Dobbeltkoblingsgearkasse

Definitionen af en dobbeltkoblingsgearkasse.

2. januar 2019 af Redaktionen

DOBBELTKOBLINGSGEARKASSE

I dobbeltkoblingsgearkassen kombineres det bedste fra den manuelle og automatiske gearkasse. VW-gruppens DSG-gearkasse består af to manuelle gearkasser samlet i ét hus. Én kobling styrer alle lige gear, mens den anden styrer alle ulige gear. Fordelen er, at næste gear ligger parat, og der er ingen afbrydelse af momentoverførsel mellem gearskift. Gearskiftene styres af olietryk. Hydraulikken styres dog af en computer, som ud fra motoromdrejninger, fart og kørselsmønster udregner, hvilket gear du har brug for ved næste gearskifte. 

Koblingernes forbindelse med hovedakslen

Begge koblinger er forbundet til samme hovedaksel, som er delt i to. Koblingen til ulige gear er forbundet til ydersiden af hovedakslen, mens koblingen til lige gear er forbundet med indersiden af hovedakslen.

Du kan klikke videre og læse om et milliongear lige her.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...