Når en tankstandsmåleren på en benzinbil står på nul, ved du godt, at der stadig er lidt benzin tilbage på tanken. Gerne til en 30-40 km. Men hvad sker der, når rækkeviddemåleren på en elbil står på nul?
Det er faktisk meget forskelligt, viser en test lavet af den uafhængige, europæiske motorjury Autobest, der har Bil Magasinets Mikkel Thomsager som dansk medlem.
Her blev 14 elbiler testet og kørt under helt identiske forhold, fra fuldt opladet til de ikke ville køre længere, og her viser resultatet, at nul vitterlig betyder nul for nogle biler.
Er ekstra godt eller skidt
Det gælder Aiways U5 og den i Danmark endnu ukendte Seres 3, mens Volvo XC40 topper rækkevidden ved at køre 23 km, efter at måleren stod på nul.
Om det er godt eller skidt er måske en individuel ting: Vil du gerne have lidt i baghånden, når du tror du har ramt grænsen, eller vil du hellere have sandheden fra starten af og dermed lidt flere km på forhånd.
Men spørgsmålet om rækkevidde efter nul har et andet aspekt, som bil- og batteriproducenterne måske spekulerer i. Fuld opladning og fuld afladning slider nemlig ekstra på batteriet, så det kan være en fordel for bilen, at den aldrig bliver helt afladt.

Brutto og netto-batteri
Når det gælder fuld opladning af batteriet, tager producenterne allerede højde for det.
Alle elbiler har en buffer, når det gælder opladning af batteriet. Eksempelvis har en VW ID.4 med et batteri på 82 kWh (brutto) kun adgang til 77 kWh (netto).
De sidste fem kWh er en sikkerhedsbuffer, der beskytter batteriet. På en del biler med større batterier, skal man også aktivt vælge, at man vil lade batteriet fuldt op, for at det rent faktisk sker, og reelt lader den stadig ikke op til bruttoniveau.
Det gælder eksempelvis Tesla og flere Audi og Porsche-modeller.
Fuld afladning belaster
På samme måde kan man spare batteriet ved at sikre, at det ikke bliver afladt helt.
Det var angiveligt en del af udfordringen, da Toyota bZ4X tidligere på året blev kritiseret for at have kort rækkevidde og dårlig effektivitet.
Toyota'en var desværre ikke med i Autobests test, men andre har målet rækkevidden efter nul til hele 50 km. Det er angiveligt også noget af det, Toyota vil ændre på, når bZ4X kommer i en opdateret version med bedre rækkevidde.
Se liste over de 14 testede biler herunder.
