Kan man støjdæmpe sin Tesla?

Nu kan du få din bil behandlet, så den bliver mere støjsvag. Vi prøver det af på en Tesla Model S og ser, om det duer til noget...

16. juli 2019 af Anders Richter

I gamle dage handlede det om at have en brummende motor ude foran. Gerne en V8’er, som kunne udsende den klassiske fiskekutter-pludren, mens du cruisede afsted. Sådan er det ikke længere. I dag vil vi have stilhed til at høre vores podcast eller føre en samtale med sidemanden. Derfor har nogle af de firmaer, som lever af at undervognsbehandle biler mod rust, opfundet nye produkter, som har til formål at støjdæmpe bilen.

Produkterne er typisk rettet mod at fjerne dæk- og hjulstøj. Det er altså typisk i hjulkasserne, de fokuserer indsatsen. Der er dog alligevel en gruppe af biler, hvor det er mere interessant end hos andre. I el- og hybridbiler, hvor man helt eller delvist kører på strøm, vil man naturligt nok lægge mere mærke til hjulstøj. Mest af alt fordi, der ikke er en motor til at camouflere lydbilledet.

Tesla’s modeller er nogle af dem, hvor denne type af behandling er relevant. Både fordi, det er en elbil, men også fordi, de typisk kører med en stor hjulmontering. Som I kan se i artiklen her, fandt vi en læser med en Tesla Model S og prøvede det af på hans bil. Behandlingen i artiklen udføres af et Dinitrol-center, men også Pava og Tectyl, som er de andre store indenfor dette felt, har produkter målrettet til støjdæmpning af din bil.

Hos Dinitrol koster en lyddæmpende behandling 3.750 kr. i sig selv. Mange kunder vælger dog at få rustbeskyttet bilen i samme ombæring, og så kan man tilvælge støjdæmpningen for 2.250 kr. oveni prisen for en rustbehandling.

Sådan støjdæmpes bilen

Bilen starter med at blive renset af for skidt og snavs i undervognen. Herefter bliver den kørt op på liften, hvor man fjerner bilens inderskærme. Det er inde bag dem, man sprøjter det støjdæmpende materiale på bilens metal.

I følge producenterne af de støjdæmpende materialer vil man kunne opleve en støjreduktion i kabinen på mellem 3-5 decibel. Hvor meget lyd, der bliver fjernet, svinger dog fra bil til bil, da støjniveauet er afhængig af mange faktorer og ikke mindst, hvordan den pågældende bil er opbygget, og hvor mange lyddæmpende materialer, der er brugt.

En anden vigtig faktor er dine dæk. De støjer meget forskelligt fra dækmodel til dækmodel og ikke mindst i forhold til, hvor brede de er. Men det er faktisk et kapitel for sig.

1: Op på liften og af med inderskærmene

En af grundene til, at en behandling koster 3.750 kr., er bl.a., at der går lang tid med af- og påmontering af bilens skærme og plastikplader i undervognen. Her ses plastikunderstellet af en Tesla Model S, der ligger på jorden. Herfra er det bare at gå i gang.

2: Inderskærmene pilles ud, og stålet åbenbares

Med inderskærmene afmonteret er det lettere at se, hvad der skal gøres. Alt det hvide er lakeret metal, og det er det, som skal behandles. Inden det går igang, pakker man dog alt det ind, som ikke må bliver sprøjtet over. Det gælder både bremser og ikke mindst elektronik.

3: Der bruges 15 kg materiale til at dæmpe

I tilfældet med en Tesla Model S går der 15 kg støjdæmpende materiale til. Produktet er tykt, og efter noget tid hærder det, så det kan modstå vind og vejr. Det svinger dog meget fra bilmodel til bilmodel, og af samme grund kan prisen for en behandling derfor også variere en smule.  

4: De store flader er der, hvor vibrationer opstår

Selve batteripakken, som ligger i midten, bliver ikke sprøjet. Men de store lige metalflader i snude og hæk får en behandling med produktet, som sprøjtes på med en trykluftpistol. Store metalflader kan let gå i svingninger, hvilket er med til at danne støj indeni kabinen. 

5: Hjulkasserne har et særligt fokus

Der er i hjulkasserne, størstedelen af det støjdæmpende materiale bliver påført. Det er tydeligt at se, de sorte områder, som er blevet sprøjtet med midlet. Herfra skal det hele tørre, og så bliver inderskærmene monteret tilbage på bilen, og så er den klar til at køre igen

Men virker det overhoved?

Én ting er, hvad producenterne siger, noget andet er, om chaufføren så kan mærke en reel forskel på lydbilledet?

Bil Magasinet lavede støjmålinger i kabinen under kørsel både før og efter behandlingen af den hvide Tesla Model S. Her kunne vi spore en støjreduktion på to decibel midt i kabinen under kørsel ved samme motorvejshastighed og på den samme strækning. Desværre er der en fejlkilde til stede, da det regnede på begge målinger, og det kan være med til at sløre det egentlige resultat.

Bil Magasinet-læser og ejeren af Tesla’en, der fik behandlingen, har kørt 95.000 km i sin Model S, og vi har spurgt ham, hvordan han mener, lydbilledet har ændret sig i hans elbil, eller om han overhovedet kan mærke en forskel efter behandlingen?

“Når man selv sidder bag rattet, synes jeg ikke, at jeg kan mærke en kæmpestor forskel. På bagsædet har der dog altid været en del dækstøj, og her kan man godt mærke, at den støj er blevet mindre. Støjniveauet foran har ikke været et problem, men bagi har vi altid ment, at der var lidt for meget støj, og det er altså blevet lidt mindre efter behandlingen. I forhold til andre biler er det måske ikke så slemt, men fordi en Tesla jo er helt stille, så lægger man bedre mærke til den støj, der så er,” fortæller Tesla-ejeren Lasse Brandt til Bil Magasinet.

Han påpeger samtidig, at netop støjreduktion er et omdiskuteret emne i netop Tesla-kredse, og at der også findes andre midler eksempelvis nogle måtter til dørene, der kan være med til at dæmpe støj.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.