Toyota mirai tanker brint hvor


© Bil Magasinet

Hvad skal der egentlig ske med brintbilerne?

Mange hylder brintbilen som det store alternativ til benzinbiler – også frem for elbilen. Men hvor langt er vi egentlig med udviklingen af brintbiler?

4. september 2022 af Frederik Hauschildt

Sådan går det med brintbilerne

Under hvert opslag på Facebook, der omhandler elbiler, prædiker mindst én kommentar, at elbilerne er yt, og at brintbiler er fremtiden. Man kan være enig eller uenig, men faktum er, at det er elbiler, fabrikanterne producerer, så det er elbiler, vi kører. Men hvordan kan det være?

Vi har taget fat i direktør for Brintbranchen, Tejs Laustsen Jensen, for at finde ud af, præcis hvor langt vi er med brintbilerne.

Visse typer brintbiler udleder ikke noget som helst – andre, såsom denne Toyota GR Yaris rallybil, udleder stadigvæk NOx-gasser.

© Toyota GR

Hvad er en brintbil?

I grunden er en brintbil bare en bil, der kører på brint. Men hvis du bare siger 'brintbil', er det ikke kun én type bil, du snakker om. Man skelner generelt mellem to typer af brintbil: Biler, der kører på brændselsceller, og biler, der forbrænder brint på samme måde som i en benzinbil.

Den første og vigtigste type kaldes FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle – og fungerer ved at få oxygen til at reagere med hydrogen. Resultatet er vand og det er, som bekendt, ikke skadeligt for miljøet – faktisk kan biltypen rense luften, den optager. Den overskydende energi fra reaktionen bruges til at fylde et mindre batteri, der holder en elmotor kørende som den primære drivkraft bag bilerne – derfor udleder FCEV'er ingenting, men kan, modsat elbiler, kører langt på en tank og tanke op på få minutter.

Fordelen mod de konventionelle batteridrevne elbiler er klar: Brintbiler udleder ingenting, men kan alligevel tankes så hurtigt som en benzinbil, og med rækkevidder på over 600 km, så er den også kampdygtig på rækkevidden.

Toyota Mirai er en af de to brintbiler, du kan købe i Danmark. Den kan køre over 600 km på én tank, og kan tankes på bare 5 minutter.

© Mathias Brandt

Hvor langt er vi med brintbilerne?

I dag er udvalget relativt småt, hvis du vil have fingrene i en ny FCEV på brint. Toyota producerer Mirai, og Hyundai har siden 2018 produceret Nexo. Begge biler koster over 500.000 kr., og sælges generelt i få eksemplarer og på få markeder. I Danmark kører der ifølge direktør for Brintbranchen, Tejs Laustsen Jensen, knap 170 brintbiler rundt på vejene, hvoraf de fleste kører som taxi i København. Tejs nævner dog, at en der er en del flere på vej:

"De kommende år vil Drivr i samarbejde med Everfuel og Toyota lancere i alt 500 brinttaxier i København, ligesom der udrulles taxaer i bl.a. Aarhus." Derudover nævnes det, at en række flere hydrogenbiler skal lanceres i de kommende år. Heriblandt er Hyundai's kommende MPV, Staria, der lanceres i 2023. Tejs spår en nær fremtid, hvår biltypen står stærkt som modstykke til de batteridrevne elbiler.

"Markedet for brintbiler kommer til at udvide sig markant, og det vil bl.a. blive stimuleret af udviklinger i EU, hvor internationale korridorer – både til person- og tung transport – vil blive oprettet og udvidet. Vi ser gerne, at batteri-elbiler og brintbiler udgør en fornuftig miks af biler på de danske veje om 10 år – det er ikke enten eller, men både og, når vi taler elbiler og brintbiler," fortæller han. Men der er et stykke vej endnu.

Hyundai Staria familiebil på brint

Sidste år viste Hyundai deres spøjse Staria-koncept – der ifølge rygter også skal lanceres som brintbil.

© Hyundai

Så få steder kan du tanke brint

Vi spurgte også Tejs, hvad han mente, var brintbilens største problem i dag, og svaret var klart tydeligt: På samme måde som tidligere var tilfældet med elbiler, så er infrastrukturen også et problem for brintbiler.

"Det tager tid at etablere brinttankinfrastrukturen, som i høj grad har været plaget af hønen og ægget-problematikken: Det er ikke attraktivt at etablere brinttankstationer, når der kun er få brintbiler, som vil benytte tanken, og det er ikke attraktivt at anskaffe brintbiler, når man ikke kan tanke dem op i nærheden af ens bopæl eller arbejde." 

EverFuel har på deres hjemmeside en oversigt over alle nuværende tankstationer i Danmark, samt produktionsfaciliteter.

© EverFuel

I Danmark findes i skrivende stund bare seks tankstationer, hvor du kan fylde brint på din Nexo eller Mirai, og de ligger i Aarhus, Korsør, Kolding, Esbjerg og to i København. Kører du brintbil i Nordjylland, er du altså i problemer.

Der er dog håb, hvis du har købt en brintbil og bor nord for Aarhus. Danske Everfuel, der ejer de stationer, der findes i øjeblikket, er i gang med at udvide mængden af tankstationer voldsomt – sidste år kunne de forklare, at de vil bygge i alt 19 tankstationer i Danmark inden udgangen af 2023. Det som led i at skabe en stærkere infrastruktur igennem Norge og Sverige.

Denne graf fra VW forklarer grundlaget for, at de selv satser mere på elbiler end på brintbiler.

© VW

Hvorfor ikke brint endnu?

Umiddelbart er der også en række ulemper ved brintdrift, hvis du ser rent fysisk på det. VW-koncernen har bygget både brint- og elbiler, men foretrækker elbiler, der fodres af batterier. De argumenterer selv for, at det skyldes effektivitet.

Hvis du følger strømmen fra solpanel eller vindmølle til fremdrift, så går strømmen igennem væsentligt flere trin hos brintbilen end hos elbilen. Udvinding af brint fungerer ved hjælp af elektrolyse, hvilket udgør et punkt, hvor energi spildes i form af varme. Ifølge VW, så bevarer brintbiler kun cirka 25-35% af energien i strømmen – tilsvarende elbiler viderefører omkring 70-90%.

Tejs forklarer dog, at han regner med, at der sker meget inden for brintbiler de kommende år. Ikke kun inden for personlig transport, men også buser, lastbiler og taxi'er vil nyde godt af brintdrift. Her er hurtig optankning vigtigere end i privatejede elbiler, der efterhånden lader hurtigt nok. Desuden vil vægten af de batterier, der skulle til at drive en lastbil, være for stor.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...