem, der har råd til at købe en ny bil. For lavtlønnede borgere med en ældre bil, der ikke har råd til en ny, ser verden anderledes ud. De kommer som sædvanligt til at betale festen. Hvis afgiftsstigningen skete i forbindelse med en omlægning af registreringsafgiften, kunne den forsvares, men som det er nu er det blot endnu en lusket stigning i bilafgifterne, der listes ind af bagdøren," siger redaktionschef Steen Bachmann fra Bil Magasinet.

2015-satserne i Brændstofforbrugsafgiftsloven

"Vi mener, at de omkring 40 milliarder kroner, som de danske bilister årligt betaler i skatter og afgifter er rigeligt," sagde Venstres skatteordfører Torsten Schack Pedersen til Berlingske i oktober 2014. Venstre er et af partierne bag den kraftige stigning i bilafgifterne.

Der skal afholdes folketingsvalg senest 14. september 2015.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...