© Søren Juul/Bil Magasinet

Afsløring: Nye bilafgifter på vej

Kilder i autobranchen er enige om, at der kommer en større afgiftsomlægning i år. Krigen starter 6. juni

26. marts 2012 af Mikkel Thomsager

Hvis du troede, at den netop gennemførte lovændring om beregningen af registreringsafgiften lagde låg på sagen et stykke tid, må du tro om igen. Bilafgifterne bliver ændret én gang mere allerede i år, og den næste ændring bliver markant større.

Angiveligt bliver der arbejdet på højtryk i embedsmandskredse på en større og mere omfattende omlægning, og blandt danske chefer i autobranchen er det en ubredt opfattelse, at en omlægning kommer inden årsskiftet.

I den forbindelse er datoen den 6. juni vigtig. Det er nemlig den dag staten åbner for det nye digitale motorregistreringssystem, og det system er en betingelse for, at tankerne om en ny registreringsafgift kan føres ud i livet.

Skatteminister fremme i skoene
Angiveligt er SF's skatteminister Thor Möger Pedersen mere end opsat på, at der skal ske en omlægning af bilafgifterne. Hans faste idé er, at afgiften skal lægges om til en teknisk baseret afgift. Det vil sige, at vi stedet for at betale afgift i forhold til bilens værdi skal betaline en afgift, der beregnes i forhold til bilens egenskaber, eksempelvis motorstørrelse, effekt, vægt og CO2-udslip.

På Bil Magasinet har vi talt for at beholde den nuværende værdibaserede afgift, fordi en teknisk baseret afgift vil gøre bilerne dyrere fra bilfabrikkernes side. Men den teknisk baserede afgift har den store fordel, at det ikke længere er nødvendigt at vurdere nye og brugte bilers priser, fordi afgiften fastsættes på basis af bilens teknik og udstyr. Det vil forenkle den i øjeblikket stærkt problematiske import og eksport af brugte biler.

Hvordan undgår staten at tabe penge?
Ingen ved - eller ingen vil være ved, at de ved - hvad systemet kommer til at bestå af, og lige nu ligger det formentlig heller ikke fast, men et par ting synes indlysende:

1. Stort set alle er enige om, at provenuet fra registreringsafgiften skal være uændret. Problemet er at fastslå, hvad et uændret provenu er. Statens provenue fra registreringsafgifter er nærmest halveret de seneste to år på grund af flere og flere solgte billige og brændstoføkonomiske biler, leasing, firma- og demobiler. Alle har udhulet statens indtægt.

2. Mikrobilerne bliver billigere. Bilerne til under 100.000 kr. betales der kun 105 pct. registreringsafgift af, men på grund af fradrag for lavt forbrugstal betales der i praksis ofte kun mindste-afgiften på 20.000 kr.

3. De nye afgifter vil sandsynligvis blive fastsat i forhold til brændstofforbrug eller CO2-udslip. Selv store luksuriøse biler fra mærker som BMW og Audi fås med motorer, der kører 20 km/l, så hvis staten fortsat skal have en meget stor indtægt fra registreringsafgifter, er det ikke tilstrækkeligt kun at se på forbruget.

Hvad betyder det for dig?
Bil Magasinets råd er: Hold dig ikke tilbage. Uanset hvordan afgiften skrues sammen, vil større biler med større motorer givet vis blive dyrere, hvorimod mellemklassebiler med små motorer - teoretisk set - kan blive billigere.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.