Hvad koster det at have bil bilbudget

Få et overblik over alle udgifterne til en bil her, hvor vi gennemgår, hvad det koster at have bil.

© Bil Magasinet

Bilbudget: Hvad koster det at have bil?

Er du usikker på, om du har råd til en bil? Her er en oversigt over alle de poster, du skal medregne i et bilbudget, så du ved, hvad det koster at have bil.

13. juli 2022 af Mikkel Østrup-Jeppesen

Hvad koster det at have bil? Du kommer svaret nærmere ved at lægge et bilbudget. 

Et bilbudget indeholder faste udgifter, som du skal betale for at have bilen. Det omfatter værditab, forsikring, afgifter, afdrag på lån og andre poster. Du skal derudover medregne variable udgifter til brændstof, service og reparationer.

Faste udgifter


Afgifter

Der skal betales grøn ejerafgift af alle biler hvert halve år. Opkrævelsen sker automatisk for alle indregistrerede biler.

Grøn ejerafgift er en plastisk størrelse, fordi den varierer alt efter bilens motor og brændstofforbrug. Det betyder, at store biler med højt brændstofforbrug kan være mange gange dyrere end en lille pendlerbil.

Eksempelvis vil en Mercedes C220 med dieselmotor fra 2016 koste dig 4.460 kr. årligt, mens en VW Polo med benzinmotor blot koster 1.120 kr. årligt.

Afgiften er markant højere for en dieselmotor, end den er for benzin- eller eldrevne biler. 

For elbiler beregnes afgiften ud fra bilens forbrug af watt pr. time. Den laveste sats er på 340 kr. halvårligt, og oftest vil el- og plug-in biler ryge under denne sats. Det samme gør sig gældende for mange benzinbiler, der kører over 20 km/l.

Hvis din bil er indregistreret første gang før 1. juli 1997, betaler du ikke grøn afgift. I stedet betaler du vægtafgift, der opkræves på samme måde. Har du kig på en dieselbil, skal du også betale en årlig udligningsafgift, og er bilen uden partikelfilter, skal der yderligere betales en partikeludledningsafgift.

Hvis du ser på brugte biler, kan du slå information om afgifter op på eksempelvis nummerplade.net. Afgiften på nye biler fremgår af producentens prisliste, som du kan finde på deres hjemmesider.

 Hvad koster det at have bil bilbudget
Hvad koster det at have bil?

Du slipper billigt hvert halve år, når grøn ejerafgift skal betales, hvis du kører med en bette benzinmotor.

© VW

Forsikring

Du er forpligtet til at have en ansvarsforsikring på din bil, som dækker skader, du måtte forårsage på andres biler. Dermed er der ingen vej uden om en ansvarsforsikring. Til gengæld kan du vælge at køre uden en kaskoforsikring, der dækker skader, du måtte lave på din egen bil.

Om du skal køre med både ansvars- og kaskoforsikring er et spørgsmål om bilens værdi. Hvis bilen er under 25.000 kr. værd, vil det i mange tilfælde ikke være økonomisk fordelagtigt at have en kaskoforsikring. Når du sætter dig bag rattet, så er det altid med en risiko for skader - i værste fald en totalskade.

Prisen for en kaskoforsikring kan hurtigt overstige bilens værdi, og du skal derfor sammenligne forsikringens pris med bilens værdi.

Forsikringen beregnes af forsikringsselskaberne og varierer alt efter førerens alder, erfaring og skadeshistorik. Derudover stiger forsikringen i takt med bilens værdi og ydeevne.

Sørg altid for at indhente tilbud fra flere selskaber, inden du tegner forsikringen!

Billån

Hvis du skal låne penge til bilen, skal du ligeledes medregne det månedlige afdrag på lånet. Hvor meget, du afdrager hver måned, er udelukkende et spørgsmål om, hvor langt tid du vil afdrage.

Som udgangspunkt sparer du låneomkostning i form af renter og gebyrer, hvis du hurtigt betaler af på lånet. Til gengæld skal du sikre dig, at du efterlader plads i bilbudgettet til uforudsete udgifter. 

Værditab

Afskrivningen, altså hvor meget værdi en bil taber, mens du ejer den, er langt den største udgift ved at have bil. 

Traditionelt har man skullet forvente et værditab på op mod 25 pct. årligt. Det kan være højere eller lavere, men bilens værdi vil altid være et resultat af efterspørgslen efter den på brugtmarkedet.

Covid-pandemien og manglen på mikrochips har vendt op og ned på brugtmarkedet, så tidligere tommelfingerregler kan du glemme alt om. I dag handler alt om efterspørgsel.

På grund af meget lange ventetider på nye elbiler er der rift om nyere, brugte biler. Vi har hørt et eksempel på en dansk ejer af en Passat plugin-hybrid, der beholdte sin bil seks måneder længere end forventet på grund af ventetid på en ny elbil - og som på trods af det fik 30.000 kr. mere for den i januar 2022 end forventet. 

Det skyldes, at antallet af købere til brugte hybridbiler og elbiler får brugtpriserne til at stige. Der importeres lige nu et stort antal brugte plugin-hybrider og elbiler fra Tyskand, men slet ikke nok til at mætte efterspørgslen. Derfor vil værditabet på en ny plugin eller elbil. som du køber i dag, være lavt – og markant lavere end for tre år siden.

Ny eller brugt

Køber du en ny bil, vil den lide et stort værditab det første år, men afskrivningen vil flade ud, des ældre den bliver. 

Vil du helgradere dig mod et stort værditab, så er den åbenlyse løsning at købe en brugt bil, der i forvejen har mistet meget værdi. Nye biler mister typisk 40-55 pct. i værdi de første tre år, hvorfor afskrivningen på brugte biler er markant mindre. 

Værditabet for plugin-hybrider og elbiler er aktuelt markant lavere end for fossilbiler på grund af den høje efterspørgsel på brugtmarkedet.

Læs også: Guide til alle leasingtyper

 Hvad koster det at have bil bilbudget
Hvad koster det at have bil?

Toyota Yaris er fortsat den billigste hybrid i Danmark - og så var den sågar blandt finalisterne til Årets Bil 2021.

Variable udgifter

Brændstof

Udgiften til benzin eller diesel afhænger naturligvis af dit forbrug. Diesel koste mindre end benzin, men som bekendt er afgifterne på dieselbiler højere. Derfor kan det ofte kun betale sig at købe dieselbil, hvis man kører langt til daglig.

Du kan beregne, hvor meget du omtrent skal sætte af til brændstof. Det kan dog være svært at gisne om i disse tider, hvor priserne på brændstof er noget svingende. 

For at lave beregningen skal du vide, hvor meget du forventer at køre årligt, hvor langt bilen kører på literen, samt hvad prisen er på en liter brændstof. 

Opladning af elbil

Kører du ellert, så skal du naturligvis "tanke" bilen med strøm. Her er der stor forskel på, om du udelukkende lader bilen på din egen lader i indkørslen, eller om du bruger offentligt tilgængelige ladere. Det er et større regnskab, og den samlede udgift varierer efter hvilken løsning, som du vælger. 

Bil Magasinet har lavet en prisguide, som du kan se her. I guiden kan du også blive klogere på de forskellige muligheder, der er på det danske marked. 

Chefredaktør Mikkel Thomsager har også tidligere regnet på, hvad det koster at køre en kilometer i elbil.

Læs også: 7 tips til billig opladning af elbil.

Beregn brændstofforbrug i fossilbil

  1. Km om året divideret med km/l

  2. Gang resultatet med brændstoffets pris pr. liter

Eksempel.

  1. 15.000 km ➗ 18 km/l = 833 liter

  2. 833 liter X 12 kr. = 9.996 kr.

I eksemplet regnes der med en årlig kørsel på 15.000 km i en bil, der kører 18 km/l. Brændstoffet er prissat til 12 kr. literen. Dermed koster det 9.996 kr. om året i dette eksempel.

Service

Alle biler har brug for at blive serviceret løbende, hvis bilen skal holdes sund og rask, men der er forskel på, hvor omfattende et service behøver at være. Et service omfatter alt fra en gennemgang af sliddele, såsom bremser, dæk og styrtøj til skift af olie og filre.

Bilens service kommer i intervaller, der er bestemt af kørte kilometer og tid mellem service. Ofte vil servicelampen i bilen begynde at lyse et sted mellem hvert 10.000 og 30.000 kørte kilometer. Hvis der går mere end et eller to år mellem service, kan det ligeledes udløse et service. Du kan se fabrikantens anbefalede intervaller i bilens servicebog.

Læs også: Service på plug-in hybrider.

Det er muligt, at bilen blot har brug for et olieservice. Her bliver olie og oliefilter skiftet som det eneste, hvorfor servicet ikke er nogen stor udgift.

Et lille service omfatter også andet. Her vil bilen gennemgås i alt fra bremser og lys til dæk og udstødning. Ofte prøvekøres bilen, hvorfor det vurderes, om bilen har behov for andet end olie- og filterskift. Det er forventeligt, at et lille service koster omkring 1.000 kr.

Et stort service kan derimod sagtens koste op mod 5.000 kr. Bilens bremser vil blive skilt ad, renset og efterset, ligesom gear- og bagtøjsolie og alle filtre skiftes.

 Hvad koster det at have bil bilbudget
Hvad koster det at have bil?

Steen Bachmann kigger servicehæftet igennem på hans nyindkøbte Saab 9-3 fra 1998. Læs hele historien her.

© Søren Juul

Service på elbil

Hvis du erhverver dig en elbil, så er udgiften markant mindre til service. Bremser tjekkes naturligvis igennem på samme måde som en benzin- eller dieselbil, men elbilen er fri for mange af de dele, der normalvis skiftes ved service.

Derfor koster service markant mindre på elbiler, og i bilens første tre år er det meget sandsynligt, at du slipper med regninger på visuelle inspektioner. 

Læs også: Overvejer du en elbil? Vi gennemgår de mest interessante elbiler her.

Reparationer

Den post i bilbudgettet, der er klart mest utilregnelig, er reparationer. Du kan forvente, at der vil komme udgifter til skift af sliddele, men størrelsesordenen afhænger af dit forbrug, bilens størrelse og hvor god stand bilen er i.

Det er billigt at skifte sliddele på små biler, fordi delene vil være billige i indkøb og let tilgængelige. Store biler vil derimod koste dig mere, og er bilen af ældre dato, kan det være svært at finde delene.

Du skal forvente, at bilen på et tidspunkt skal have skiftet dele som bremser, udstødning, filtre og bremserør. Sliddele skal oftere skiftes på biler, der kører mange kilometer. Derfor skal du have plads i budgettet til reparationer, isærdeleshed hvis du har en pendlerbil.

Garanti på nye biler

Køber du en bil af forhandler, så får du en garanti på bilen. Dermed kan du slippe for selv at betale for reparationer på dele, som forhandleren har givet garanti på.

Garantiens varighed varierer fra forhandler til forhandler. FDM anbefaler, at du kigger efter en garanti med en varighed på mindst 3 år og 100.000 km, hvis du køber ny bil. 

 Hvad koster det at have bil bilbudget
Hvad koster det at have bil?

Du skal heldigvis ikke købe dæk så ofte, men når du skal, så kan det være en stor udgift.

© Michelin

Dæk og diverse

Du har måske fået et sæt sommer- og vinterdæk med til bilen, da du købte den, men de skal skiftes på et tidspunkt. Typisk vil et nyt sæt dæk holde mellem 25.000 og 35.000 km, men det varierer alt efter din kørsel. Du kan forbedre dækkets holdbarhed ved at sikre, at du altid kører med det anbefalede dæktryk.

Prisen for et sæt dæk afhænger af størrelsen og typen af dækket, og kan derfor svinge mellem 2.000 og 7.000 kr. Du slipper igen billigst, hvis du har en lille bil. Det er logik for burhøns, at friske dæk til en VW Up er mindre og dermed billigere, end de er til en VW ID.4.

Der kan ligeledes være stor prisforskel på dæk alt efter, hvem der har produceret det. Derfor kan du med fordel søge nettet igennem for tests og anmeldelser, der kan lure dig ind på et godt dæk indenfor dit budget.

Husk også, at du risikerer at blive glad for bilen! Hvis det er tilfældet, så skal du også sætte penge af til en tiltrængt vask i ny og næ. Alt efter temperament kan kosmetisk vedligeholdelse koste 200 kr. om året til bilshampoo, eller 200 kr. om måneden i en bilvask. 

Derudover kommer du næppe uden om parkeringsafgifter, medmindre du holder dig helt ude af de større byer. Det kan være svært at finde gratis p-pladser i en by som København, hvor du derfor kan blive nødt til at betale pr. time. Her kan du med fordel tjekke op på områdets forskellige takster. 

Er du bosat et sted, hvor du ikke kan parkere gratis, kan et abonnement være en løsning. I så fald skal du forvente en ret stor udgift - i Danmarks større byer kan et abonnement koste 1000-3000 kr. om måneden.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...