© Patrick Boje Jensen

Kan det virkelig passe, at du kommer HURTIGERE frem ved at køre LANGSOMT i en elbil?

Kan det virkelig passe, at man kommer hurtigst frem i en elbil, hvis man kører langsomt? Vi tester en af de store elbils-myter.

27. august 2022 af Patrick Boje Jensen

Haren og skildpadden?

Når man kører på de danske motorveje, så ser man meget ofte elbiler, der ligger i inderste bane og kører i omegnen af 100 km/t. Elbiler bruger markant mere energi, jo højere hastigheden er, så teorien er, at man i sidste ende er hurtigere fremme, end hvis man kører 130 km/t, fordi man sparer på ladestoppene.

Vi tog udgangspunkt i samme teori, da redaktionen i efteråret 2021 kørte til Berlin i fem elbiler, hvor den lange tur blev foretaget med 100 km/t.

Men kan det virkelig passe, eller er det en myte? Det satte vi os for at teste. Til den test lånte vi to helt ens Kia EV6. Det drejer sig om Long Range-varianten med 229 hk, baghjulstræk og en officiel rækkevidde på 528 km. De to biler har samme udstyr, samme dækmontering og vejer præcist det samme. Kun farven er til forskel.

Starten går

De to biler mødtes ved Cirkle K-tanken på Jyllingevej i København, hvor de blev ladet op til 100 pct. - en elbilsejer ville oftest starte hjemmefra med fuldt batteri. Mødestedet blev valgt, da det ligger tæt på motorvejen, så røde lys og bytrafik skulle få så lidt indflydelse på resultatet som muligt. Turen var planlagt til Herning og retur. Som slutpunkt havde vi valgt Ionity-ladestationen ved Greve, for at undgå at myldretidstrafikken omkring København kom til at skævvride resultatet.

Inden afgang blev klimaanlægget sat til 21 grader i begge begge biler, og så gik turen ellers mod Herning på en stinkende varm sommerdag. Da vi ramte motorvejen, satte føreren af den grønne Kia fartpiloten til 90 km/t, mens den røde Kia fulgte hastighedsbegrænsningen, og inden længe var den grønne Kia end ikke til at se i bakspejlet.

Hvor hurtigt kørte de?

Den “hurtige” Kia - rød: Fulgte hastighedsbegrænsningen hele ruten, medmindre trafikken ikke tillod det.

Den “langsomme” Kia - grøn: Kørte 90 km/t hele ruten, medmindre hastighedsbegrænsningen var lavere.

Bilen vinder over blæren

Turen over Sjælland og Fyn gik uden problemer, og ved regelmæssig telefonisk kontakt kunne vi konstatere, at den “hurtige” Kia brugte markant mere el pr. km. end den grønne Kia, der holdt 90 km/t - faktisk omkring 50 pct. mere.

Da den røde Kia nærmede sig Vejle, blev én ting klart. Batteriet på 77,4 kWh holder længere end førerens blære. Så på Cirkle K på Horsensvej (lige ved afkørslen), blev der trådt af på naturens vegne og strukket ben. Ved ankomsten til laderen var batteriet dykket under 50 pct. I de 10 minutter, pausen varede, nåede Kia’en at hive næsten 25 kWh ombord med en gennemsnitlig ladekapacitet på 185 kW, og turen mod Herning blev genoptaget med over 70 pct. på batteriet.

Kort tid efter rullede den grønne Kia ind på samme tankstation - med masser af strøm på batteriet, men med samme menneskelige behov. Den grønne Kia ladede også i ca. 10 minutter, inden turen gik videre.

Hjem uden at lade

Det var selvsagt den røde Kia, der nåede delmålet ved Elia-skulpturen uden for Herning først, og faktisk måtte chaufføren vente 42 minutter på den grønne EV6. Men det var her, den “langsomme” Kia kunne trække trumfen - her var der stadig 76 pct. på batteriet, mens den grådige Kia, der havde kørt 130 km/t det meste af vejen mellem Vejle og Herning, var helt nede på 49 pct.

Det betød altså, at den grønne Kia kunne nå Greve uden at lade yderligere, mens den røde Kia var tvunget til at tage et ekstra ladestop. Det blev foretaget ved Allego-laderen nær Aarup-afkørslen på Fyn, hvor den røde Kia’s batteri var nede og sniffe de 10 pct. På ladestationen er der to 50 kW-ladere og seks 300 kW-ladere. Kun den ene af laderne var optaget, og efter en relativt smertefri tilslutning drak Kia’en dybt. En 20 minutter lang kaffepause senere var batteriet på 70 pct., og jagten på den grønne Kia gik ind.

Den blev først indhentet få kilometer inden målstregen, og den “hurtige” Kia ankom tre minutter inden den langsomme - men det skal altså lægges oven i de 42 minutter, den allerede var foran i regnskabet. Oven i hatten kan det lægges, at den røde Kia havde 34 pct tilbage på batteriet, mens den grønne kun havde 22 pct. Den grønne Kia havde kørt 6,9 km. pr. kW, mens den røde Kia havde kørt 4,8 km. pr. kW.

Den hurtige Kia tager en ekstra pause på Fyn. Heldigvis var der ingen kø, og der var mulighed for toiletbesøg og for at anskaffe sig mad og drikke.

© Patrick Boje Jensen

Konklusionen

Det kan altså siges kort: Tidsmæssigt vil det aldrig kunne betale sig at køre langsommere end hastighedsbegrænsningen. Med den hastighed, Kia’en kan lade i en lynlader, vil den ekstra ladetid være så kort, at du aldrig kan gøre op for den ved at køre langsommere - faktisk vil forskellen blot blive større og større, jo længere du kører.

Men der er selvfølgelig nogle men’er:

  • Har du en ældre elbil, der lader meget langsomt, er det muligt, at det godt kan betale sig at køre langsommere. Vi mener dog, at Kia’en er et godt udgangspunkt, da man forvente, at de fleste af de kommende elbiler kan lade mindst lige så hurtigt.
  • Du bruger markant mere energi på at køre hurtigt, og dermed er det selvfølgelig også dyrere. Meget dyrere faktisk. Den hurtige Kia brugte 395,65 kr. på at lade (og havde som nævnt 34 pct tilbage på batteriet ved ankomsten, og den langsomme bruge blot 124,86 kr (og havde 22 pct tilbage).
  • Der er helt sikkert et “sweet-spot”, hvor den enkelte elbil rammer det optimale  punkt mellem effektivitet og ladetid. Vores erfaring med den Kia EV6, vi har haft til langtidstest, tyder på, at det punkt ligger lige omkring 120 km/t.
  • Hvis du skal holde i kø til lynladeren vil det naturligvis skævvride regnskabet. Men på vores testtur stødte vi aldrig på mere end én anden elbil af gangen på ladestationerne.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...