SLÅR CYLINDRE FRA
Volkswagens ACT (Active Cylinder Management) giver en forsmag på, hvordan motorerne vil ændre sig i fremtiden. Motoren er på 1,4 liter, og dybest set er opbygningen meget simpel. I stedet for, at bilens fire cylindre kører konstant, frakobles benzintilførslen til de to midterste cylindre, når omdrejningerne er mellem 1.400 og 4.000 o/min, og effektbehovet er lille. VW hævder, at i 70 procent af tiden kører krumtappen med det omdrejningstal. Cylindrene bliver dog stadig trukket rundt af krumtappen sammen med de to aktive cylindre. Grundet overvejende brug af aluminium i motoren vejer den 22 kg mindre end en almindelig 1,4'er på trods af, at ACT-systemet vejer tre kg i sig selv. Hele systemet til- og frakobles på mellem 13-36 millisekunder alt afhængig af, hvor hurtigt motoren snurrer. Systemet blev introduceret i Volkswagen Polo Blue GT i 2012, og breder sig løbende til andre modeller fra Volkswagen, Audi, Skoda og Seat.
Motoren som ses på billedet, er fra en Polo BlueGT, der med denne teknologi og 150 hk sniger sig op på 22,2 km/l. De 2 cylindere som bliver koblet fra, er markeret med rødt, på billedet øverst på siden.