Automatgearkasse
Automatkassens festtrick er, at koblingen er erstattet af en momentomformer, som er fyldt med hydraulisk væske og to turbine hjul. Den ene side er forbundet til motoren, Når motoren får gas, snurrer hjulet hurtigere. Det speeder væsken op som en bølge. Det sætter gang i det modsatte turbinehjul, som er forbundet til gearkassen.
Moderne automatgearkasser
Den hydrauliske overførsel af moment er ikke 100 procent effektiv, så moderne automatgearkasser har faktisk også en koblingsplade bygget sammen med momentomformeren. Det kaldes en lock-up-converter. Når bilen er i fart, forbinder koblingspladen de to turbinehjul sammen og overfører således momentet direkte fra motor til gearkasse. I en automatgearkasse anvendes planetgear. Et planetgear er bygget op af et tandhjul i midten, kaldet solhjulet, udenom kredser et antal tandhjul, kaldet planethjulene, mens et ringhjul indkredser de andre tandhjul. Fordelen er, at et planetgear har flere gearinger, og det sparer plads i gearkassen.
Du kan læse videre om en dobbeltkoblingsgearkasse lige her.